Research Article
BibTex RIS Cite

Eight Grade Students’ Epistemological Beliefs with PISA Success and their Scientific Literacy

Year 2015, , 18 - 49, 25.06.2015
https://doi.org/10.18009/jcer.63730

Abstract

The purpose of the study is to investigate the relationship between students’ scientific literacy, obtained by PISA scores and their scientific epistemological beliefs (SEB). The sample was 104 eight grade students. The instruments of the study were Scientific Epistemological Beliefs Questionnaire and conceptual test, prepared by PISA questions. The result of the study demonstrated that students’ scores on conceptual understanding and SEB are moderate level. There is no significant relationship between students’ SEB and their conceptual understanding. However, there is a significant relationship between students’ some dimensions of SEB and some PISA questions. Also, there is no statistically significant difference between students SEB and their gender. However, boys, except justifiation dimension, have higher score than girls on other SEB

References

  • Acat, M. B., Tüken, G. ve Karadağ, E. (2010). Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 4, 67-89.
  • Advancing Science, Serving Society (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
  • Anagün, S. (2011). PISA 2006 sonuçlarına göre öğretme-öğrenme süresi değişkenlerinin öğrencilerin fen okuryazarlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36 (162), 84-102.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)'nda Türkiye'deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim (Education and Science), 34, 87-100.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. (1993). Development of the Turkish Secondary Science Curriculum, Science Education, 77, 433–440.
  • Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri Ve İletişim. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Baç, M. (2007). Epistemoloji. Ahmet Cevizci (Editör), Felsefe Ansiklopedisi, cilt 5, İstanbul: Babil Yayıncılık, s. 567-581.
  • Bartholomew, H., Osborne, J., ve Ratcliffe, M. (2004). Teaching students “ideas-about-science”: Five dimensions of effective practice. Science Education, 88 (5), 655-682.
  • Bodner, G. M. (1990). Why good teaching fails and hard-working students do not always succeed? Spectrum, 28 (1), 27-32.
  • Brownlee, J., Purdie, N. & Boulton-Lewis,G. (2001). Changing Epistemological Beliefs in PreService Teacher EducationStudents. Teaching in HigherEducation, 6( 2), 247-268.
  • Carey, S., ve Smith, C. (1993). On understanding the nature scientific knowledge. Educational Psychologist, 28 (3), 235-251.
  • Carey, S., Evans, R., Honda, M., Jay, E., ve Unger, C. (1989).’ An experiment is when you try it and see if it works’: a study of grade 7 students’ understanding of the constructionof scientific knowledge. International Journal of Science Education, 11 (5), 514-529.
  • Ceylan, E. (2009). PISA 2006 sonuçlarına göre Türkiye’de fen okuryazarlığında düşük ve yüksek performans gösteren okullar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 55-75.
  • Chai, C. S., Khine , M. S. ve Teo, T. (2006). Epistemological beliefs on teaching and learning: a survey among pre-service teachers in Singapore. Educational Media International, 43 (4), 285-298.
  • Chan, K. K. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69: 36-50.
  • Çelen, F, K. Çelik, ve A., Seferoğlu, S, S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı , İnönü Üniversitesi, , Malatya.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2012). Fen ve teknoloji programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve SBS’yle İlişkilendirme) İlköğretim 1. ve 2. Kademe Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoban, G. Ü. ve Ergin, Ö., (2008). The Instrument for Determining the Views of Primary School Students about Scientific Knowledge. Elementary Education Online, 7 (3), 706-716.
  • Çoban, G. Ü., Ateş, Ö. ve Şengören, K. S. (2011). Epistemological views of prospective physics teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 12 (3), 1224-1258.
