Research Article
BibTex RIS Cite

Analysis of Studies on Educational Technology in Higher Education Institutions

Year 2021, , 795 - 830, 21.12.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.935310

Abstract

This research study was conducted to investigate the postgraduate theses and articles written regarding educational technologies in higher education institutions in Turkey over the period 2010-2020 in a descriptive and methodological manner. The population of the research study consisted of 249 postgraduate theses and 85 articles. Data were analyzed by calculating the frequency and percentage distributions via the SPSS 24.0 software. As a result of the research study; it was determined that the most preferred study subjects in postgraduate studies conducted on educational technologies in higher education consisted of “learning outcomes”, “technology integration in education”, and “attitude toward educational technologies“, respectively. The quantitative method was preferred as the data collection method in the studies and the data were obtained mostly by scales. It was determined that the necessary importance was not given to the validity and reliability analyses, and the SPSS software was generally used in data analysis.

References

  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim kurumlarında teknoloji kullanımı ve etkilerine ilişkin bir çözümleme. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 1(4), 4-23.
  • Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-based research and educational technology: Rethinking technology and the research agenda. Journal of Educational Technology & Society, 11(4), 29-40.
  • Alpar, D., Batdal, G. & Avcı, Y. (2007). Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 19-31.
  • Bardakçı, S. (2020). Öğretim teknolojilerinin temelleri. A. A. Kurt (Ed.), Eğitimde BİT entegrasyonu ve Türkiye’deki uygulamalar içinde (s. 43-73). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Birinci, G., Kılıçer K., Ünlüer, S. & Kabakçı, I. (2009, Ekim). Eğitim teknolojisi alanında yapılan durum çalışması araştırmalarının yöntemsel değerlendirilmesi. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bozkurt, A., Köseoğlu, S. & Singh, L. (2019). An analysis of peer reviewed publications on openness in education in half a century: Trends and patterns in the open hemisphere. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4), 78-97.
  • Çakmak, E. K., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M. S. & Akçayır, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 106(1), 74-83. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.010
  • Çetin, Y. & Mirasyedioğlu, Ş. (2019). Teknoloji destekli probleme dayalı öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 13-34. https://doi.org/10.18009/jcer.494907
  • Durukan, Ü. G., Hacıoğlu, Y. & Usta- Dönmez, N. (2016). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni adaylarının “Teknoloji” algıları. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 24-43. https://doi.org/10.18009/jcer.15212
  • Erdoğmuş, F. U. & Çağıltay, K. (2009, Şubat). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim’09- XI. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Gülbahar, Y. & Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001178
  • Gürüz, K.(1995). Türkiye’de ve dünya’da yükseköğretim, bilim ve teknoloji raporu üzerine görüşler, TÜSİAD Yayınları No: T/95, 3-175.
  • Işık, A. (2015). Mobil araçların özellikleri ve eğitime etkileri: bir literatür incelemesi. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 188-198. https://doi.org/10.18009/jcer. 45957
  • Jhurree, V. (2005). Technology integration in education in developing countries: Guidelines to policy makers. International Education Journal, 6(4), 467-483.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıranlı, S. & Yıldırım, Y. (2013). Technology usage competencies of teachers: Prıor to Fatih project implementation. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 88-105.
  • Kıranlı-Güngör, S.& Yıldırım, Y. (2014). The views of informatıon technologies guide teachers on Fatih Project. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(40), 45-58.
  • Kıranlı-Güngör, S.(2018). Content analysis of theses and articles on ethical leadership. International Journal of Instruction. 11(4), 901-920. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11457a
  • Kıranlı-Güngör, S. & Güngör, M. (2020) Türkiye’de yükseköğretim alanında yapılmış doktora tezlerinin analizi. Turkish Studies-Educational Sciences. 15(1),481-505
  • Kıranlı-Güngör, S. & Güngör, M. (2021). Türkiye’de ve dünyada uzaktan eğitim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim Felsefesi içinde (s. 327-351). Ankara: Anı Yayıncılık. Erişim adresi: https://aniyayincilik.com.tr/kitaplar/egitim-felsefesi-604/
  • Köse, E. B., Çetin, G. & Yünkül, E. (2018). A content analysis of studies related to educational technologies in biology education. Journal of Educational Technology & Online Learning, 1(2), 1-15. https://doi.org/ 10.31681/jetol.419932
  • Kutluca, T. & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188.
  • Kurtoğlu, M. & Seferoğlu, S.S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(3), 1-10.
  • Lazar, S. (2015). The importance of educational technology in teaching. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 3(1), 111-114.
  • Masood, M. (2004). A ten year analysis: trends in traditional educational technology literature. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 1(2), 73-91.
  • Reeves, T. C. (1995). Questioning the Questions of Instructional Technology Research. ERİC- Education Resources Information Center, 1(1), 1-14.
  • Sert, G. (2010). Öğretim teknolojileri alanında yayımlanmış Türkiye adresli makalelerin içerik analizi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. & Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(19), 439-456.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. & Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Tatar, E., Kağızmanlı, T. B. & Akkaya, A. (2013). Türkiye'deki teknoloji destekli matematik eğitimi araştırmalarının içerik analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 33-45.
  • Tondeur, J., Forkosh-Baruch, A., Prestridge, S., Albion, P., & Edirisinghe, S. (2016). Responding to challenges in teacher professional development for ICT integration in education. Journal of Educational Technology & Society, 19(3), 110-120.
  • Tosuntaş, Ş. B., Emirtekin, E. & Süral, İ. (2019). Eğitim ve öğretim teknolojileri konusunda yapılan tezlerin incelenmesi (2013-2018). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(2), 277-286.
  • Wakil, K., Khdir, S., Sabir, L., & Nawzad, L. (2019). Student ability for learning computer programming languages in primary schools. International e-Journal of Educational Studies, 3(6), 109-115. DOI: 10.31458/iejes.591938
  • Yalman, M. & Kutluca, T. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme sürecinde PowerPoint kullanımlarına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 41-54.
  • Yıldırım, A & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Yükseköğretim Kurumlarında Eğitim Teknolojisi Üzerine Yapılmış Çalışmaların Analizi

