This research aims to evaluate the opinions of classroom teachers about the listening and watching skill area in the Primary School Turkish Lesson Curriculum. In the research, which was designed according to the qualitative method, the study group was formed by analogous sampling. The data were collected with a semi-structured interview form. Interviews were conducted with 20 classroom teachers working in primary schools in Beykoz district of Istanbul. Content analysis technique was used to analyze the qualitative data obtained as a result of the interviews. As a result of the research, teachers found the listening and watching gains in the program to be generally sufficient and understandable. In addition, it is seen that classroom teachers have some concerns about the quality of listening and watching texts in Turkish textbooks. It shows that teachers have reached a consensus that listening and monitoring skills form the basis of students' language skills and have significant effects on their social and academic achievement. In addition, it has been determined that factors such as the qualities of the learning environment, the selection of educational materials, class size and the motivation of the students play a critical role in gaining these skills. As a result, the study emphasizes that more importance should be given to listening and watching skills in the primary school Turkish curriculum and that teachers should be supported in this field.
Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programındaki dinleme ve izleme beceri alanına ait görüşlerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Nitel yönteme göre desenlenen araştırmada çalışma grubu, benzeşik örnekleme ile oluşturulmuştur. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. İstanbul ili Beykoz ilçesindeki ilkokullarda görev yapmakta olan 20 sınıf öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen nitel verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler programdaki dinleme ve izleme kazanımlarını genel olarak yeterli ve anlaşılır bulmuşlardır. Bunun yanında Türkçe ders kitaplarındaki dinleme ve izleme metinlerinin niteliği konusunda sınıf öğretmenlerinin bazı endişeleri olduğunu görülmektedir. Öğretmenlerin dinleme ve izleme becerilerinin öğrencilerin dil becerilerinin temelini oluşturduğu ve sosyal ile akademik başarıları üzerinde önemli etkilere sahip olduğu konusunda fikir birliğine vardığını göstermektedir. Ayrıca, öğrenme ortamının nitelikleri, eğitim materyallerinin seçimi, sınıf mevcudu ve öğrencilerin motivasyonu gibi faktörlerin bu becerilerin kazandırılmasında kritik rol oynadığı belirlenmiştir. Sonuç olarak, çalışma, ilkokul Türkçe öğretim programında dinleme ve izleme becerilerine daha fazla önem verilmesi ve bu alanda öğretmenlerin desteklenmesi gerektiğini vurgulamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 12, 2024 |
Acceptance Date | December 9, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 10 Issue: 2 |
All papers published in the journal are licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International