Review Article
BibTex RIS Cite

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin Felsefi Temelleri: Ontolojik, Epistemolojik ve Aksiyolojik Bakış Açılarından Bir Değerlendirme

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 121 - 145, 30.12.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin felsefi temellerini ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik bakış açılarından inceleyerek bu modelin eğitim sistemimiz üzerindeki olası etkilerini ve yönlendireceği temel değerleri ortaya koymaktır. Bu kapsamda; modelin varlık yapısı, bilgi anlayışı ve değerler sistemi ele alınmış olup Türkiye’nin eğitim politikalarının geleceğe yönelik nasıl bir vizyon sunacağı felsefi temeller üzerinden analiz edilmiştir. Araştırmada, bu modelin felsefi altyapısına katkı sağlamak ve eğitim politikaları için yol gösterici nitelikte olmak hedeflenmiştir. Çalışma ile ilgili veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Ontolojik, Epistemolojik ve Aksiyolojik Değerlendirme Formu” aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma verileri, nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi kullanılarak çözümlenmiştir. Sonuç olarak Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin eğitimde yeni bir paradigma sunduğu ve eğitimi bütüncül bir yaklaşımla ele aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik açıdan incelendiğinde modelin, bireyin zihinsel, duygusal, sosyal ve manevi gelişimine katkı sağlamak için tasarlandığı anlaşılmaktadır. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin eğitimdeki etkisinin artırılması için eğitim programları sürekli olarak gözden geçirilebilir ve güncellenebilir. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin etkili bir şekilde uygulanabilmesi için öğretmenlerin program geliştirme süreçlerinde daha fazla rol alması önemsenebilir. Eğitim süreçlerinde öğrencilerin toplumsal sorumluluk bilincini geliştiren faaliyetlere daha fazla yer verilebilir. Dijital teknolojilerin eğitim süreçlerine daha etkin bir şekilde entegre edilmesi, öğrencilerin bilgiye erişim ve bilgi üretme becerilerini geliştireceği düşünülmektedir.

Ethical Statement

“Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin Felsefi Temelleri: Ontolojik, Epistemolojik ve Aksiyolojik Bakış Açılarından Bir Değerlendirme” başlıklı makalenin özgün bir araştırma olduğunu; araştırmanın bütün aşamalarında (hazırlık, literatür taraması, veri toplama, veri analizi, sunum) bilimsel etik, ilke ve kurallara uygun davrandığımızı; bu çalışma kapsamında yararlanılan eserlerin tamamına kaynakçada yer verdiğimizi; verileri kullanırken veriler üzerinde bir değişiklik yapmadığımızı; araştırmanın intihal içermediğini; Committee on Publication Ethics'in (COPE) tüm şartlarını ve koşullarını kabul ederek etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimizi beyan ederiz. Araştırmamızla ilgili beyanımıza aykırı herhangi bir durumun saptanması durumunda ortaya çıkabilecek ahlaki ve hukuki bütün sonuçları kabul edeceğimizi de beyan ederiz.

Supporting Institution

Araştırma için herhangi bir destek beyanı bulunmamaktadır.

Thanks

Araştırma için herhangi bir teşekkür beyanı bulunmamaktadır.

