Purpose: This study
was conducted to determine the intelligence areas of the social sciences and
science high school students and to examine them in terms of different
variables.
Design & Methodology: Screening method was used. This study
was carried out with a total of 322 students at 9th and 10th grades in
2017-2018 academic year in Trabzon province, 150 students from Social Sciences
High School and 172 students from Science High School. In this study, multiple
intelligence inventory, biology attitude test and high school biology averages
were used as data collection tools. The data obtained from these tools were
analyzed using the SPSS 22 program; Mann-Whitney-U test for independent groups
and Kruskal Wallise H test for one-way variance analysis.
Findings: According to the data obtained, the dominant multiple
intelligence types in science and social sciences high school are logical /
mathematical, visual / spatial and musical / rhythmic intelligence. It was
found that the multiple intelligences of social sciences high school students
had no effect on the average academic achievement and biology course attitude
and there were differences in most sub-dimensions in science high schools.
Implications & Suggestions: The results of the research showed that the multiple
intelligence fields of the students attending high school of science and social
sciences differed, and accordingly, the academic achievement averages of
biology and course attitudes towards biology showed variability. In different
provinces, different data collection scales and more than one science and
social science high school students who will form a larger sample can be
applied and different studies can be performed to obtain general results.
Amaç: Bu
araştırma, sosyal bilimler ve fen lisesi öğrencilerinin sahip oldukları zeka
alanlarını belirleyip farklı değişkenler açısından incelemek amacı ile
yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmada
tarama yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında
Trabzon ilinde bulunan Sosyal bilimler lisesinden 150 ve Fen lisesinden 172
öğrenci olmak üzere 9. ve 10. sınıflarda öğrenim gören toplam 322 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak Çoklu Zeka Envanteri,
Biyoloji tutum testi ve lise biyoloji akademik başarı ortalamaları
kullanılmıştır. Bu araçlardan elde edilen verilerin analizinde SPSS.22 paket
programı kullanılarak; bağımsız gruplar için Mann-Whitney-U testi, tek
yönlü varyans analizi Kruskal Wallis H testi kullanılarak yapılmıştır.
Bulgular: Elde
edilen verilere göre fen ve sosyal bilimler lisesinde baskın çoklu zeka
türlerinin mantıksal/matematiksel, görsel/uzamsal ve müziksel/ritmik zeka
olduğu ortaya çıkmıştır. Sosyal bilimler lisesi öğrencilerinin çoklu
zekalarının biyoloji akademik başarı ortalamasına ve biyoloji ders tutumuna
genel olarak bir etkisinin olmadığı, fen lisesinde ise çoğu alt boyutta fark
gözlendiği tespit edilmiştir.
Sonuçlar ve Öneriler:
Araştırma sonuçları fen ve sosyal bilimler lisesinde öğrenim gören öğrencilerin
sahip olduğu çoklu zeka alanlarının farklılık gösterdiği, buna bağlı olarak da
biyoloji akademik başarı ortalamalarının ve biyolojiye karşı ders tutumlarının
da değişkenlik gösterdiği tespit edilmiştir. Başka illerde farklı veri toplama
ölçekleri ve daha büyük örneklem oluşturacak birden fazla fen ve sosyal
bilimler lisesi öğrencisine uygulamalar yapılarak geneli kapsayacak sonuçlar
elde edilebilecek farklı çalışmalar yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | May 27, 2019 |
Acceptance Date | October 25, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.