  • Çobanoğlu, R. ve Kasapoğlu, K. (2010). PISA’da Fin başarısının nedenleri ve nasılları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 121-131.
  • Demir, Ö. (2009). Bilişsel koçluk yöntemiyle öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin epistemolojik inançlarına, bilişsel farkındalık becerilerine, akademik başarılarına ve bunların kalıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirel, Ö. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deryakulu, D. ve Bıkmaz, F. H. (2003). Bilimsel epistemolojik inançlar ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 243-257.
  • Deryakulu, D. (2004a). Eğitimde bireysel farklılıklar. (Edt: Y. Kuzgun ve D. Deryakulu), Ankara: Nobel Yayınevi; 259-288.
  • Deryakulu, D. (2004b). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10 (38), 230-249.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18: 57-70.
  • Efe, E., Bek, Y. ve Şahin, M. (2000). SPSS’ te çözümleri ile istatistik yöntemler II. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi, Yayın No: 10.
  • Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-grade students’ epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Michigan.
  • Enman, M., ve Lupart, J. (2000). Talented female students’ resistance to science: an exploratory study of post-secondary achievement motivation and personality. Psychological Review, 95: 256-273.
  • Erdoğan, İ. (2004). Öğrenmek Gelişmek Özgürleşmek. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eroğlu, S. E. (2004). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Hand, B. & Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework. School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 89-94.
  • Hofer, B. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and instruction. Educational Psychology Review, 13(4), 353-382.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Laverty, D. T. & McGarwey, J. E. B. (1991). A constructivist approach to learning. Education in Chemistry, 28 (4), 99-102.
  • Meral, M. ve Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146.
  • Mercan, F. C. (2007). Epistemological beliefs of physics undergraduate and graduate students and faculty in the context of a wellstructured and an ill-structured problem. Yayınlanmamış Doktora Tezi, The Ohio State University, Ohio.
  • Meyling, H. (1997). How to change students’ conceptions of the epistemology of science. Science & Education, 6 (4), 397-416.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlkoğretim Fen ve Teknoloji Programı (6-8. sınıf). Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (2007) PISA 2006 Ulusal Ön Raporu.
  • NRC-National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Neber, H., ve Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological and environmental variables. High Ability Studies, 13 (1), 59-74.
  • OECD (2006). Assessing scientific, reading ad mathematical literacy: A framework for PISA 2006, Paris: OECD Publications.
  • Osborne, J., R., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What “ideas about-science” should be taught in school science? A delphi study of the expert ommunity. Journal of Research in Science Teaching, 40 (7), 692-720.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: Eğitim fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (13), 155-162.
  • Özenç, B. ve Arslanhan, S. (2010). PISA 2009 Sonuçlarına İlişkin Değerlendirme. TEPEV (Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı).
  • Özmen, H. (2004). Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational esearch: cleaning up a messy construct. Review of Educational Resaerch, 62(3), 307-333.
  • Pallant, J. (2011). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using the SPSS program. Set in 11/13.5 pt Minion by Midland Typesetters, Australia Printed in China at Everbest Printing Co.
  • Paulsen, M. B. & Wells, C. T. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in Higher Education, 39 (4), 365-384.
  • Perkins, D. N. (1999). The Many Faces of Constructivism. Educational Leadership, 57 (3), 6-11.
  • Pomeroy, D. (1993). Implications of teachers’ beliefs about the nature of sciense: Comparison of the beliefs of scientists, secondary science teachers, and elemantary teachers. Science Education, 77(3), 261-278.
  • Roth, W. M. & Roychoudhury, A. (1994). Physics students’ epistemologies and views about knowing and learning. Journal of Research in Science Teaching, 31 (1), 5-30.
  • Rubba, P. A. & Andersen, H. (1978). Development of an instrument to assess secondary school students’understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62 (4), 449-458.
  • Ryan, A. G. & Aikenhead, G., S. (1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science. Science Education, 76 (6), 559-580.
  • Ryder, J. & Leach, J. (2006). Teaching about the epistemology of science in upper secondary schools: an analysis of teachers’ classroom talk. Science & Education, 17 (2-3), 289-315.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 107-129.
  • Saunders, G. L., Cavallo A. L., & Abraham, M. R. (2001). Relationships among epistemological beliefs, gender, approaches to learning and implementations of instruction in chemistry laboratory. Paper Presented at NARST, St Louis.
  • Savery, J. R. & Duffy, T. M. (1995). Problem Based Learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology. 35(5), 31-38.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85 (3), 406-411.
  • Schommer, M. (1993a). Comparisons of beliefs about the nature of knowledge and learning among post secondary students. Research in Higher Education, 34 (3), 355-370.
  • Smith, C. L., Maclin, D., Houghton, C. & Hennessey, M. G. (2000). Sixth-grade students’ epistemologies of science: The impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18: 349-422.
  • Songer, N. B. & Linn, M. C. (1991). How do students’ views of science influence knowledge integration? Journal of Research in Science Teaching, 28 (9), 761-784.
  • Şahin, H., Günay, T. ve Batı, H. (2006). İzmir ili Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (6), 107-113.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 74-75, 49-52.
  • Şengül-Turgut, G. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimin lise fizik öğrencilerinin epistemolojik inanışlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şeref, İ. Yılmaz, İ. ve Varışoğlu, B. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları Üzerine Bir İnceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10, 399-418.
  • Terzi, A.R., (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 315-330.
  • Tsai, C. C., (1996). The interrelationships between junior high school students’ scientific epistemological beliefs, learning enviranment proferences and cognitive structure outcomes. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Teachers College, Columbia University, New York, NY.
  • Tsai, C. C., (1999). Labarotory exercises help me memorize the scientific truths: A study of eight graders’ scientific epistemological views and learning in laboratory activities. Science Education, 83: 654-674.
  • Tsai, C. C., (2000). Relationships between student scientific epistemological beliefs and perceptions of constructivist learning environments. Educational Research, 42 (2), 193-205.
  • Tsai, C. C., & Liu, S. Y. (2005). Developing a multi- dimensional instrument for assessing students’ epistemological views toward science. International Journal of Science Education.
  • Tüzün, Ö. Y. ve Topçu, M. S. (2008). Relationships among preservice science teachers’ epistemological beliefs, epistemological world views, and self-efficacy beliefs. International Journal of Science Education, 30 (1), 65-85.
  • Vural, M. (2008). İlköğretim okulu ders programları ve öğretim kılavuzları. Erzurum: Yakutiye Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, E. (2013). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançları. The Journal of Academic Social Sciense Studies. 6(1),1587-1609.
  • Youn, I., Yang, K. & Choi, I. (2001). An Analysis ofThe Nature of Epistemological Beliefs: Investigating Factors Affecting the Epistemological Development of South Korean High School Students. Asia Pacific Education Review, 2(1), 10-21.

