Bu çalışmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal duygusal öğrenme düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Söz konusu amaç kapsamında sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal duygusal öğrenme beceri düzeyleri; cinsiyet, yaş, medeni durum ve mesleki kıdem kapsamında irdelenmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklem grubu, Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapmakta olan 217 sosyal bilgiler öğretmeni ile oluşturulmuştur. Çalışmanın örneklemi belirlenirken kolay örneklemeden yararlanılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Sosyal Duygusal Öğrenme Ölçeği Genç-Yetişkin Formu kullanılmıştır. Toplanan verilerin çözümlenmesinde parametrik olmayan testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi işe koşulmuştur. Araştırma sonunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin sosyal duygusal öğrenme beceri düzeylerinin Sosyal Duygusal Öğrenme Ölçeği Genç-Yetişkin Formu’nun toplam ve alt boyutlarında yüksek çıktığı belirlenmiştir. Öte yandan öğretmenlerin sosyal duygusal öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet, yaş, medeni durum ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı biçimde farklılaştığı da ortaya konmuştur.
Sosyal bilgiler eğitimi sosyal bilgiler dersi sosyal bilgiler öğretmenleri sosyal duygusal öğrenme sosyal duygusal öğrenme becerileri
In this study, it was aimed to examine the level of social emotional learning skills of social studies teachers. In this context social studies teachers' social emotional learning skills levels were investigated according to the age, gender, marital status and professional seniority. The study was carried out in the crosssectional survey design. The sample consists of 217 social studies teachers working in different regions of Turkey. The data of study was obtained through Social Emotional Learning Scale-Young Adult Form. Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test were used to analyze the data. In the study, it was determined that social studies teachers' social emotional learning skills levels were high in the total and sub-dimensions of the Social Emotional Learning Scale Young-Adult Form. On the other hand, it was determined that teachers' social emotional learning skills levels differed significantly according to gender, age, marital status and professional seniority variables. Some recommendations have been developed depending on the results.
Social studies education social studies course social studies teachers social emotional learning social emotional learning skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | April 19, 2022 |
Publication Date | April 23, 2022 |
Submission Date | January 31, 2022 |
Acceptance Date | March 21, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 19 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Dear Authors;
We would like to inform you that ORCID, which includes 16 digit number will be requested from the authors for the studies to be published in JCER. It is important to be
sensitive on this issue.
Best regards...