This study aims to reveal primary school teachers' perceptions of the concept of “artificial intelligence” through the metaphors they use. The research was conducted on 97 primary teachers working in public primary schools in the central district Şehitkamil in Gaziantep province in the 2024-2025 academic year. The data of the study were obtained by primary school teachers completing the sentence “Artificial intelligence is like ...... for me. Because....” sentence. In this qualitative study, a phenomenological design was used and the data were analyzed with the content analysis technique. As a result of the study, 5 different categories and 67 metaphors were identified for primary school teachers' perception of artificial intelligence. While the highest number of metaphors (f=25) was in the category of artificial intelligence as a useful and supportive requirement, the lowest number of metaphors (f=5) was in the category of artificial intelligence as a technology that must be used.
Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin “yapay zekâ” kavramıyla ilgili algılarını, onların kullandıkları metaforlar aracılığıyla ortaya koymaktır. Araştırma 2024-2025 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkâmil merkez ilçesinde kamuya bağlı ilkokullarda görev yapan 97 sınıf öğretmeni üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, sınıf öğretmenlerinin “Yapay zekâ benim için …… gibidir. Çünkü ….” cümlesini tamamlamasıyla elde edilmiştir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada fenomolojik desen kullanılmıştır ve veriler içerik analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin yapay zekâ algısına yönelik 5 farklı kategori ve 67 metafor tespit edilmiştir. En fazla metafor (f=25) faydalı ve destekleyici bir gereksinim olarak yapay zekâ kategorisinde olduğu görülürken; en az metafor ise (f=5) kullanılması zorunlu bir teknoloji olarak yapay zekâ kategorisinde olduğu görülmüştür.
Etik Kurul Belgesi Etik Kurul Komisyon Adı: Gaziantep Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Etik Kurul Belge Tarihi ve Sayı No: 02.10.2024 -16
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Technology and Computing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | July 14, 2025 |
Publication Date | October 2, 2025 |
Submission Date | January 25, 2025 |
Acceptance Date | July 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 13 Issue: 26 |