8.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI İLE PISA BAŞARILARI VE FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI

Year 2015, , 18 - 49, 25.06.2015
https://doi.org/10.18009/jcer.63730

Abstract

Bu çalışmanın amacı, PISA sonuçlarıyla elde edilen fen okuryazarlığı ile öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, 8.sınıftaki 104 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Bu çalışma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında; Bilimsel Epistemolojik İnançlar Anketi ve PISA sorularından oluşan kavramsal test kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda; öğrencilerin kavramsal anlamalarının ve her bir boyutta bilimsel epistemolojik inançlarının orta düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançları ile kavramsal anlamaları arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ancak, bazı epistemolojik inanç boyutlarıyla bazı sorular arasında anlamlı bir ilişki açığa çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin bilimsel epistemolojik inançları ve cinsiyet arasında da anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ancak, erkekler, akıl yürütme boyutu hariç, diğer epistemolojik inanç boyutlarında daha yüksek inanca sahip oldukları görülmüştür.

References

  • Acat, M. B., Tüken, G. ve Karadağ, E. (2010). Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeği: Türk Kültürüne Uyarlama, Dil Geçerliği ve Faktör Yapısının İncelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi. 4, 67-89.
  • Advancing Science, Serving Society (1993). Benchmarks for science literacy. New York: Oxford University Press.
  • Anagün, S. (2011). PISA 2006 sonuçlarına göre öğretme-öğrenme süresi değişkenlerinin öğrencilerin fen okuryazarlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 36 (162), 84-102.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)'nda Türkiye'deki Öğrencilerin Fen Bilimleri Başarılarını Etkileyen Faktörler. Eğitim ve Bilim (Education and Science), 34, 87-100.
  • Ayas, A., Çepni, S. ve Akdeniz, A. (1993). Development of the Turkish Secondary Science Curriculum, Science Education, 77, 433–440.
  • Aziz, A. (1994). Araştırma Yöntemleri-Teknikleri Ve İletişim. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • Baç, M. (2007). Epistemoloji. Ahmet Cevizci (Editör), Felsefe Ansiklopedisi, cilt 5, İstanbul: Babil Yayıncılık, s. 567-581.
  • Bartholomew, H., Osborne, J., ve Ratcliffe, M. (2004). Teaching students “ideas-about-science”: Five dimensions of effective practice. Science Education, 88 (5), 655-682.
  • Bodner, G. M. (1990). Why good teaching fails and hard-working students do not always succeed? Spectrum, 28 (1), 27-32.
  • Brownlee, J., Purdie, N. & Boulton-Lewis,G. (2001). Changing Epistemological Beliefs in PreService Teacher EducationStudents. Teaching in HigherEducation, 6( 2), 247-268.
  • Carey, S., ve Smith, C. (1993). On understanding the nature scientific knowledge. Educational Psychologist, 28 (3), 235-251.
  • Carey, S., Evans, R., Honda, M., Jay, E., ve Unger, C. (1989).’ An experiment is when you try it and see if it works’: a study of grade 7 students’ understanding of the constructionof scientific knowledge. International Journal of Science Education, 11 (5), 514-529.
  • Ceylan, E. (2009). PISA 2006 sonuçlarına göre Türkiye’de fen okuryazarlığında düşük ve yüksek performans gösteren okullar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (2), 55-75.
  • Chai, C. S., Khine , M. S. ve Teo, T. (2006). Epistemological beliefs on teaching and learning: a survey among pre-service teachers in Singapore. Educational Media International, 43 (4), 285-298.
  • Chan, K. K. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69: 36-50.
  • Çelen, F, K. Çelik, ve A., Seferoğlu, S, S. (2011). Türk eğitim sistemi ve PISA sonuçları. XIII. Akademik Bilişim Konferansı , İnönü Üniversitesi, , Malatya.
  • Çepni, S. ve Çil, E. (2012). Fen ve teknoloji programı (Tanıma, Planlama, Uygulama ve SBS’yle İlişkilendirme) İlköğretim 1. ve 2. Kademe Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çoban, G. Ü. ve Ergin, Ö., (2008). The Instrument for Determining the Views of Primary School Students about Scientific Knowledge. Elementary Education Online, 7 (3), 706-716.
  • Çoban, G. Ü., Ateş, Ö. ve Şengören, K. S. (2011). Epistemological views of prospective physics teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 12 (3), 1224-1258.
  • Çobanoğlu, R. ve Kasapoğlu, K. (2010). PISA’da Fin başarısının nedenleri ve nasılları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39: 121-131.
  • Demir, Ö. (2009). Bilişsel koçluk yöntemiyle öğretilen bilişsel farkındalık stratejilerinin altıncı sınıf sosyal bilgiler dersinde öğrencilerin epistemolojik inançlarına, bilişsel farkındalık becerilerine, akademik başarılarına ve bunların kalıcılıklarına etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirel, Ö. (1997). Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınevi.
  • Demirel, Ö. (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Deryakulu, D. ve Bıkmaz, F. H. (2003). Bilimsel epistemolojik inançlar ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 243-257.
