%71 of the world is covered by seas. Due to the economic costs it offers, maritime is the most preferred sector in international commercial transportation. The transportation of energy, medical equipment, medicine, food, and similar raw materials and products are mostly transported by sea. In this study; it is aimed to examine the relationship between seafarers' knowledge, working performance, and adaptation to the ship. For this purpose, a questionnaire form was created by experts in the field and sent to 740 people, and 63 questionnaires were answered. SPSS 23 package program was used in the study. The main findings are as; it has been observed that the education level of seafarers affects their working performance. It has been observed that personnel and officers have high-performance grade averages in role drills for emergency preparedness. It has been obtained that the knowledge of a seafarer who has successfully completed the relevant courses and embarked for the first time affects his performance. It has been seen that the adaptation process affects the performance of a foreign seafarer. It has been observed that maritime training increases the working performance of seafarers and their sense of responsibility in related emergencies. Necessary suggestions and recommendations were made for the situations determined by statistical analysis. The effect of vital trainings such as role training has been determined and it is recommended to maintain the seriousness of the trainings. It is suggested that importance should be given to activities that will increase the knowledge and adaptation of the personnel and foreign personnel who will be on the ship for the first time.
Dünyanın %71'i denizlerle kaplıdır. Denizcilik, sunduğu ekonomik maliyetler nedeniyle uluslararası ticari taşımacılıkta en çok tercih edilen sektördür. Enerji, tıbbi ekipman, ilaç, gıda ve benzeri hammadde ve ürünlerin nakliyesi çoğunlukla deniz yoluyla yapılmaktadır. Bu çalışmada; Denizcilerin bilgi birikimleri ile çalışma performansları ve gemiye uyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaçla alanında uzman kişiler tarafından bir anket formu oluşturularak 740 kişiye gönderilmiş ve 63 anket yanıtlanmıştır. Çalışmada SPSS 23 paket programı kullanılmıştır. Başlıca bulgular şunlardır; Denizcilerin eğitim düzeylerinin çalışma performanslarını etkilediği gözlemlenmiştir. Acil durumlara hazırlık role talimlerinde personel ve görevlilerin performans not ortalamalarının yüksek olduğu görülmüştür. İlgili kursları başarıyla tamamlamış ve ilk kez gemide çalışan bir denizcinin bilgisinin, performansını etkilediği sonucu elde edilmiştir. Uyum sürecinin yabancı bir denizcinin performansını etkilediği görülmüştür. Denizcilik eğitimlerinin denizcilerin çalışma performansını ve ilgili acil durumlarda sorumluluk duygularını arttırdığı görülmüştür. İstatistiksel analizlerle tespit edilen durumlar için gerekli öneriler ve tavsiyelerde bulunulmuştur. Role talimi gibi hayati önem taşıyan eğitimlerin etkisi belirlenmiş ve eğitimlerin ciddiyetinin korunması önerilmektedir. İlk kez gemide görev alacak olan personellerin ve yabancı uyruklu personellerin bilgi ve adaptasyonlarını arttıracak etkinliklere önem verilmesi gerektiği önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 24, 2022 |
Publication Date | September 25, 2022 |
Submission Date | December 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 3 |
As of 2024, JARNAS is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International Licence (CC BY-NC).