ÖZET
Geçiciliğin
etkisi ve yeni çevre tasarıları; yaşamsal/kültürel olanı kimi zaman koruma,
dönüştürme kimi zaman da yeniden düzenleme adına çevresel verilerin sanatsal
bir ifade şekli olan çevresel sanat, arazi sanatı, toprak sanatı bağlamında
açılımlarını içermektedir.
Çevresel
sanat, doğal ve kentsel çevre ile ilgili sosyal veya siyasi konuları ele
alarak, belirli bir ideoloji üzerinden
sanatın uygulama alanlarını, uygulanma sınırlarını genişleten bir sanat
yaklaşımıdır. Çevresel sanatın, dış
fiziki çevrede geniş mecralı uygulamaları biçimsel olarak enstalasyon üzerine
temellenir. Terim olarak 1960’ların
sonlarında kullanıma giren çevresel sanat genellikle Arazi sanatı ile
yakından ilişkilendirilmesinin yanı sıra toprak sanatı ve eko sanat yaklaşım
ve tasarıları ile de ortak yanlarının bulunmasına rağmen formal, içerik ve
ideoloji bakımından farklılıklar taşır. 1960’ların sonlarında avangard bir
ifade şekli, protest bir tavır olarak Arazi sanatı ile ortaya çıkan bu
yapılanma, sosyo-kültürel ataklarla etkileşimli olarak 1970’lerde Avrupa’ya,
1980 ve günümüze uzanan süreçte ise küresel sorunlara işaret ederek, çözüm
üretmek amacıyla evrensel bir boyuta taşınır.
Anahtar
Kelimeler: Doğa-Sanat, Arazi Sanatı/Yeryüzü Sanatı (Land
Art), Toprak Sanatı, Çevresel Sanat, Geçiciliğin Etkisi, Çevre Tasarıları
|
ABSTRACT
The effect of ephemeral new environmental
designs; include the discloses of environmental data in the context of an artistic expression of them by the way
of environmental art, land art and earth art for conservation, transformation
and sometimes reorganization of the vital / cultural things.
Environmental art is an artistic approach that
explores social and political issues related to the natural and urban
environment and extends the application areas of art through a specific
ideology. Broad-scale applications of environmental arts in the external
physical area are formally based on installation. The environmental art as a
term used firstly in the late 1960s is often closely related with Land Art,
but also has some common perspectives with earth art approaches/designs,
despite the fact that there are differences among them in formal, content and
ideological contexts. In the late 1960s, this structure, which emerged with
Land Art as an avant-garde, protest attitude, began to be influential in
Europe in the 1970s, interacting with socio-cultural issues. Then, in 1980
and in the process of day-to-day, it has become a universal dimension in
order to produce solutions by pointing out global problems.
In this article, the dialectic of the changing
concept of nature from the past to the present, in particular, Land art and
Earth Art , environmental art and environmental designed by artists who work the projects were examined in the
context of the general.
Keywords: Nature- Art, Land Art, Earth Art, Environmental Art, The Effect of
Ephemeral, Environmental Designs
|