Year 2021, , 795 - 830, 21.12.2021
https://doi.org/10.18009/jcer.935310

Abstract

Bu araştırma Türkiye’de yükseköğretim kurumlarında 2010-2020 yılları arasında eğitim teknolojilerine yönelik yapılmış lisansüstü tez ve makaleleri tanımsal ve metodolojik olarak incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 249 lisansüstü tez ve 85 makale oluşturmaktadır. Verilere SPSS 24.0 programında frekans ve yüzde dağılımları hesaplanarak analizler yapılmıştır. Araştırma sonucunda; Yükseköğretimde eğitim teknolojilerine yönelik yapılan lisansüstü çalışmalarda en çok tercih edilen çalışma konularının sırasıyla “öğrenen çıktıları”, “eğitimde teknoloji entegrasyonu” ve “eğitim teknolojileri karşı tutum” olduğu belirlenmiştir. Araştırmalarda veri toplama yöntemi olarak en çok nicel yöntemin tercih edildiği ve verilerin çoğunlukla ölçeklerle toplandığı belirlenmiştir. Çalışmaların geçerlik ve güvenirlik çalışmalarına gereken önemin verilmediği ve genelde veri analizinde SPSS programının kullanıldığı belirlenmiştir.

References

  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim kurumlarında teknoloji kullanımı ve etkilerine ilişkin bir çözümleme. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 1(4), 4-23.
  • Amiel, T., & Reeves, T. C. (2008). Design-based research and educational technology: Rethinking technology and the research agenda. Journal of Educational Technology & Society, 11(4), 29-40.
  • Alpar, D., Batdal, G. & Avcı, Y. (2007). Öğrenci merkezli eğitimde eğitim teknolojileri uygulamaları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 19-31.
  • Bardakçı, S. (2020). Öğretim teknolojilerinin temelleri. A. A. Kurt (Ed.), Eğitimde BİT entegrasyonu ve Türkiye’deki uygulamalar içinde (s. 43-73). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Birinci, G., Kılıçer K., Ünlüer, S. & Kabakçı, I. (2009, Ekim). Eğitim teknolojisi alanında yapılan durum çalışması araştırmalarının yöntemsel değerlendirilmesi. III. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bozkurt, A., Köseoğlu, S. & Singh, L. (2019). An analysis of peer reviewed publications on openness in education in half a century: Trends and patterns in the open hemisphere. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4), 78-97.
  • Çakmak, E. K., Çebi, A., Mihçi, P., Günbatar, M. S. & Akçayır, M. (2013). A content analysis of educational technology research in 2011. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 106(1), 74-83. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.010
  • Çetin, Y. & Mirasyedioğlu, Ş. (2019). Teknoloji destekli probleme dayalı öğretim uygulamalarının matematik başarısına etkisi. Journal of Computer and Education Research, 7(13), 13-34. https://doi.org/10.18009/jcer.494907
  • Durukan, Ü. G., Hacıoğlu, Y. & Usta- Dönmez, N. (2016). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmeni adaylarının “Teknoloji” algıları. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 24-43. https://doi.org/10.18009/jcer.15212
  • Erdoğmuş, F. U. & Çağıltay, K. (2009, Şubat). Türkiye’de eğitim teknolojileri alanında yapılan master ve doktora tezlerinde genel eğilimler. Akademik Bilişim’09- XI. Akademik Bilişim Konferansı, Harran Üniversitesi, Şanlıurfa.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de eğitim teknolojileri araştırmalarındaki eğilimler: 2000-2009 dönemi makalelerinin içerik analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Gülbahar, Y. & Alper, A. (2009). Öğretim teknolojileri alanında yapılan araştırmalar konusunda bir içerik analizi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 42(2), 93-111. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001178
  • Gürüz, K.(1995). Türkiye’de ve dünya’da yükseköğretim, bilim ve teknoloji raporu üzerine görüşler, TÜSİAD Yayınları No: T/95, 3-175.
  • Işık, A. (2015). Mobil araçların özellikleri ve eğitime etkileri: bir literatür incelemesi. Journal of Computer and Education Research, 3(6), 188-198. https://doi.org/10.18009/jcer. 45957
