Kuramsal çerçevesini Dizgeci İşlevsel Dilbilgisi
modelinin oluşturduğu bu çalışmanın temel amacı, 2017 yılında hazırlanan Fen
bilimleri Dersi Öğretim Programıyla birlikte yenilenen 3. sınıf fen bilimleri
ders kitabında dilbilgisel eğretileme perspektifinden adlaştırma kullanım
sayısını, tiplerini ve yoğunluğunu incelemektir. Araştırmada doküman incelemesi
yöntemi kullanılmıştır. Adlaştırılmış kelime tipleri belirlenerek adlaştırma
tiplerinin sıklıkları bulunmuştur. Ders kitabının her bir ünitesinde,
adlaştırılmış kelimelerin toplam kelimelere oranı hesaplanarak, adlaştırma yoğunluğu
bulunmuştur. Buna göre –mAK eki 175, -mA eki 522, -DIK eki 346, -(y)AcAK eki
56, -(y)Iş eki 31 kez kullanılmıştır. Adlaştırma yoğunluğu ise % 7,37’dir. Bu
çalışmanın, ilkokul ders kitaplarındaki adlaştırma düzeyinin daha iyi
anlaşılmasına katkıda bulunabileceği ileri sürülebilir.
The main purpose of this study, which is
composed of the theoretical framework, Functional Grammar model, is to examine
the number, intensity and types of nominalization usage from the grammatical
metaphorical perspective in the 3rd grade science textbook which was renewed in
2017 with the Science Teaching Program. Document
review method was used in the research. Nominalization word types were
determined and frequency of nominalization types were determined. In each unit
of the textbook, the ratio of nominalization words to total words was
calculated and the density of nominalization was found. According to this, -mAK
attachment 175, -mA attachment 522, -DIK attachment 346, - (y) AcAK attachment
56, - (y)Iş attachment was used 31 times.
Nominalization density is 7,37%. It can be argued that this study may contribute
to a better understanding of the level of nominalization in primary school
textbooks.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | November 12, 2018 |
Acceptance Date | March 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...