  • Deryakulu, D. (2004a). Eğitimde bireysel farklılıklar. (Edt: Y. Kuzgun ve D. Deryakulu), Ankara: Nobel Yayınevi; 259-288.
  • Deryakulu, D. (2004b). Üniversite öğrencilerinin öğrenme ve ders çalışma stratejileri ile epistemolojik inançları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 10 (38), 230-249.
  • Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik inanç ölçeğinin faktör yapısının yeniden incelenmesi: cinsiyet ve öğrenim görülen program türüne göre epistemolojik inançların karşılaştırılması. Eğitim Araştırmaları, 18: 57-70.
  • Efe, E., Bek, Y. ve Şahin, M. (2000). SPSS’ te çözümleri ile istatistik yöntemler II. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Rektörlüğü, Bilgisayar Araştırma ve Uygulama Merkezi, Yayın No: 10.
  • Elder, A. D. (1999). An exploration of fifth-grade students’ epistemological beliefs in science and an investigation of their relation to science learning. Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Michigan.
  • Enman, M., ve Lupart, J. (2000). Talented female students’ resistance to science: an exploratory study of post-secondary achievement motivation and personality. Psychological Review, 95: 256-273.
  • Erdoğan, İ. (2004). Öğrenmek Gelişmek Özgürleşmek. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Eroğlu, S. E. (2004). Üniversite öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi (Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Hand, B. & Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework. School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Hofer, B. K., & Pintrich, P. R. (1997). The development of epistemological theories: Beliefs about knowledge and knowing and their relation to learning. Review of Educational Research, 89-94.
  • Hofer, B. (2001). Personal epistemology research: Implications for learning and instruction. Educational Psychology Review, 13(4), 353-382.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Karhan, İ. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin epistemolojik inançlarının demografik özelliklerine ve bilgi teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Laverty, D. T. & McGarwey, J. E. B. (1991). A constructivist approach to learning. Education in Chemistry, 28 (4), 99-102.
  • Meral, M. ve Çolak, E. (2009). Öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 129-146.
  • Mercan, F. C. (2007). Epistemological beliefs of physics undergraduate and graduate students and faculty in the context of a wellstructured and an ill-structured problem. Yayınlanmamış Doktora Tezi, The Ohio State University, Ohio.
  • Meyling, H. (1997). How to change students’ conceptions of the epistemology of science. Science & Education, 6 (4), 397-416.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlkoğretim Fen ve Teknoloji Programı (6-8. sınıf). Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (2007) PISA 2006 Ulusal Ön Raporu.
  • NRC-National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.
  • Neber, H., ve Schommer-Aikins, M. (2002). Self-regulated science learning with highly gifted students: The role of cognitive, motivational, epistemological and environmental variables. High Ability Studies, 13 (1), 59-74.
  • OECD (2006). Assessing scientific, reading ad mathematical literacy: A framework for PISA 2006, Paris: OECD Publications.
  • Osborne, J., R., Collins, S., Ratcliffe, M., Millar, R., & Duschl, R. (2003). What “ideas about-science” should be taught in school science? A delphi study of the expert ommunity. Journal of Research in Science Teaching, 40 (7), 692-720.
  • Öngen, D. (2003). Epistemolojik inançlar ile problem çözme stratejileri arasındaki ilişkiler: Eğitim fakültesi öğrencileri üzerine bir çalışma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (13), 155-162.
  • Özenç, B. ve Arslanhan, S. (2010). PISA 2009 Sonuçlarına İlişkin Değerlendirme. TEPEV (Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı).
  • Özmen, H. (2004). Fen Öğretiminde Öğrenme Teorileri ve Teknoloji Destekli Yapılandırmacı (Constructivist) Öğrenme. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(1), 100-111.
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers’ beliefs and educational esearch: cleaning up a messy construct. Review of Educational Resaerch, 62(3), 307-333.
  • Pallant, J. (2011). SPSS Survival Manual: A step by step guide to data analysis using the SPSS program. Set in 11/13.5 pt Minion by Midland Typesetters, Australia Printed in China at Everbest Printing Co.
  • Paulsen, M. B. & Wells, C. T. (1998). Domain differences in the epistemological beliefs of college students. Research in Higher Education, 39 (4), 365-384.
  • Perkins, D. N. (1999). The Many Faces of Constructivism. Educational Leadership, 57 (3), 6-11.
  • Pomeroy, D. (1993). Implications of teachers’ beliefs about the nature of sciense: Comparison of the beliefs of scientists, secondary science teachers, and elemantary teachers. Science Education, 77(3), 261-278.
