Purpose: The aim of this study is to develop a valid and reliable instrument to
measure students’ attitudes towards science course in line with the revised
science curriculum and the developments in science. Literature review and
interviews with students were carried out in order to generate an item pool for
the scale.
Method: The study employs a descriptive survey
model. “Attitudes Scale for Science Course”, developed by the researcher, was
used as the data collection tool in the study. The population of the research
consists of students attending to lower secondary schools in Erzurum in
2016/2017 academic year. The participants were selected through cluster
sampling method. 196 eight grade students took the scale. Exploratory and
confirmatory factor analyses were carried out to test the construct validity.
Findings:
Sampling adequacy of the study was found above the threshold values. The factor
analysis resulted in a scale form with three factors. Following the factor
analysis, reliability of each factor was calculated. After the data analysis,
Cronbach’s alpha coefficients were calculated for reliability, which proved
that the factors had high reliability.
Implications & Suggestions: In the study, a valid and reliable attitude scale was developed in order
to measure students’ attitudes towards sciences course. Through this scale, the
effect of the new curriculum on the students can be understood.
Amaç: Bu çalışmanın amacı güncellenen fen bilgisi
öğretim programını ve fen bilimlerinde yaşanan gelişmeleri dikkate alarak
öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Konu ile ilgili ölçek maddesi oluşturmak için literatür
taraması ve öğrencilerle görüşmeler yapılmıştır.
Yöntem: Araştırma, var olan durumu olduğu gibi betimlediği için betimsel tarama
özelliği göstermektedir.
Çalışmada veri toplama
aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ''Fen Bilimleri Tutum Ölçeği''
kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Erzurum iline bağlı ortaokullarda
öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada olasılığa dayalı
örnekleme türlerinden grup (cluster) örneklem türü seçilmiştir. Ölçek maddeleri 196 sekizinci sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla açımlayıcı ve
doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmanının örneklem uyum testi kritik
değer için yeterli bulunmuştur. Faktör analizi
sonucunda, Ölçeğin toplamda üç faktöre sahip olduğu görülmüştür. Faktör
analizinden sonra her bir faktörün güvenirlikleri hesaplanmıştır. Veri
analizleri tamamlandıktan sonra faktörlerin güvenirlik katsayıları (Cronbach
Alpha) hesaplanmıştır. Güvenirlik katsayılarına göre faktörlerin oldukça
güvenilir olduğu görülmüştür.
Sonuçlar ve Öneriler: Çalışmada
öğrencilerin fen bilimleri dersine yönelik tutumlarını ölçmek için geçerli ve
güvenilir tutum ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen bu
ölçek ile yeni fen bilimleri öğretim programının öğrenciler üzerinde
oluşturduğu etkinin kolaylıkla anlamlandırılabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Manuscripts |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2019 |
Submission Date | March 20, 2019 |
Acceptance Date | July 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.