Çelik yapılar, eleman ya da sistem bazında kusurlu olabilmektedirler. Yapısal stabilite ve imalat açısından kusurların geometrik tolerans aralığında kalması gerekir. Çalışmada düzlem çelik çerçeve için üç farklı geometrik ön kusur durumu incelenmiştir. Doğrusal olmayan dinamik analiz yapılarak çerçevelerin performans eğrileri oluşturulmuştur. Çerçeveler, maksimum çatı deplasmanına ulaşılıncaya kadar analiz edilmişlerdir. Plastik mafsal noktalarındaki hasar performans düzeyleri ve performans eğrileri üzerinden karşılaştırma yapılmıştır. Senaryo 1 ve 2’ deki göçme durumu, kiriş mekanizması şeklinde gerçekleşmiştir. Senaryo 3 ve 4’ deki göçme durumu, çerçeve mekanizması şeklinde gerçekleşmiştir. Senaryo 1 ve 2 çerçevelerindeki hasar performans düzeylerinin aynı olduğu belirlenmiştir. Senaryo 3 ve 4 çerçevelerindeki hasar performans düzeylerinin aynı olduğu belirlenmiştir. Kusurların, çerçeve performansını minör olarak olumsuz etkilediği ve tolere edilebilir olduğu tespit edilmiştir.
Steel structures can be imperfect that the basis of members or systems. In terms of structural stability and construction, imperfections must remain within the geometric tolerance range. In this study, three different initial geometric imperfection cases have been investigated for steel plane frame. By solving nonlinear dynamic analysis, performance curves of frames were occurred. The frames were analyzed until maximum roof displacement was reached. The comparison has been made via damage performance levels at plastic hinge joints and performance curves. Collapse status in Senario 1 and 2 has been realized in the form of beam mechanism. Collapse status in Senario 3 and 4 has been realized in the form of frame mechanism. Damage performance levels in frames of Senario 1 and 2 were determined to be the same. Damage performance levels in frames of Senario 3 and 4 were determined to be the same. Imperfections have been found to have a minor negative effect on frame performance and to be tolerable.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Submission Date | October 5, 2021 |
Acceptance Date | October 25, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.