  • Jhurree, V. (2005). Technology integration in education in developing countries: Guidelines to policy makers. International Education Journal, 6(4), 467-483.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kıranlı, S. & Yıldırım, Y. (2013). Technology usage competencies of teachers: Prıor to Fatih project implementation. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 88-105.
  • Kıranlı-Güngör, S.& Yıldırım, Y. (2014). The views of informatıon technologies guide teachers on Fatih Project. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(40), 45-58.
  • Kıranlı-Güngör, S.(2018). Content analysis of theses and articles on ethical leadership. International Journal of Instruction. 11(4), 901-920. https://doi.org/10.12973/iji.2018.11457a
  • Kıranlı-Güngör, S. & Güngör, M. (2020) Türkiye’de yükseköğretim alanında yapılmış doktora tezlerinin analizi. Turkish Studies-Educational Sciences. 15(1),481-505
  • Kıranlı-Güngör, S. & Güngör, M. (2021). Türkiye’de ve dünyada uzaktan eğitim. R. Küçükali (Ed.), Eğitim Felsefesi içinde (s. 327-351). Ankara: Anı Yayıncılık. Erişim adresi: https://aniyayincilik.com.tr/kitaplar/egitim-felsefesi-604/
  • Köse, E. B., Çetin, G. & Yünkül, E. (2018). A content analysis of studies related to educational technologies in biology education. Journal of Educational Technology & Online Learning, 1(2), 1-15. https://doi.org/ 10.31681/jetol.419932
  • Kutluca, T. & Ekici, G. (2010). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli eğitime ilişkin tutum ve öz-yeterlik algılarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 177-188.
  • Kurtoğlu, M. & Seferoğlu, S.S. (2013). Öğretmenlerin teknoloji kullanımı ile ilgili Türkiye kaynaklı dergilerde yayımlanmış makalelerin incelenmesi. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(3), 1-10.
  • Lazar, S. (2015). The importance of educational technology in teaching. International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education, 3(1), 111-114.
  • Masood, M. (2004). A ten year analysis: trends in traditional educational technology literature. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 1(2), 73-91.
  • Reeves, T. C. (1995). Questioning the Questions of Instructional Technology Research. ERİC- Education Resources Information Center, 1(1), 1-14.
  • Sert, G. (2010). Öğretim teknolojileri alanında yayımlanmış Türkiye adresli makalelerin içerik analizi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Becit, G., Kılıçer, K., Akbulut, Y. & Yıldırım, Y. (2007). Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında güncel eğilimler. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(19), 439-456.
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T. & Çiğdem, H. (2009). İki binli yıllarda Türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Tatar, E., Kağızmanlı, T. B. & Akkaya, A. (2013). Türkiye'deki teknoloji destekli matematik eğitimi araştırmalarının içerik analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 33-45.
  • Tondeur, J., Forkosh-Baruch, A., Prestridge, S., Albion, P., & Edirisinghe, S. (2016). Responding to challenges in teacher professional development for ICT integration in education. Journal of Educational Technology & Society, 19(3), 110-120.
  • Tosuntaş, Ş. B., Emirtekin, E. & Süral, İ. (2019). Eğitim ve öğretim teknolojileri konusunda yapılan tezlerin incelenmesi (2013-2018). Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 9(2), 277-286.
  • Wakil, K., Khdir, S., Sabir, L., & Nawzad, L. (2019). Student ability for learning computer programming languages in primary schools. International e-Journal of Educational Studies, 3(6), 109-115. DOI: 10.31458/iejes.591938
  • Yalman, M. & Kutluca, T. (2013). Öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretme sürecinde PowerPoint kullanımlarına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Journal of Instructional Technologies & Teacher Education, 1(2), 41-54.
  • Yıldırım, A & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Article
Authors

