Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Emotional Intelligence in Print Media Presentation on The Example of Sports News

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3, 13 - 34, 01.05.2013

Öz

In 21st century, the most important information source about social, political, financial an cultural progress for the people is media. Media has some functions like educating, entertaining, informing the society and forming public opinion. Besides, media can guide the society while it fulfils the functions mentioned.

Attracting the attention by its functions mentioned above, media has a major role in social life and therefore the messages of media are discussed in many aspects. One of these aspects is that how the notion ‘emotional intelligence’ takes place in media. ‘Emotional intelligence’, which can be defined as the skills that help people harmonize, consists of two main notion which are ‘personal sufficiency’ and ‘social sufficiency’. From this starting point, in the study it is researched that how these mentioned notions take place in the sports news in print media and how the football teams’ use of ‘emotional intelligence’ is presented.

In the study it is assumed that in some news about the football teams in press, there are presentations on some of the football teams are ‘successful’ and some are ‘unsuccessful’ in using the ‘emotional intelligence’ and thus guide the target audience of the press. From this starting point the sports news of Hürriyet is analyzed in terms of the derbies ‘Beşiktaş – Galatasaray” (2 March 2008), “Beşiktaş-Fenerbahçe” (29 March 2008), “Galatasaray- Fenerbahçe” (27 April 2008). The analysis includes the issues between, 1 March 2008- 8 March 2008, 28 March 2008 -3 April 2008, 26 April 2008- 3 May 2008. In the study sports news is subjected to quantitative content analysis in terms of the functions that are in the two main notions of ‘emotional intelligence’. These functions are ‘Self-Awareness’ (emotional awareness, evaluating oneself, self confidence), ‘Self-Regulation’ (self control, reliability, ability of adaptation), ‘Motivation’ (incentive of motivation, devotion, optimism), ‘Empathy’,

‘Social Skills’ (communication, creating an impact and influencing, conflict management, tendency to team work, being aware of the power). It is confirmed that as a result of the analysis the supposition of the research is verified.

Kaynakça

  • Acar, F. (2002). ve Liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53- 68.
  • Atabek, N. ve E. Dağtaş. (1998). Kamuoyu ve İletişim. Eskişehir: A. Ü. Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışma Vakfı Yayınları.
  • Baltaş, Z. (2006). : İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çakar, U. ve Y. Arbak (2004). Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu-Zeka İlişkisi ve . Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 23-48.
  • Daver, B. (1976). Siyaset Bilimine Giriş. Ankara: Kalite Matbaası.
  • Doğan, S. ve Ö. Demiral (2007). Kurumların Başarısında nın Rolü ve Önemi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, C. 7, 1, 209-230.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Erdoğdu, Y. (2008). ’nın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, VII, 23, 62-76.
  • Girgin, A. (2000). Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etik’i. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Goleman, D. (1996). Neden IQ’dan Daha Önemlidir?. (çev: B.S. Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Güneş, S. (2001). Medya ve Kültür: Sessiz Yığınların Kültürel İntiharı. Ankara: VadiYayınları.
  • Işık, M. (2001). Basının Kamuoyu Oluşturma Fonksiyonu: Bir Örnek Olay Olarak 24 Aralık 1995 Genel Seçimleri Sonrasındaki ANAP-RP Koalisyon Görüşmelerine Basının Yaklaşımı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, II-1, 142-158).
  • İnal, A. (1994). Haber Üretim Sürecine İki Farklı Yaklaşım. A. Ü. İletişim Fakültesi Yıllık 1994, III, 155-177.
  • İnal, A. (1999). Medya, Dil ve İktidar Sorunu: İletişim Çalışmalarında Medya ve Siyaset İlişkilerini Nasıl Tartışmalıyız?. G.Ü.İletişim Dergisi, 3, 13-36.
  • İşmen, A. E. (2004). Duygusal Zeka ve Aile İşlevleri Arasındaki İlişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(11), 55-75.
  • Keane, J. (1992). Medya ve Demokrasi (çev: H. Şahin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tokgöz, O. (1973). Çağımız Gazeteciliğinin Özellikleri. A. Ü Basın Yayın Yüksek Okulu Yıllık 1973, I, 267-277.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Ural, A. (2001). Yöneticilerde nın Üç Boyutu. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 209-219.
  • http://www.psiko-dan.com, 20 Mayıs 2008.
  • www.donusumkonagi.net/makale.asp?id=1325&baslik=egitimde_duygusAl_zekA, 20 Mayıs

Spor Haberleri Örneğinde Yazılı Basında Duygusal Zeka Sunumu

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 3, 13 - 34, 01.05.2013

Öz

21. yüzyılda insanların sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel gelişmeler hakkındaki en önemli enformasyon kaynağı medyadır. Medyanın toplumu eğitme, eğlendirme, bilgilendirme ve kamuoyu oluşturma gibi işlevleri bulunmaktadır. Bununla birlikte medya, söz konusu işlevlerini yerine getirirken toplumu yönlendirebilmektedir.

