Year 2021,
, 280 - 292, 31.05.2021
Yağmur Demir
Fırat Sarsar
References
- Ayar, T. (2009). Öğretme-öğrenme sürecinde geri bildirim: Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin görüşlerine gore sınıfta geri bildirim kullanımının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Balantekin, Y., &Bilgin, A. (2017). ARCS Motivasyon Modeli’nin öğrencilerinin motivasyonlarına, tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi. İlköğretim Online, 16(1): 161-177.
- Burke, D., &Pieterick, J. (2010). Giving students effective written feedback. McGraw-Hill Education (UK).
- Burnett, P. C. (2002). Teacher praise and feedback and students' perceptions of the classroom environment. Educational psychology, 22(1), 5-16.
- Büyükbay, S. (2007). The Effectiveness of Repetition As Corrective Feedback. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Bölümü, Ankara.
- Can, E. (2019). Yazılı Akran Dönüt Verme Eğitiminin Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenen Türk Öğrencilerin Verdiği Dönütün Türüne ve Yazma Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Şubat 2019.
- Chyung, S. Y. (2008). Foundations of instructional and performance technology. Amherst, Mass.: HRD Press.
- Connellan, T. K. (2002). Bringing out the best in others! : 3 keys for business leaders, educators, and parents. Austin, TX: Bard Press.
- Çetin, M., & Taşkın, Ç. Ş. (2015). Sözlü dönütün ilkokul öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalığına etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 39-67.
- Deci,E.L.(1971).Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology,18, 105–115.
- Demir, F. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Kullandıkları Dönüt Türleri (Bayburt Ili Örneği).Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Demirci, P. (2010). The Effect of Explicit and Implicit Corrective Feedback On Intake Of Past Tense Marker. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Ankara.
- DiGennaro, F. D., Martens, B. K., &Kleinmann, A. E. (2007). A Comparison Of Performance Feedback Procedures On Teachers'Treatment Implementation Integrity and Students’Inappropriate Behavior In Special Education Classrooms. Journal of applied Behavior analysis, 40(3), 447-461.
- Dökmen, Ü. (1982). Farklı tür geri bildirimlerin öğrenmeye etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15 (2), 71-79.
- Eraz, G. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin ders dışı matematik etkinliklerine ilişkin uyguladıkları geribildirimlerin akademik başarı ve tutuma etkisi (Master's thesis, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Erturan-Ilker, G. (2014). Effects of feedback on achievement goals and perceived motivational climate in physical education.Issues in Educational Research, 24(2), 152.
- Ezzat, H., Camarda, A., Cassotti, M., Agogué, M., Houdé, O., Weil, B., & Le Masson, P. (2017). How minimal executive feedback influences creative idea generation. PLoS ONE, 12(6), 1–10. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0180458
- Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Sage Publication Ltd.
- Gabrielle, D. M. (2003). The Effects of Technology-Mediated Instructional Strategies on Motivation, Performance, and Self-Directed Learning. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Florida, Tallahassee, FL.
- Keller, J. (2000). How to integrate learner motivation planning into lesson planning: The ARCS model approach, Paper presented at VII Semanario, 1-17.
- Kılıç, M. (2019). Akran Dönütü Öğretmen Dönütüne Karşı: Öğrencilerin Yazma Becerilerinde Söylem Belirleyicilerini Geliştirmek Üzerine Karşılaştırmalı Bir Vaka Çalışması. Gazi Üniversitesi.
- Koçdar, S. (2006). Uzaktan Eğitim Ders Kitaplarının Geri bildirim Açısından Değerlendirilmesi: Anadolu Üniversitesi’nin Uzaktan Eğitim Veren İşletme Ve İktisat Fakülteleri Örneği.
Köğce D., Baki A., Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Geri bildirim Kavramı, Geri Bildirimin Veriliş Tarzı ve Zamanlaması İle İlgili İnançları /JSS 13(3) (2014):767-792
- Kulhavy, R. W., & Wager, W. (1993). Feedback in Programmed Instruction: Historical Content and Implications for Practice. In John V. Dempsey & G. C. Sales (Eds.), Interactive instruction and feedback. Englewood Cliffs, N.J: Educational Technology Publications.
- Malik, S. (2014). Effectiveness of ARCS model of motivational design to overcome non completion rate of students in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(2), 194-200.
- Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2006). Re-conceptualizing Emotion and Motivation to Learn in Classroom Contexts. Educational Psychology Review, 18(4), 377–390. doi:10.1007/s10648-006- 9032-1
- Mory, E. H. (2004). Feedback research revisited. Handbook of research on educational communications and technology, 745–783.
- Oğuz, A. (1994). Fen öğretiminde ipuçları ve dönüt-düzeltme işlemlerinin erişi düzeyine etkisi. EğitimveBilim, 18(94).
- Öztürk, Ö. (2015). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Entegrasyonunu Sağlamak Amacıyla Yürütülen S osyal Ağ Destekli Bilişim Teknolojileri Dersinin Etkinliğine İlişkin Bir Durum Çalışması. Doktora Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Enformatik Anabilim Dalı, Hatay.
- Pirker, J., Riffnaller-Schiefer, M., &Gütl, C. (2014, ). Motivational active learning: engaging university students in computer science education. In Proceedings of the 2014 conference on Innovation & technology in computer science education (pp. 297-302).
- Sarsar, F. (2008). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında işbirlikli öğrenmenin öğretmen adaylarının sosyal becerilerine etkisi. Unpublished master thesis. EgeÜniversitesi, Fen BilimleriEnstitüsü, İzmir.
- Sarsar, F. (2014). The Effectiveness of Emotional Motivational Feedback Messages. (Doctoral dissertation). Georgia State University, USA.
- Sarsar, F , Ceylan, B . (2017). Öğretmen Adaylarının Duygusal Motivasyonel Geri Bildirim Mesajlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 125-134.
- Sarsar, F , Ceylan, B . (2018). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında Duygusal Motivasyonel Geri Bildirim. H. F. Odabaşı, B.
Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2018, (11. Bölüm, ss. 168-184). TOJET, SakaryaÜniversitesi, Adapazarı.
- Sarsar, F., &Kisla, T. (2013, March). Students’ emotional transfers in online environment. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2401-2406). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Schutz, P. A., &Pekrun, R. (2007). Emotion in education. Amsterdam; Boston: Elsevier Academic Press.
- Spanoudis, G., &Kyza, E. A. (2009). Integrating Knowledge of Cognitive System and ELearning Applications. In C.
Mourlas, N. Tsianos, & P. Germanakos (Eds.), Cognitive and Emotional Processes in Web-Based Education: Integrating HumanFactors and Personalization. IGI Global. Retrieved from http://services.igiglobal. com/resolvedoi/resolve.aspx?doi=10.4018/978-1-60566- 392-0
- Sprenger, M. (2005). How to teach so students remember. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development. Retrieved from http://site.ebrary.com/id/10081763
- Viciana, J., Cervelló, E. M., & Ramirez-Lechuga, J. (2007). Effect of manipulating positive and negative feedback on goal orientations, perceived motivational climate, satisfaction, task choice, perception of ability, and attitude toward physical education lessons. Perceptual and motor skills, 105(1), 67- 82.
- Visser, J. & Keller, J. M. (1990) The clinical use of motivational messages—an inquiry into the validity of the Arcs model of motivational design. Instructional Science,19(6), 467-500.
- Voerman, L., Meijer, P.C., Korthagen F. A. J. & Simons, R. J. (2012). Types and Frequencies of Feedback Intervations in Secondary Education. Teaching and Teacher Education, 28: 1107-1115
- Wilbert, J., Grosche, M., & Gerdes, H. (2010). Effects of evaluative feedback on rate of learning and task motivation: an analogue experiment. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 8(2), 43-52.
The effectiveness of emotional motivational feedback messages via online assignments in information technologies and software course academic achievement
Year 2021,
, 280 - 292, 31.05.2021
Yağmur Demir
Fırat Sarsar
Abstract
The aim of this study was to determine the effect of emotional motivational feedback messages given for online homework of secondary school sixth grade students within the scope of Information Technologies and Software course on academic success. The research was quantitatively designed based on quasi-experimental design with pretest-posttest control group. Participants of the study were 57 sixth grade students studying at a state secondary school. During the research, emotional motivational feedback messages were given the students in the experimental group and only motivational feedback was given the students in the control group. The data were collected through the academic achievement test developed by Öztürk (2015) within the scope of Information Technologies Course. The data obtained from the pretests and posttests applied were analyzed by paired group t-test and independent groups t-test, and comparisons were made. In the light of the findings obtained, it was seen that the increase in the posttest scores of both groups was significant, but that the increase in the scores between the groups did not differ significantly.
