Bu çalışma lisans öğrencilerinin yaşamak
istedikleri çevre algılarını belirlemek amacı ile yapılmıştır. Araştırmada
katılımcılara, “nasıl bir çevrede ve neden yaşamak istedikleri” sorulmuştur.
Çalışma, nitel araştırma modeline dayalı olup “tartış, çiz ve yaz” tekniği
kullanılmıştır. Katılım gönüllük ilkesine bağlı olarak sağlanmıştır. Araştırma,
Karadeniz bölgesinde bir üniversitede seçmeli ders kapsamında yürütülmüş olup, veriler
içerik analiz tekniği kullanılarak teorik çerçeve dahilinde analiz edilmiştir.
Katılımcıların çizimleri analiz edilirken aynı zamanda yazdıkları dokümanlardan
da yararlanılmıştır. Kodlar ve temalar çizimler bittikten sonra oluşturulmuştur.
Bulgulara dayanarak katılımcıların zengin ve daha yoksul semtler arasındaki
keskin sınır kabul ettikleri; AVM’leri güvenlik ve sosyalleşme adına tercih
ederken, canlı figürlerine çok da yer vermedikleri tespit edilmiştir.
This study aims to present senior undergraduate
students’ perceptions regarding their desired living environment. Following an elective
course program, students were asked “Could you draw a picture in which you
would like to live and explain why?” The research was based on qualitative
technique; briefly called in literature discuss, draw, and write down.
Participation in this study was voluntary. This research project was conducted
at a university located in the Black Sea region. The data were analyzed based
on content analysis technique with a theoretical framework. While analyzing
drawings, participants’ essays were also used. Codes and themes were created
after the drawings were done. Based on findings, it can be said that
participants accepted the borders between wealthy and relatively poor
neighborhoods; preferred to have shopping malls for security and socializing,
and drew quite limited living organisms.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 29, 2019 |
Submission Date | August 28, 2019 |
Acceptance Date | October 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 14 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...