Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kentsel Peyzajlarda Endüstri Miraslarının Önemi: Çankırı Tarihi Tren Garı Örneği

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 20, 1 - 17, 31.12.2019
https://doi.org/10.16950/iujad.580409

Öz

Peyzajlar, insanlar tarafından
algılandığı şekliyle karakteri doğal ve/veya insan faktörlerinin eylemi
sonucunda oluşan alanlardır. Peyzajı oluşturan insan faktörlerinin kapsamında
ele alınan kentsel peyzaj kavramında kentsel mekanlar, toplumların karşılıklı
ilişkilerinin ve tercihlerinin ortaya koyulduğu dinamik mekanlar olarak ele
alınmaktadır.



Çankırı kentsel peyzajı
içinde 1931 yılında işletilmeye açılan TCDD ve Demiryolları Garı, gar binası,
cer atölyeleri ve çevreleyen doğal peyzajı ile Çankırı kentine, doğal,
kültürel, sosyal ve ekonomik katkılarda bulunmaktadır.



Kentsel peyzajlar
kapsamında bulunan ve gelişen teknolojiyle kullanımı sonlanmış olan endüstri
alanlarının dönüştürülerek kent parkı, tarih ve kültür müzesi gibi
kullanımlarla kentlere kazandırılması mümkün olmaktadır. Endüstri miraslarının
korunması, onarılması, dönüştürülmesi ve kente kazandırılması açısından,
Çankırı’daki önemli endüstri miras alanı olan ve TCDD Gar sahası olarak
kullanılan Çankırı Tarihi Tren Garı, peyzajın estetik, ekonomik, ekolojik ve
kültürel boyutlarla incelenmiştir. Araştırma alanı doğal alanları, tarihi yapı
ve araçları ile yeşil alan, müze, atölye gibi çok sayıda farklı fonksiyonu
kente kazandırma potansiyeline sahiptir.

Kaynakça

  • URL-1, (2019). https://rayhaber.com/2015/03/turkiyede-ilk-demiryolu-hatti-nerede-yapilmistir/., (accessed in: 08.05.2019), (In Turkish).
  • URL-2, (2019). https://www.pinterest.ca/pin/370421138094980687/ (accessed in: 14.05.2019), (In Turkish).
  • URL-3, (2019). https://www.nufusu.com/il/cankiri-nufusu, (accessed in: 10.05.2019), (In Turkish).
  • URL-4, (2019). https://www.egitimajansi.com/haber/cankiri-karatekin-universitesi-haberi-60148h.html. ,(accessed in: 04.21.2019), (In Turkish).
  • URL-5, (2019). http://www.bristolbathrailwaypath.org.uk/theoldrailway.shtml , (accessed in: 07.05.2019), (in English).
  • URL-6, (2019). http://www.railcitymuseum.com/ , (accessed in:14.05.2019), (in English).
  • Antrop, M. (2005). Handling Landscape Change. ECLAS European Council of Landscape Architecture Schools, Conference Proceedings “Landscape Change”Pages 3-14, Ankara 14-18 September, 2005.
  • Atik, M., Işıklı, R.C. (2007). Endüstri Parklarının Kent Peyzajındaki Yeri ve Antalya Dokuma Fabrikası Örneği. Peyzaj Mimarlığı 3. Kongresi, Antalya.
  • Çankırı Belediyesi, (2019a). Çankırı Kenti. Araştırma Alanı Konumu Bilgisi.
  • Çankırı Belediyesi, (2019b). Çankırı Kenti. Araştırma Alanı Fotoğrafları.
  • Çankırı Valiliği, (2019). Sayılarla Çankırı, http://www.cankiri.gov.tr/sayilarla-cankiri-1, (accessed in: 19.06.2019), (In Turkish).
  • Ekizoğlu, E. (2012). Demiryolu Yerleşkelerinin Endüstriyel Miras Olarak Korunma Sorunları: İzmir-Aydın Hattı Üzerindeki Demiryolu Yerleşkeleri Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, 215 s., İzmir.
  • Gomez-Sal, A., Belmontes, J.A., Nicolau, J.M. (2003). Assessing Landscape values:a proposal for multidimentional conceptual model. Ecological Modelling 168:319-341.
  • Kızılarslan, S. (2007). Trabzon Kenti Park ve Bahçelerinin Peyzaj Tasarım Kriterleri Açısından İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Kuter, N. (2007). Çankırı Kenti Açık Ve Yeşil Alan Varlığı İçinde Tarihi Kent Merkezinin Kentsel Peyzaj Tasarımı Açısından Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, 309 s.
  • Loures, L., Santos, R., Panagopoulos, T. (2007). Urban Parks and Sustainable City Planning - The Case of Portimão, Portugal, Wseas Transactions On Environment And Development, 10(3) 171-180s.
  • Lörzing H. (2005). Different Ways to Change a Landscape. ECLAS European Council of Landscape Architecture Schools, Conference Proceedings “Landscape Change”Pages 90-97, Ankara 14-18 September, 2005.
  • Oğuz, D. (1998). Kent Parkı Kavramı Yönünden Ankara Kent Parklarının Kullanım Olgusu Üzerinde Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Peyzaj Mimarlığı Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Ozan Dündan, S. (2014). Çankırı İli Uygun Yatırım Alanları Araştırması. Araştırma Müdürlüğü, Ankara.
  • Polat, A.T., Önder, S. (2012). Kentsel Peyzaj: Tasarım Ve Uygulamaya Yönelik Bazı Öneriler, Kentsel Peyzaj Alanlarının Oluşumu ve Bakım Esasları Semineri. Konya.
  • Seçer Kariptaş, F., Edirne Erdinç j., Özkazanç Dinçer, B. (2015). Endüstriyel Mirasın Kentlerdeki Kültürel Sürdürülebilirlik Bağlamında İncelenmesi. Gazi Üniversitesi. ISBS 28-30 Mayıs, 512-516 s.
  • Uzun, S. (2005). Kırsal Ve Kentsel Alanlardaki Parklarda Kullanıcı Memnuniyeti: Gölcük Orman İçi Dinlenme.
  • Washer, D.M. (2002). Landscape-indicator development: steps towards a European approach. Preecedings of Frontis workshopon the future of the European cultural landscape Wageningen, The Nederlands 9-12 June 2002, Editor Rob Jongman Chapter 16, Pages 237-252.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Peyzaj Planlama ve Tasarım / Landscape Planning and Design
Yazarlar

Betül Tülek 0000-0002-6584-041X

Ayşe Özdemir Bu kişi benim 0000-0001-9665-8381

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 20 Haziran 2019
Kabul Tarihi 28 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Tülek, B., & Özdemir, A. (2019). Kentsel Peyzajlarda Endüstri Miraslarının Önemi: Çankırı Tarihi Tren Garı Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat Ve Tasarım Dergisi, 9(20), 1-17. https://doi.org/10.16950/iujad.580409