References
- Ayar, T. (2009). Öğretme-öğrenme sürecinde geri bildirim: Dördüncü ve beşinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin görüşlerine gore sınıfta geri bildirim kullanımının değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Adana.
- Balantekin, Y., &Bilgin, A. (2017). ARCS Motivasyon Modeli’nin öğrencilerinin motivasyonlarına, tutumlarına ve akademik başarılarına etkisi. İlköğretim Online, 16(1): 161-177.
- Burke, D., &Pieterick, J. (2010). Giving students effective written feedback. McGraw-Hill Education (UK).
- Burnett, P. C. (2002). Teacher praise and feedback and students' perceptions of the classroom environment. Educational psychology, 22(1), 5-16.
- Büyükbay, S. (2007). The Effectiveness of Repetition As Corrective Feedback. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Bölümü, Ankara.
- Can, E. (2019). Yazılı Akran Dönüt Verme Eğitiminin Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenen Türk Öğrencilerin Verdiği Dönütün Türüne ve Yazma Becerilerinin Gelişimine Etkisi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Şubat 2019.
- Chyung, S. Y. (2008). Foundations of instructional and performance technology. Amherst, Mass.: HRD Press.
- Connellan, T. K. (2002). Bringing out the best in others! : 3 keys for business leaders, educators, and parents. Austin, TX: Bard Press.
- Çetin, M., & Taşkın, Ç. Ş. (2015). Sözlü dönütün ilkokul öğrencilerinin akademik başarı, derse yönelik tutum ve üstbilişsel farkındalığına etkisi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (29), 39-67.
- Deci,E.L.(1971).Effects of externally mediated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology,18, 105–115.
- Demir, F. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Kullandıkları Dönüt Türleri (Bayburt Ili Örneği).Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Demirci, P. (2010). The Effect of Explicit and Implicit Corrective Feedback On Intake Of Past Tense Marker. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Ankara.
- DiGennaro, F. D., Martens, B. K., &Kleinmann, A. E. (2007). A Comparison Of Performance Feedback Procedures On Teachers'Treatment Implementation Integrity and Students’Inappropriate Behavior In Special Education Classrooms. Journal of applied Behavior analysis, 40(3), 447-461.
- Dökmen, Ü. (1982). Farklı tür geri bildirimlerin öğrenmeye etkisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 15 (2), 71-79.
- Eraz, G. (2014). Sınıf öğretmenlerinin öğrencilerin ders dışı matematik etkinliklerine ilişkin uyguladıkları geribildirimlerin akademik başarı ve tutuma etkisi (Master's thesis, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
- Erturan-Ilker, G. (2014). Effects of feedback on achievement goals and perceived motivational climate in physical education.Issues in Educational Research, 24(2), 152.
- Ezzat, H., Camarda, A., Cassotti, M., Agogué, M., Houdé, O., Weil, B., & Le Masson, P. (2017). How minimal executive feedback influences creative idea generation. PLoS ONE, 12(6), 1–10. http://doi.org/10.1371/journal.pone.0180458
- Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. Sage Publication Ltd.
- Gabrielle, D. M. (2003). The Effects of Technology-Mediated Instructional Strategies on Motivation, Performance, and Self-Directed Learning. Unpublished Doctoral Dissertation. The University of Florida, Tallahassee, FL.
- Keller, J. (2000). How to integrate learner motivation planning into lesson planning: The ARCS model approach, Paper presented at VII Semanario, 1-17.
- Kılıç, M. (2019). Akran Dönütü Öğretmen Dönütüne Karşı: Öğrencilerin Yazma Becerilerinde Söylem Belirleyicilerini Geliştirmek Üzerine Karşılaştırmalı Bir Vaka Çalışması. Gazi Üniversitesi.
- Koçdar, S. (2006). Uzaktan Eğitim Ders Kitaplarının Geri bildirim Açısından Değerlendirilmesi: Anadolu Üniversitesi’nin Uzaktan Eğitim Veren İşletme Ve İktisat Fakülteleri Örneği.
Köğce D., Baki A., Ortaokul Matematik Öğretmenlerinin Geri bildirim Kavramı, Geri Bildirimin Veriliş Tarzı ve Zamanlaması İle İlgili İnançları /JSS 13(3) (2014):767-792
- Kulhavy, R. W., & Wager, W. (1993). Feedback in Programmed Instruction: Historical Content and Implications for Practice. In John V. Dempsey & G. C. Sales (Eds.), Interactive instruction and feedback. Englewood Cliffs, N.J: Educational Technology Publications.
- Malik, S. (2014). Effectiveness of ARCS model of motivational design to overcome non completion rate of students in distance education. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(2), 194-200.
- Meyer, D. K., & Turner, J. C. (2006). Re-conceptualizing Emotion and Motivation to Learn in Classroom Contexts. Educational Psychology Review, 18(4), 377–390. doi:10.1007/s10648-006- 9032-1
- Mory, E. H. (2004). Feedback research revisited. Handbook of research on educational communications and technology, 745–783.
- Oğuz, A. (1994). Fen öğretiminde ipuçları ve dönüt-düzeltme işlemlerinin erişi düzeyine etkisi. EğitimveBilim, 18(94).
- Öztürk, Ö. (2015). Bilgi ve İletişim Teknolojileri Entegrasyonunu Sağlamak Amacıyla Yürütülen S osyal Ağ Destekli Bilişim Teknolojileri Dersinin Etkinliğine İlişkin Bir Durum Çalışması. Doktora Tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Enformatik Anabilim Dalı, Hatay.
- Pirker, J., Riffnaller-Schiefer, M., &Gütl, C. (2014, ). Motivational active learning: engaging university students in computer science education. In Proceedings of the 2014 conference on Innovation & technology in computer science education (pp. 297-302).
- Sarsar, F. (2008). Çevrimiçi öğrenme ortamlarında işbirlikli öğrenmenin öğretmen adaylarının sosyal becerilerine etkisi. Unpublished master thesis. EgeÜniversitesi, Fen BilimleriEnstitüsü, İzmir.
- Sarsar, F. (2014). The Effectiveness of Emotional Motivational Feedback Messages. (Doctoral dissertation). Georgia State University, USA.
- Sarsar, F , Ceylan, B . (2017). Öğretmen Adaylarının Duygusal Motivasyonel Geri Bildirim Mesajlarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 125-134.
- Sarsar, F , Ceylan, B . (2018). Çevrimiçi Öğrenme Ortamlarında Duygusal Motivasyonel Geri Bildirim. H. F. Odabaşı, B.
Akkoyunlu ve A. İşman (Ed). Eğitim teknolojileri okumaları 2018, (11. Bölüm, ss. 168-184). TOJET, SakaryaÜniversitesi, Adapazarı.
- Sarsar, F., &Kisla, T. (2013, March). Students’ emotional transfers in online environment. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2401-2406). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
- Schutz, P. A., &Pekrun, R. (2007). Emotion in education. Amsterdam; Boston: Elsevier Academic Press.
- Spanoudis, G., &Kyza, E. A. (2009). Integrating Knowledge of Cognitive System and ELearning Applications. In C.
Mourlas, N. Tsianos, & P. Germanakos (Eds.), Cognitive and Emotional Processes in Web-Based Education: Integrating HumanFactors and Personalization. IGI Global. Retrieved from http://services.igiglobal. com/resolvedoi/resolve.aspx?doi=10.4018/978-1-60566- 392-0
- Sprenger, M. (2005). How to teach so students remember. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development. Retrieved from http://site.ebrary.com/id/10081763
- Viciana, J., Cervelló, E. M., & Ramirez-Lechuga, J. (2007). Effect of manipulating positive and negative feedback on goal orientations, perceived motivational climate, satisfaction, task choice, perception of ability, and attitude toward physical education lessons. Perceptual and motor skills, 105(1), 67- 82.
- Visser, J. & Keller, J. M. (1990) The clinical use of motivational messages—an inquiry into the validity of the Arcs model of motivational design. Instructional Science,19(6), 467-500.
- Voerman, L., Meijer, P.C., Korthagen F. A. J. & Simons, R. J. (2012). Types and Frequencies of Feedback Intervations in Secondary Education. Teaching and Teacher Education, 28: 1107-1115
- Wilbert, J., Grosche, M., & Gerdes, H. (2010). Effects of evaluative feedback on rate of learning and task motivation: an analogue experiment. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 8(2), 43-52.