Semra K Güngör 0000-0001-5785-8137

Gamze Dertli 0000-0002-8200-9687

Publication Date December 21, 2021
Submission Date May 10, 2021
Acceptance Date August 25, 2021
Published in Issue Year 2021

Cite

APA K Güngör, S., & Dertli, G. (2021). Yükseköğretim Kurumlarında Eğitim Teknolojisi Üzerine Yapılmış Çalışmaların Analizi. Journal of Computer and Education Research, 9(18), 795-830. https://doi.org/10.18009/jcer.935310

Creative Commons Lisansı


Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.


Değerli Yazarlar,

JCER dergisi 2018 yılından itibaren yayımlanacak sayılarda yazarlarından ORCID bilgilerini isteyecektir. Bu konuda hassasiyet göstermeniz önemle rica olunur.

Önemli: "Yazar adından yapılan yayın/atıf taramalarında isim benzerlikleri, soyadı değişikliği, Türkçe harf içeren isimler, farklı yazımlar, kurum değişiklikleri gibi durumlar sorun oluşturabilmektedir. Bu nedenle araştırmacıların tanımlayıcı kimlik/numara (ID) edinmeleri önem taşımaktadır. ULAKBİM TR Dizin sistemlerinde tanımlayıcı ID bilgilerine yer verilecektir.

Standardizasyonun sağlanabilmesi ve YÖK ile birlikte yürütülecek ortak çalışmalarda ORCID kullanılacağı için, TR Dizin’de yer alan veya yer almak üzere başvuran dergilerin, yazarlardan ORCID bilgilerini talep etmeleri ve dergide/makalelerde bu bilgiye yer vermeleri tavsiye edilmektedir. ORCID, Open Researcher ve Contributor ID'nin kısaltmasıdır.  ORCID, Uluslararası Standart Ad Tanımlayıcı (ISNI) olarak da bilinen ISO Standardı (ISO 27729) ile uyumlu 16 haneli bir numaralı bir URI'dir. http://orcid.org adresinden bireysel ORCID için ücretsiz kayıt oluşturabilirsiniz. "