References

  • Adıgüzel, O. C. (2021). An analysis of educational aims in Turkey: A social and political context. Revista Educativa - Revista de Educação, 24, 1-31. http://doi.org/10.18224/educ.v24i1.8961
  • Akpınar, B., Özer, B., Oral, B. ve Köksalan, B. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinin program geliştirme ve felsefi düzlemden analizi. EKEV Akademi Dergisi, 99, 59-73. https://doi.org/10.17753/sosekev.1489135
  • Alpaydın. Y. (2020). Education in the Turkey of the Future. (Rapor No. 2020/73). İstanbul: İLKE Foundation for Science
  • Altun, S. ve Büyükduman, F. (2007). Teacher and student beliefs on constructivist instructional design: A case study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 30-39.
  • Applebaum, B. (2012). Reframing responsibility in the social justice classroom. Race Ethnicity and Education, 15, 615-631. https://doi.org/10.1080/13613324.2012.674028
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (2018). Development of virtual world risk perception scale (vwrps). Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 111-131. https://doi.org/10.14686/buefad.356898
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (2020). Investigation of students’ summer vacation activities based on coding & robotic and forgetfulness level of summer vacation return. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 2(1), 39-48.
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (2024). Generative artificial intelligence as a lifelong learning self-efficacy: usage and competence scale. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 6(2). https://doi.org/10.51535/tell.1489304
  • Aşkar, P., Topçu, H. İ., Altun, A., Cırık, İ. ve Kandırmaz, M. (Eds). (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin mesleklerinin ilk yıllarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların yıllara göre değişimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 29-44.
  • Azzarito, L. & Ennis, C. (2003). A sense of connection: Toward Social constructivist physical education. Sport, Education and Society, 8, 179-197. https://doi.org/10.1080/13573320309255
  • Bacanlı, F., Özdemir, N. K., Ferrari, L., Park, C. M. & Solberg, V. S. H. (2022). Social emotional learning and career development from educators’ perspectives grounded on the Turkish context. Journal of Career Development, 49(6), 1402-1418. https://doi.org/10.1177/08948453211050085
  • Best, J. W. ve Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri. (M. Durmuşçelebi, Çev.), (O. Köksal, Ed.). Konya: Dizgi Ofset.
  • Cevizci, A. (2011). Eğitim Felsefesi. Say Yayınları.
  • Chiang, T. H. & Zhou, Q. (2019). Can cultural localization protect national identity in the era of globalization? Educational Philosophy and Theory, 51(6), 541-545. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1442307
  • Dalglish, S., Khalid, H. & McMahon, S. (2020). Document analysis in health policy research: the READ approach. Health Policy and Planning, 35(10), 1424-1431. https://doi.org/10.1093/heapol/czaa064
  • Dere, İ. (2021). Kültürel mirası belgeleyerek öğrenme: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının saha tecrübeleri. International Journal of Geography and Geography Education, 43, 108-121. https://doi.org/10.32003/igge.779915
  • Doğan, S. & Altun, S. (2013). Teachers’ perceptions on the effectiveness of curriculum mapping: the case of Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 3(4), 50-60.
  • Durkheim, É. (1893). De la division du travail social (Toplumsal iş bölümü üzerine). Paris: Félix Alcan.
  • Elçiçeği, B. (2022). Değerlerin davranış boyutuna yansımaları: Osmanlı devleti örneği (1256-1924). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 22-38.
  • Gibbons, J. & Gray, M. (2004). Critical thinking as integral to social work practice. Journal of Teaching in Social Work, 24(1-2), 19-38. https://doi.org/10.1300/J067v24n01_02
  • Guarino, N., Oberle, D. & Staab, S. (2009). What is an ontology? In S. Staab & R. Studer (Eds.), Handbook on Ontologies (pp. 1-17).
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B. & Taşgın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin yayıncılık.
  • Hernández-Torrano, D. & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and education: A bibliometric mapping of the research literature (1975-2019). Thinking Skills and Creativity, 35(1), 100625. https://doi.org/10.1016/j.tsc. 2019.100625
  • Jung, C. G. (1959). The archetypes and the collective unconscious. Princeton: Princeton University Press.
  • Kadrija, R., Shatri, Z. & Këndusi, V. (2022). Effects of critical thinking implementation on enhancing of teaching quality. Journal of Educational and Social Research. https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0159
  • Kaplan, Y. (2020). Siyasî kölelikten sonra epistemik kölelik. 28.12.2018 tarihinde Türkiye Yazarlar Birliği (TYB)’nin web sayfasında yer alan https://www.tyb.org.tr/yusuf-kaplan-siyasi-kolelikten-sonra-epistemik-kolelik-36629h.htm‘den erişilmiştir.
  • Karakoyun, F. & Lindberg, O. (2020). Preservice teachers’ views about the twenty-first century skills: A qualitative survey study in Turkey and Sweden. Education and Information Technologies, 25, 2353-2369. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10148-w
  • Kariadi, D. (2017). Value harmonisation cosmopolitan & nationalism through civic education for local character education global perspective. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 2(1), 23-34. https://doi.org/10.24269/v2.n1.2017.23-34
  • Karpov, A. (2022). Fundamental models of education of the future. Voprosy Filosofii. https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-1-54-64
  • Korkmaz, F. (2017). Küreselleşmenin Eğitim Programlarına Etkileri. Küreselleşen Dünyada Eğitim. (Ed.) Özcan Demirel - Serkan Dinçer, 168-184. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053188407
  • Kvale, S. (1995). The Social construction of validity. Qualitative Inquiry, 1(1), 19-40. https://doi.org/10.1177/107780049500100103
  • Lehrer, K. (1987). Personal and social knowledge. Synthese, 73, 87-107. https://doi.org/10.1007/BF00485443 MEB. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni, https://tymm.meb.gov.tr/‘den erişilmiştir.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nasr, S. H. (1991). İnsan ve tabiat. Ağaç Yayıncılık.
  • Polo, JF. (2018). Turkish cultural policy: In search of a new model? In: Girard, M., Polo, JF., Scalbert-Yücel, C. (eds) Turkish Cultural Policies in a Global World. Palgrave Macmillan, Cham., 77-103. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63658-0_4
  • Porus, V. (2021). Towards the reform of the system of epistemological goals and values. Epistemology & Philosophy of Science, 58(2), 34-42. https://doi.org/10.5840/EPS202158225
  • Salomon, G. & Perkins, D. (1998). Individual and social aspects of learning. Review of Research in Education, 23(1). https://doi.org/10.2307/1167286
  • Sarıgöz, O. (2023). Ortaokul matematik dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri yönünden incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1-16. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1200499
  • Sezgin, M. (2023). An educational review of social and emotional learning research in Turkey in the 21st century. International Education Studies, 16(5). https://doi.org/10.5539/ies.v16n5p60
  • Smith, B. (2003). Ontology. In Luciano Floridi (Ed.), The Blackwell guide to the philosophy of computing and information. Blackwell. pp. 155-166.
  • Snyder, L. & Snyder, M. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Delta Pi Epsilon Journal. 50, 90-99.
  • Sulton, A. (2022). The educational epistemology of traditional pesantren. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.19105/tjpi.v17i2.7044
  • Topçu, N. (1998). Türkiye’nin maarif davası. İstanbul: Dergâh Yayınları
  • Toprak, M., Bayraktar, Y., Yorgun, S. ve Özyılmaz, A. (2021). Dijital dönüşüm, araştırma üniversitesi ve yükseköğrenimde yeniden yapılanma: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi için bir model önerisi. Journal of Economy Culture and Society, 63, 67-92. https://doi.org/10.26650/JECS2020-801234
  • Waite, R. & Brooks, S. (2014). Cultivating social justice learning & leadership skills: a timely endeavor for undergraduate student nurses. Nurse Education Today, 34(6), 890-893. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.02.009
  • Yavuz, M., Hasançebi, M. ve Kurşun, E. (2020). Açık ve uzaktan öğrenme ders kitaplarında bulunması gereken özellikler: Sistematik literatür taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 533-560. http://doi.org/10.9779/pauefd.728848

Philosophical Foundations of the Türkiye Century Maarif Model: An Evaluation from Ontological, Epistemological and Axiological Perspectives

Year 2024, Volume: 1 Issue: 1, 121 - 145, 30.12.2024

Abstract

This research aims to examine the philosophical foundations of the Türkiye Century Education Model from ontological, epistemological and axiological perspectives and to reveal the possible effects of this model on our education system and the basic values it will guide. In this context, the model’s entity structure and understanding of knowledge and value systems are addressed, and the vision that Türkiye’s education policies will offer for the future is analyzed on philosophical foundations. The research aims to contribute to the philosophical infrastructure of this model and to be a guide for education policies. The data related to the study are collected through the "Türkiye Century Education Model Ontological, Epistemological and Axiological Evaluation Form" developed by the researchers. The research data are analyzed using content analysis, one of the qualitative data analysis methods. As a result, it is concluded that the Türkiye Century Education Model offers a new paradigm in education and approaches education holistically. When examined from ontological, epistemological and axiological perspectives, it is understood that the model is designed to contribute to the individual’s mental, emotional, social and spiritual development. In order to increase the impact of the Türkiye Century Education Model in education, education programs should be constantly reviewed and updated. For the Türkiye Century Education Model to be implemented effectively, it should be considered important for teachers to take a greater role in program development processes. Activities that develop students’ social responsibility awareness should be given more space in education processes. It is thought that integrating digital technologies into education processes more effectively will improve students’ skills in accessing and producing information.

