This study aims to analyze articles containing action research in the field of mathematics education in Türkiye and present them from a holistic perspective. For this purpose, action research articles published between 2007 and 2022 were reviewed in ERIC, Google Scholar, and ULAKBİM databases. Fifty-seven articles were reached due to the review and constitute the research sample. Document review, one of the qualitative research methods, was used. Articles are classified according to the year of publication, publication language, research model, subject, action research type, whether the cycle is specified or not, application period, researcher role, learning areas, study group and size, sampling method, data collection tools, validity and reliability, and data analysis methods. As a result of the research, it was seen that the qualitative research model was mainly used. The studies were primarily conducted with undergraduate students. While geometry is the most preferred learning area, it has mainly been studied in technology-supported learning environments. Interviews and observations were mainly used in data collection, expert evaluation was taken to ensure validity and reliability, and coder agreement was checked. Content analysis, one of the most qualitative techniques, was used to analyze the data obtained. Based on the research results, it is recommended that mixed-pattern action research be conducted and that the number of studies involving students at different education levels and learning areas be increased.
Bu araştırmada Türkiye’de matematik eğitimi alanında eylem araştırmalarını içeren makaleleri analiz etmek ve bütüncül bir bakış açısı ile sunmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda 2007-2022 yılları arasında yayınlanan eylem araştırması makaleleri ERIC, Google Akademik ve ULAKBİM veri tabanlarında taranmıştır. Yapılan tarama sonucunda ulaşılan 57 makale araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan doküman incelemesi kullanılmıştır. Makaleler yayınlandığı yıl, yayın dili, araştırma modeli, konusu, eylem araştırması türü, döngünün belirtilip belirtilmemesi, uygulama süresi, araştırmacı rolü, öğrenme alanları, çalışma grubu ve büyüklüğü, örnekleme yöntemi, veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirlik, veri analiz yöntemleri çerçevesinde sınıflandırılmıştır. Araştırma sonucunda en çok nitel araştırma modelinin kullanıldığı görülmüştür. Çalışmalar en fazla lisans öğrencileri ile yürütülmüştür. Geometri en çok tercih edilen öğrenme alanı iken çoğunlukla teknoloji destekli öğrenme ortamları konusunda çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında en çok görüşme ve gözlemlerden faydalanılmış, geçerlik ve güvenirliği sağlamak için uzman değerlendirmesi alınmış ve kodlayıcılar arası uyuşuma bakılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde en çok nitel analiz tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Yapılan araştırmanın sonuçlarından yola çıkarak karma desenli eylem araştırmalarının yapılması, farklı öğretim kademesindeki öğrenciler ile farklı öğrenme alanlarını içeren çalışma sayısının arttırılması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 23, 2024 |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | September 5, 2024 |
Acceptance Date | December 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |