Bu araştırmada matematik ve fen bilimleri
öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarıları
üzerindeki etkisini incelemek amacıyla meta-analiz çalışması yapılmıştır.
Araştırmada 2008-2018 yılları arasında gerçekleştirilmiş 35 çalışma incelenmiş
ve dâhil edilme kriterlerine uygun olan 25 çalışma meta-analiz yöntemiyle
birleştirilmiştir. Çalışmalar birleştirilirken yapının heterojen olmasından
dolayı rastgele etkiler modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, matematik
ve fen bilimleri öğretiminde akıllı tahta kullanımının öğrencilerin akademik
başarısına etki büyüklüğü 0.807 olarak bulunmuştur. Bu değer yapılan
sınıflandırmaya göre geniş düzeyde bir etki büyüklüğüdür. Buna göre akıllı
tahta kullanımının öğrencilerin akademik başarısını arttırmada olumlu yönde ve
geniş düzeyde bir etkiye sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Akademik başarıya
olan etki büyüklüğü örneklem grubuna göre farklılaşırken, yayım türü, yayım
yılı, örneklem büyüklüğü ve disiplin alanlarına göre farklılaşmamaktadır.
In this study, a meta-analysis study was
conducted to investigate the effect of the use of smart board on students’
academic achievement in the teaching of mathematics and science. In this
meta-analysis research, 35 studies carried out between 2008-2018 were analyzed
and 25 studies suitable for inclusion criteria were combined with the
meta-analysis method. Because of the heterogeneous structure, random effects
model was used while combining the studies. At the end of the current research,
the effect size of the smart board usage on students’ achievement in
mathematics and science was found as 0.807. According to the classification,
this rate is a large impact size. The research leads to conclusion that usage
of smart boards has a large and positive impact on improving students’ academic
achievement. While the effect size to the academic achievement varies according
to the sample group, it does not vary with respect to publication type,
publication year, sample size and disciplinary areas.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Submission Date | February 28, 2019 |
Acceptance Date | April 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 13 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...