Yukarıdaki işlevleriyle dikkat çeken medyanın, toplumsal hayatta oldukça önemli bir yeri bulunması nedeniyle medya mesajları birçok açıdan ele alınmaktadır. Bunlardan biri de duygusal zeka olgusunun medyada nasıl yer aldığıdır. İnsanların birbirleriyle uyum sağlamasına yardımcı olan beceriler olarak tanımlanabilecek duygusal zeka, “Kişisel Yeterlilik” ve “Sosyal Yeterlilik” gibi iki ana kavramdan oluşmaktadır. Bunlardan hareketle çalışmada yazılı basında yer alan spor haberlerinde; söz konusu kavramların nasıl yer aldığı ve futbol takımlarının duygusal zeka kullanımının nasıl sunulduğu araştırılmaktadır.

Çalışmada basında, futbol takımları hakkında yapılan haberlerde, bazı takımların duygusal zeka kullanımında “başarılı”, bazılarının ise “başarısız” olduğu yönünde sunumların bulunduğu; böylece basının hedef kitlesini yönlendirdiği varsayılmaktadır. Buradan hareketleHürriyet Gazetesi’nin spor haberleri, “Beşiktaş – Galatasaray” (2 Mart 2008), “Beşiktaş- Fenerbahçe” (29 Mart 2008), “Galatasaray-Fenerbahçe” (27 Nisan 2008) derbi maçları çerçevesinde çözümlenmiştir. Çözümlemeler gazetenin, 1 Mart 2008- 8 Mart 2008, 28 Mart 2008 - 3 Nisan 2008, 26 Nisan 2008 - 3 Mayıs 2008 tarihleri arasındaki yayınlarını kapsamaktadır. Çalışmada, spor haberleri duygusal zeka’nın iki ana kavramı kapsamında yer alan “Kendiyle İlgili Farkındalık” (duygusal farkındalık, kendini değerlendirme, özgüven), “Duyguları Yönetebilme” (kendini kontrol, güvenirlik, uyum yeteneği), “Motivasyon”(başarı güdüsü, bağlılık, iyimserlik) “Empati”, “Sosyal Beceriler” (iletişim, etki yaratma ve etkileme, çatışma yönetimi, ekip çalışmasına yatkınlık, gücün farkında olmak) unsurları bağlamında niceliksel içerik analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analiz sonucunda araştırma varsayımının doğrulandığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, F. (2002). ve Liderlik. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12, 53- 68.
  • Atabek, N. ve E. Dağtaş. (1998). Kamuoyu ve İletişim. Eskişehir: A. Ü. Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışma Vakfı Yayınları.
  • Baltaş, Z. (2006). : İnsanın Dünyasını Aydınlatan ve İşine Yansıyan Işık. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Çakar, U. ve Y. Arbak (2004). Modern Yaklaşımlar Işığında Değişen Duygu-Zeka İlişkisi ve . Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, 23-48.
  • Daver, B. (1976). Siyaset Bilimine Giriş. Ankara: Kalite Matbaası.
  • Doğan, S. ve Ö. Demiral (2007). Kurumların Başarısında nın Rolü ve Önemi. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, C. 7, 1, 209-230.
  • Dökmen, Ü. (1994). İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Erdoğdu, Y. (2008). ’nın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, VII, 23, 62-76.
  • Girgin, A. (2000). Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etik’i. İstanbul: İnkılap Kitapevi.
  • Goleman, D. (1996). Neden IQ’dan Daha Önemlidir?. (çev: B.S. Yüksel). İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Güneş, S. (2001). Medya ve Kültür: Sessiz Yığınların Kültürel İntiharı. Ankara: VadiYayınları.
  • Işık, M. (2001). Basının Kamuoyu Oluşturma Fonksiyonu: Bir Örnek Olay Olarak 24 Aralık 1995 Genel Seçimleri Sonrasındaki ANAP-RP Koalisyon Görüşmelerine Basının Yaklaşımı. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, II-1, 142-158).
  • İnal, A. (1994). Haber Üretim Sürecine İki Farklı Yaklaşım. A. Ü. İletişim Fakültesi Yıllık 1994, III, 155-177.
  • İnal, A. (1999). Medya, Dil ve İktidar Sorunu: İletişim Çalışmalarında Medya ve Siyaset İlişkilerini Nasıl Tartışmalıyız?. G.Ü.İletişim Dergisi, 3, 13-36.
  • İşmen, A. E. (2004). Duygusal Zeka ve Aile İşlevleri Arasındaki İlişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(11), 55-75.
  • Keane, J. (1992). Medya ve Demokrasi (çev: H. Şahin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Tokgöz, O. (1973). Çağımız Gazeteciliğinin Özellikleri. A. Ü Basın Yayın Yüksek Okulu Yıllık 1973, I, 267-277.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Ural, A. (2001). Yöneticilerde nın Üç Boyutu. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2, 209-219.
  • http://www.psiko-dan.com, 20 Mayıs 2008.
  • www.donusumkonagi.net/makale.asp?id=1325&baslik=egitimde_duygusAl_zekA, 20 Mayıs
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ülkü Ayşe Oğuzhan Börekçi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mayıs 2013
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Oğuzhan Börekçi, Ü. A. (2013). Spor Haberleri Örneğinde Yazılı Basında Duygusal Zeka Sunumu. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(3), 13-34.