References

  • Adıgüzel, O. C. (2021). An analysis of educational aims in Turkey: A social and political context. Revista Educativa - Revista de Educação, 24, 1-31. http://doi.org/10.18224/educ.v24i1.8961
  • Akpınar, B., Özer, B., Oral, B. ve Köksalan, B. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modelinin program geliştirme ve felsefi düzlemden analizi. EKEV Akademi Dergisi, 99, 59-73. https://doi.org/10.17753/sosekev.1489135
  • Alpaydın. Y. (2020). Education in the Turkey of the Future. (Rapor No. 2020/73). İstanbul: İLKE Foundation for Science
  • Altun, S. ve Büyükduman, F. (2007). Teacher and student beliefs on constructivist instructional design: A case study. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7, 30-39.
  • Applebaum, B. (2012). Reframing responsibility in the social justice classroom. Race Ethnicity and Education, 15, 615-631. https://doi.org/10.1080/13613324.2012.674028
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (2018). Development of virtual world risk perception scale (vwrps). Bartın University Journal of Faculty of Education, 7(1), 111-131. https://doi.org/10.14686/buefad.356898
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (2020). Investigation of students’ summer vacation activities based on coding & robotic and forgetfulness level of summer vacation return. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 2(1), 39-48.
  • Arslankara, V. B. & Usta, E. (2024). Generative artificial intelligence as a lifelong learning self-efficacy: usage and competence scale. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 6(2). https://doi.org/10.51535/tell.1489304
  • Aşkar, P., Topçu, H. İ., Altun, A., Cırık, İ. ve Kandırmaz, M. (Eds). (2023). K12 beceriler çerçevesi Türkiye bütüncül modeli. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Durmuş, A. (2013). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin mesleklerinin ilk yıllarında karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunların yıllara göre değişimi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 29-44.
  • Azzarito, L. & Ennis, C. (2003). A sense of connection: Toward Social constructivist physical education. Sport, Education and Society, 8, 179-197. https://doi.org/10.1080/13573320309255
  • Bacanlı, F., Özdemir, N. K., Ferrari, L., Park, C. M. & Solberg, V. S. H. (2022). Social emotional learning and career development from educators’ perspectives grounded on the Turkish context. Journal of Career Development, 49(6), 1402-1418. https://doi.org/10.1177/08948453211050085
  • Best, J. W. ve Kahn, J. V. (2017). Eğitimde araştırma yöntemleri. (M. Durmuşçelebi, Çev.), (O. Köksal, Ed.). Konya: Dizgi Ofset.
  • Cevizci, A. (2011). Eğitim Felsefesi. Say Yayınları.
  • Chiang, T. H. & Zhou, Q. (2019). Can cultural localization protect national identity in the era of globalization? Educational Philosophy and Theory, 51(6), 541-545. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1442307
  • Dalglish, S., Khalid, H. & McMahon, S. (2020). Document analysis in health policy research: the READ approach. Health Policy and Planning, 35(10), 1424-1431. https://doi.org/10.1093/heapol/czaa064
  • Dere, İ. (2021). Kültürel mirası belgeleyerek öğrenme: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının saha tecrübeleri. International Journal of Geography and Geography Education, 43, 108-121. https://doi.org/10.32003/igge.779915
  • Doğan, S. & Altun, S. (2013). Teachers’ perceptions on the effectiveness of curriculum mapping: the case of Turkey. Journal of Educational and Instructional Studies in the World, 3(4), 50-60.
  • Durkheim, É. (1893). De la division du travail social (Toplumsal iş bölümü üzerine). Paris: Félix Alcan.
  • Elçiçeği, B. (2022). Değerlerin davranış boyutuna yansımaları: Osmanlı devleti örneği (1256-1924). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(11), 22-38.
  • Gibbons, J. & Gray, M. (2004). Critical thinking as integral to social work practice. Journal of Teaching in Social Work, 24(1-2), 19-38. https://doi.org/10.1300/J067v24n01_02
  • Guarino, N., Oberle, D. & Staab, S. (2009). What is an ontology? In S. Staab & R. Studer (Eds.), Handbook on Ontologies (pp. 1-17).
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M.B. & Taşgın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Seçkin yayıncılık.
  • Hernández-Torrano, D. & Ibrayeva, L. (2020). Creativity and education: A bibliometric mapping of the research literature (1975-2019). Thinking Skills and Creativity, 35(1), 100625. https://doi.org/10.1016/j.tsc. 2019.100625
  • Jung, C. G. (1959). The archetypes and the collective unconscious. Princeton: Princeton University Press.
  • Kadrija, R., Shatri, Z. & Këndusi, V. (2022). Effects of critical thinking implementation on enhancing of teaching quality. Journal of Educational and Social Research. https://doi.org/10.36941/jesr-2022-0159
  • Kaplan, Y. (2020). Siyasî kölelikten sonra epistemik kölelik. 28.12.2018 tarihinde Türkiye Yazarlar Birliği (TYB)’nin web sayfasında yer alan https://www.tyb.org.tr/yusuf-kaplan-siyasi-kolelikten-sonra-epistemik-kolelik-36629h.htm‘den erişilmiştir.
  • Karakoyun, F. & Lindberg, O. (2020). Preservice teachers’ views about the twenty-first century skills: A qualitative survey study in Turkey and Sweden. Education and Information Technologies, 25, 2353-2369. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10148-w
  • Kariadi, D. (2017). Value harmonisation cosmopolitan & nationalism through civic education for local character education global perspective. JPK (Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan), 2(1), 23-34. https://doi.org/10.24269/v2.n1.2017.23-34
  • Karpov, A. (2022). Fundamental models of education of the future. Voprosy Filosofii. https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-1-54-64
  • Korkmaz, F. (2017). Küreselleşmenin Eğitim Programlarına Etkileri. Küreselleşen Dünyada Eğitim. (Ed.) Özcan Demirel - Serkan Dinçer, 168-184. Ankara: Pegem Akademi. https://doi.org/10.14527/9786053188407
  • Kvale, S. (1995). The Social construction of validity. Qualitative Inquiry, 1(1), 19-40. https://doi.org/10.1177/107780049500100103
  • Lehrer, K. (1987). Personal and social knowledge. Synthese, 73, 87-107. https://doi.org/10.1007/BF00485443 MEB. (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli öğretim programları ortak metni, https://tymm.meb.gov.tr/‘den erişilmiştir.
  • Miles, M, B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Nasr, S. H. (1991). İnsan ve tabiat. Ağaç Yayıncılık.
  • Polo, JF. (2018). Turkish cultural policy: In search of a new model? In: Girard, M., Polo, JF., Scalbert-Yücel, C. (eds) Turkish Cultural Policies in a Global World. Palgrave Macmillan, Cham., 77-103. https://doi.org/10.1007/978-3-319-63658-0_4
  • Porus, V. (2021). Towards the reform of the system of epistemological goals and values. Epistemology & Philosophy of Science, 58(2), 34-42. https://doi.org/10.5840/EPS202158225
  • Salomon, G. & Perkins, D. (1998). Individual and social aspects of learning. Review of Research in Education, 23(1). https://doi.org/10.2307/1167286
  • Sarıgöz, O. (2023). Ortaokul matematik dersi öğretim programının 21. yüzyıl becerileri yönünden incelenmesi. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14(2), 1-16. https://doi.org/10.19160/e-ijer.1200499
  • Sezgin, M. (2023). An educational review of social and emotional learning research in Turkey in the 21st century. International Education Studies, 16(5). https://doi.org/10.5539/ies.v16n5p60
  • Smith, B. (2003). Ontology. In Luciano Floridi (Ed.), The Blackwell guide to the philosophy of computing and information. Blackwell. pp. 155-166.
  • Snyder, L. & Snyder, M. (2008). Teaching critical thinking and problem solving skills. The Delta Pi Epsilon Journal. 50, 90-99.
  • Sulton, A. (2022). The educational epistemology of traditional pesantren. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam. https://doi.org/10.19105/tjpi.v17i2.7044
  • Topçu, N. (1998). Türkiye’nin maarif davası. İstanbul: Dergâh Yayınları
  • Toprak, M., Bayraktar, Y., Yorgun, S. ve Özyılmaz, A. (2021). Dijital dönüşüm, araştırma üniversitesi ve yükseköğrenimde yeniden yapılanma: İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi için bir model önerisi. Journal of Economy Culture and Society, 63, 67-92. https://doi.org/10.26650/JECS2020-801234
  • Waite, R. & Brooks, S. (2014). Cultivating social justice learning & leadership skills: a timely endeavor for undergraduate student nurses. Nurse Education Today, 34(6), 890-893. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.02.009
  • Yavuz, M., Hasançebi, M. ve Kurşun, E. (2020). Açık ve uzaktan öğrenme ders kitaplarında bulunması gereken özellikler: Sistematik literatür taraması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 50, 533-560. http://doi.org/10.9779/pauefd.728848
There are 47 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophical and Social Foundations of Education
Journal Section Review Article
Authors

Veysel Bilal Arslankara 0000-0002-9062-9210

Elif Arslankara 0000-0002-6949-9175

Publication Date December 30, 2024
Submission Date September 29, 2024
Acceptance Date December 28, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Arslankara, V. B., & Arslankara, E. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin Felsefi Temelleri: Ontolojik, Epistemolojik ve Aksiyolojik Bakış Açılarından Bir Değerlendirme. İstanbul Eğitim Dergisi, 1(1), 121-145.

Istanbul Education Journal (ISTJ) is licensed under .