BibTex RIS Cite

Examination of The Social Behavior of 4 Age Old Preschool Children According to Teacher Views

Year 2016, Volume: 4 Issue: 7, 82 - 102, 21.04.2016
https://doi.org/10.18009/jcer.04260

Abstract

Abstract

The main aim of this research is to compare the social behavior of children according to the teacher interviews. Screening model method has been used at this research which is one of the descriptive research methods. The study group of this research was created totally 691 children, from the age group of 4, which were observed at least 8 weeks objectively by 52 school teachers at 42 preschools in Nicosia, Kyrenia, Guzelyurt, Famagusta and Iskele which are under the Ministry of National Education of TRNC in the academic year of 2014-2015.  In order to reach the demographics of the children of the study group: "Preschool Social Behaviour Questionnaire Form For Teachers" has been used to measeure the children, school and family information form, relational aggression, physical aggression, prosocial behaviour and depressive feelings of age 4 goup of preschool children. The data obtained through the surveys have been transmitted to the computer environment and in order to analyze the data, Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20.0 for Windows Evolution version has been used. Frequency tables were used to tell the demographic characteristics on children of the research and the social behavior in preschool scale and to realize the cyclic of their behaviour. The static identifier has been given on preschool childrens social behavior scale general and their scores than the average size of the subscale, standard deviation, minimum and maximum statics as identifier. According to the research findings: children with divorced parents compared to children with married parents have higher behavior of physical aggression, behavior of relational aggression and the show of depressive feelings besides lower levels of positive social behaviors.

References

  • Acar, K. (2013). Futbol Eğitimi Alan Çocuklarda Problem Çözme Becerilerinin ve Fonksiyonel Olmayan Tutumların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Arı, M. (2003). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi Ve Kalitenin Önemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baran, G. (1989). On Yaş Çocuklarında Davranış Bozuklukları ile Benlik Kavramının Gelişimi Arasındaki ilişki Üzerine Bir Çalışma. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi Ana Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Crick,N.R:,Casas,J.F. & Mashar, M. (1997). Relational And Overt Aggression Preschool. Developmental Psycholog. Number 33.
  • Derman. T.M (2009). “Okulöncesi Eğitim Alan 5-6 Yaş Çocuklarında Sınıf İçinde Gözlenen Saldırgan Davranışlar ve Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri”. e-Journal of New World Sciences Academy Vol: 4, Number: 3, pp.901. ISSN:1306-3111.June.
  • Durmuşoğlu-Saltali, N. & Arslan, E. (2011). “An Investigation of Emotional Skills of Six-Year-Old Children Attending Nursery School According to Some Variables”. Educational Research and Reviews Vol. 6 (7), pp. 536- 541, July.
  • Eminoğlu, B. (2007). Dört- Beş Yaş Çocuklarının Sosyal Davranışları ile Ebeveyn Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okul Öncesi Eğitim Çağındaki Çocukların Özgüven Duygusunun Gelişimine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Konya.,
  • Kanlıkılıçer, P. (2005). Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okulöncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karakuş, A. (2008). Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu’nun Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara.
  • Karaca, N., Gündüz, A. ve Aral, N., (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Davranışının İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. Sayı 2.
  • Katsurada, E., Sugawara, A.I. (1998) The Relationship Between Hostile Attributional Bias and Aggressive Behavior in Preschoolers Early Childhood Research Quarterly. No. 4.
  • Kılınç, F. (2011). Anne Eğitim Programı İle Anne Çocuk Etkileşim Programının 24-36 Aylık Çocukların Bilişsel Becerilerine Ve Annelerin Çocuk Yetiştirme Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi Ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Bilim Dalı. Doktora Tezi, Konya.
  • Oktay, A. (2003). 21.Yüzyıla Girerken Dünyada Yaşanan Değişimler Ve Erken Çocukluk Eğitimi. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Özkafacı, A. (2012). Annenin Çocuk Yetiştirme Tutumu İle Çocuğun Sosyal Beceri Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Ar-El Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Seven, S. (2007). Ailesel Faktörlerin Altı Yaş Çocuklarının Sosyal Davranış Problemlerine Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. Sayı 51.

Okulöncesi 4 Yaş Çocukların Sosyal Davranışlarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi

Year 2016, Volume: 4 Issue: 7, 82 - 102, 21.04.2016
https://doi.org/10.18009/jcer.04260

Abstract

Bu araştırmada, okulöncesi 4 yaş çocukların sosyal davranışlarının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel araştırma kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu; 2014-2015 eğitim-öğretim yılı KKTC’nin Nicosia, Kyrenia, ilçelerinde MEB’e bağlı anaokulları ile ilköğretim okullarının anasınıflarına bağlı toplam 42 okulda 52 öğretmenin, öğrencileri en az 8 hafta somut olarak gözlemlediği 4 yaş grubundaki toplam 691 çocuk oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, bilgilere ulaşmak amacıyla; Çocuk, Okul ve Aile Bilgi Formu, okulöncesi 4 yaş grubu çocukların ilişkisel saldırganlık, fiziksel saldırganlık, olumlu sosyal davranış ve depresif duygularını ölçmek amacı ile de “Okulöncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu’’ kullanılmıştır. Elde edilen veriler, bilgisayar ortamına aktarılmış ve verilerin çözümlenmesinde Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) 20,0 for Windows Evalution versiyonu kullanılmıştır. Araştırma kapsamına alınan çocukların demografik özelliklerinin ve okulöncesi sosyal davranış ölçeğinde yer alan davranışları belirlenmesinde frekans tabloları kullanılmıştır. gerçekleştirme www.dergipark.ulakbim.gov.tr/jcer divorced parents compared to children with married parents have higher behavior of physical aggression, behavior of relational aggression and the show of depressive feelings besides lower levels of positive social behaviors

References

  • Acar, K. (2013). Futbol Eğitimi Alan Çocuklarda Problem Çözme Becerilerinin ve Fonksiyonel Olmayan Tutumların İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Arı, M. (2003). Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitimi Ve Kalitenin Önemi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Baran, G. (1989). On Yaş Çocuklarında Davranış Bozuklukları ile Benlik Kavramının Gelişimi Arasındaki ilişki Üzerine Bir Çalışma. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi Ana Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
  • Crick,N.R:,Casas,J.F. & Mashar, M. (1997). Relational And Overt Aggression Preschool. Developmental Psycholog. Number 33.
  • Derman. T.M (2009). “Okulöncesi Eğitim Alan 5-6 Yaş Çocuklarında Sınıf İçinde Gözlenen Saldırgan Davranışlar ve Öğretmenden Kaynaklanan Nedenleri”. e-Journal of New World Sciences Academy Vol: 4, Number: 3, pp.901. ISSN:1306-3111.June.
  • Durmuşoğlu-Saltali, N. & Arslan, E. (2011). “An Investigation of Emotional Skills of Six-Year-Old Children Attending Nursery School According to Some Variables”. Educational Research and Reviews Vol. 6 (7), pp. 536- 541, July.
  • Eminoğlu, B. (2007). Dört- Beş Yaş Çocuklarının Sosyal Davranışları ile Ebeveyn Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Erkuş, A. (2005). Bilimsel Araştırma Sarmalı. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Günalp, A. (2007). Farklı Anne Baba Tutumlarının Okul Öncesi Eğitim Çağındaki Çocukların Özgüven Duygusunun Gelişimine Etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlköğretim Anabilim Dalı Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi, Konya.,
  • Kanlıkılıçer, P. (2005). Okul Öncesi Davranış Sorunları Tarama Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Okulöncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karakuş, A. (2008). Okul Öncesi Sosyal Davranış Ölçeği Öğretmen Formu’nun Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara.
  • Karaca, N., Gündüz, A. ve Aral, N., (2011). Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Davranışının İncelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. Sayı 2.
  • Katsurada, E., Sugawara, A.I. (1998) The Relationship Between Hostile Attributional Bias and Aggressive Behavior in Preschoolers Early Childhood Research Quarterly. No. 4.
  • Kılınç, F. (2011). Anne Eğitim Programı İle Anne Çocuk Etkileşim Programının 24-36 Aylık Çocukların Bilişsel Becerilerine Ve Annelerin Çocuk Yetiştirme Davranışlarına Etkisinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Çocuk Gelişimi Ve Ev Yönetimi Eğitimi Anabilim Dalı Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Bilim Dalı. Doktora Tezi, Konya.
  • Oktay, A. (2003). 21.Yüzyıla Girerken Dünyada Yaşanan Değişimler Ve Erken Çocukluk Eğitimi. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Özkafacı, A. (2012). Annenin Çocuk Yetiştirme Tutumu İle Çocuğun Sosyal Beceri Düzeyi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İstanbul Ar-El Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
  • Seven, S. (2007). Ailesel Faktörlerin Altı Yaş Çocuklarının Sosyal Davranış Problemlerine Etkisi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. Sayı 51.
There are 18 citations in total.

Details

Journal Section Research Article
Authors

Emine Kıvanç Öztuğ This is me

Dervişe Amca This is me

Publication Date April 21, 2016
Submission Date April 8, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 4 Issue: 7

Cite

APA Kıvanç Öztuğ, E., & Amca, D. (2016). Examination of The Social Behavior of 4 Age Old Preschool Children According to Teacher Views. Journal of Computer and Education Research, 4(7), 82-102. https://doi.org/10.18009/jcer.04260

download13894               13896   13897 14842      


Creative Commons License


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.


Dear Authors;

We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be sensitive on this issue. 


Best regards...