  • Roth, W. M. & Roychoudhury, A. (1994). Physics students’ epistemologies and views about knowing and learning. Journal of Research in Science Teaching, 31 (1), 5-30.
  • Rubba, P. A. & Andersen, H. (1978). Development of an instrument to assess secondary school students’understanding of the nature of scientific knowledge. Science Education, 62 (4), 449-458.
  • Ryan, A. G. & Aikenhead, G., S. (1992). Students’ preconceptions about the epistemology of science. Science Education, 76 (6), 559-580.
  • Ryder, J. & Leach, J. (2006). Teaching about the epistemology of science in upper secondary schools: an analysis of teachers’ classroom talk. Science & Education, 17 (2-3), 289-315.
  • Sarıer, Y. (2010). Ortaöğretime giriş sınavları (OKS-SBS) ve PISA sonuçları ışığında eğitimde fırsat eşitliğinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11 (3), 107-129.
  • Saunders, G. L., Cavallo A. L., & Abraham, M. R. (2001). Relationships among epistemological beliefs, gender, approaches to learning and implementations of instruction in chemistry laboratory. Paper Presented at NARST, St Louis.
  • Savery, J. R. & Duffy, T. M. (1995). Problem Based Learning: An instructional model and its constructivist framework. Educational Technology. 35(5), 31-38.
  • Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498-504.
  • Schommer, M. (1993). Epistemological development and academic performance among secondary students. Journal of Educational Psychology, 85 (3), 406-411.
  • Schommer, M. (1993a). Comparisons of beliefs about the nature of knowledge and learning among post secondary students. Research in Higher Education, 34 (3), 355-370.
  • Smith, C. L., Maclin, D., Houghton, C. & Hennessey, M. G. (2000). Sixth-grade students’ epistemologies of science: The impact of school science experiences on epistemological development. Cognition and Instruction, 18: 349-422.
  • Songer, N. B. & Linn, M. C. (1991). How do students’ views of science influence knowledge integration? Journal of Research in Science Teaching, 28 (9), 761-784.
  • Şahin, H., Günay, T. ve Batı, H. (2006). İzmir ili Bornova ilçesi lise son sınıf öğrencilerinde üniversiteye giriş sınavı kaygısı. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 15 (6), 107-113.
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim Dergisi. 74-75, 49-52.
  • Şengül-Turgut, G. (2007). Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı öğretimin lise fizik öğrencilerinin epistemolojik inanışlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Şeref, İ. Yılmaz, İ. ve Varışoğlu, B. (2012). Türkçe Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları Üzerine Bir İnceleme. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 10, 399-418.
  • Terzi, A.R., (2005). Üniversite öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançları üzerine bir araştırma. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (2), 315-330.
  • Tsai, C. C., (1996). The interrelationships between junior high school students’ scientific epistemological beliefs, learning enviranment proferences and cognitive structure outcomes. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Teachers College, Columbia University, New York, NY.
  • Tsai, C. C., (1999). Labarotory exercises help me memorize the scientific truths: A study of eight graders’ scientific epistemological views and learning in laboratory activities. Science Education, 83: 654-674.
  • Tsai, C. C., (2000). Relationships between student scientific epistemological beliefs and perceptions of constructivist learning environments. Educational Research, 42 (2), 193-205.
  • Tsai, C. C., & Liu, S. Y. (2005). Developing a multi- dimensional instrument for assessing students’ epistemological views toward science. International Journal of Science Education.
  • Tüzün, Ö. Y. ve Topçu, M. S. (2008). Relationships among preservice science teachers’ epistemological beliefs, epistemological world views, and self-efficacy beliefs. International Journal of Science Education, 30 (1), 65-85.
  • Vural, M. (2008). İlköğretim okulu ders programları ve öğretim kılavuzları. Erzurum: Yakutiye Yayıncılık.
  • Yeşilyurt, E. (2013). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Bilimsel Epistemolojik İnançları. The Journal of Academic Social Sciense Studies. 6(1),1587-1609.
  • Youn, I., Yang, K. & Choi, I. (2001). An Analysis ofThe Nature of Epistemological Beliefs: Investigating Factors Affecting the Epistemological Development of South Korean High School Students. Asia Pacific Education Review, 2(1), 10-21.
There are 81 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Alper Sadıç This is me

Aylin Çam

Publication Date June 25, 2015
Submission Date July 11, 2014
Published in Issue Year 2015

Cite

APA Sadıç, A., & Çam, A. (2015). 8.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN EPİSTEMOLOJİK İNANÇLARI İLE PISA BAŞARILARI VE FEN VE TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI. Journal of Computer and Education Research, 3(5), 18-49. https://doi.org/10.18009/jcer.63730

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "