Mesleki eğitim günümüz teknoloji çağında ihtiyaç duyulan mesleklere kalifiye eleman yetiştirilmesi için gerekli bilgi ve becerilerin verildiği bir eğitim sistemidir. Mesleki canlılık ise bireylerin işlerini memnuniyetle, tutkuyla, kolaylık ve tatmin duygusuyla yapmasıyla tanımlanabilir. Mesleki canlılık örgüt içindeki mutluluk, bağlılık ve iş performansı gibi birçok kavramı da etkilemektedir. Bu çalışmada mesleki eğitim alan öğrencilerin mesleki canlılık düzeyleri ve bu düzeylerin demografik değişkenler bağlamında incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada kullanılan veriler gönüllülük esası ile çevrimiçi anket tekniği ile toplanmıştır. Çalışmanın örneklemi Yiyecek içecek alanında örgün ve uygulamalı eğitim alan 123 öğrenciden oluşmaktadır. Elde edilen verilere göre öğrencilerin sınıf düzeyleri artıkça mesleki canlılık düzeylerinin azaldığı ve mesleği seçme nedenleri ile mesleki canlılık düzeyleri arasında anlamlı ve pozitif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak genç yaşta bu sektöre katılan öğrencilerin mesleki canlılık düzeylerinin yüksek tutulması için mesleki tanıtımların ve değerlendirmelerin daha sık yapılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte öğrencilerin mesleğe olan ilgilerinin de arttırılması ve mesleki canlılıklarının dinç tutulması amacıyla iş tatmini ve performansa yönelik değerlendirmeye önem vererek bu alanda daha fazla araştırmalara yer verilmelidir
Vocational education is an educational system aimed at providing the necessary knowledge and skills for the professions required in today's technological age. Vocational vitality, on the other hand, can be defined as individuals carrying out their jobs with satisfaction, passion, ease, and a sense of fulfillment. Vocational vitality also influences many concepts within an organization, such as happiness, commitment, and job performance. This study aims to examine the levels of vocational vitality among students in vocational education and their demographic variables. Data for the study were collected using the online survey technique on a voluntary basis. The sample of the study consisted of 123 students receiving formal and applied education in the Food and Beverage sector. According to the obtained data, it was found that as students' class levels increased, their levels of vocational vitality decreased, and there was a significant and positive relationship between the reasons for choosing the profession and vocational vitality levels. As a result, it has emerged that vocational promotions and evaluations need to be conducted more frequently to maintain high levels of vocational vitality among students who join this sector at a young age. Additionally, efforts should be made to increase students' interest in the profession and maintain their vocational vitality by placing importance on job satisfaction and performance-oriented evaluation. Further research in this area should be encouraged to enhance understanding and effectiveness in vocational education and vitality.
Vocational vitality Vocational vitality dimensions Vocational training Food and Beverage Area
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Human Resources and Industrial Relations (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | May 27, 2024 |
Acceptance Date | September 3, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |