The purpose of this study is to determine the
opinions of classroom teachers in the elementary school about the use of the
argumentation method appropriate to the Toulmin argumentation model in the
science class. This study was carried out in 16 hours (8 days) with
participation of 37 class teachers in Balıkesir province of Bandırma. This
study is based on the case study of the qualitative research design. The data
was the result of video recording of semi-structured interviews and
semi-structured interviews with six classroom teachers. The obtained data was
analyzed according to the content analysis which is one of the analysis
methods. 37 classroom teachers were trained to use the argumentation method in
the third and fourth grade science courses in the theoretical and practical way
in the direction of Toulmin argumentation model. At the end of this training,
their experiences are expressed as opinions. According to these views, the
method of argumentation; the students will be interested and attentive, the
students will have a positive attitude towards the classes, the students will
be actively involved in the lessons and learn meaningfully, the ability to
develop scientific thinking skills and to understand the nature of science can
be used not only in science class but also in other courses (P <.05).
Bu çalışmanın amacı,
ilkokulda sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri dersinde Toulmin argümantasyon
modeline uygun argümantasyon yönteminin kullanımına ilişkin görüşlerini
belirlemektir. Bu çalışma Balıkesir’in Bandırma ilçesinde 37 sınıf öğretmenini
katılımı 16 saatte (8 gün) gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma nitel araştırma
desenin durum çalışmasına göre hazırlanmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış
görüşme formu ve altı sınıf öğretmen ile yapılan yarı yapılandırılmış
görüşmelerin videoya kaydedilmesi sonucu edilmiştir. Elde edilen veri analiz
yöntemlerinden biri olan içerik analizine göre analiz edilmiştir. 37 sınıf
öğretmeni 3 ve 4. sınıf fen bilimleri dersinde teorik ve uygulamalı olarak
Toulmin argümantasyon modeli doğrultusunda argümantasyon yöntemi kullanımına
ilişkin eğitime tabi tutuldular. Bu eğitim sonunda yaşadıkları deneyimler
sonucunda görüşleri belirttiler. Bu görüşlere göre argümantasyon yönteminin;
öğrencilerin ilgisinin ve dikkatini çekeceğini, öğrencilerin derslere karşı
olumlu tutum içinde olacağını, öğrencilerin derse aktif olarak katılıp anlamlı
öğrenmeyi gerçekleştireceğini, bilimsel düşünce becerilerini geliştirme ve
bilimin doğasını anlama fırsatı sunacağını, argümantasyon yönteminin sadece fen
bilimleri dersinde değil, diğer derslerde de kullanılabileceğini
belirtmişlerdir (p<.05).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Submission Date | January 31, 2018 |
Acceptance Date | April 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 6 Issue: 11 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...