Ataman A., (1998). Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 183-185. Birdişli, F., & Özdemir, H. (2015) .Türkiye’de Nitelikli Kamusal Eğitim Politikaları İçinde Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi ve Avrupa Birliğinde Yer Alan Uygulamalar,http://www.fikretbirdisli.com.tr/dosyalar/makale/giftedness.pdf
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara:PegemA Yayıncılık.
Canbolat, U.İ. (2015). Üstün zekalı çocukları bekleyen sorunlar!, 2http://www.hurriyet.com.tr/saglik/9009397.asp Çaldıranlı, S. (2015) Dünyada Dahi Yetiştiren Merkezler, http://www.ustunveozel.com/makale53.htm
Dağlı, E. (2014) Üstün Zekalılar Enstitüsü, Geleceğe Açılan Pencere. http://www.ustunzekalilar.org/egitim-programlari/egitimci-egitimi/79-uestuen-yetenekli- cocuklarn-egitiminde-oegretmenin-rolue.html
Gagne, F. (1991). Brief presentation of Gagné and Nadeau‘s attitude scale: Opinions about the gifted and their education. Montreal:University of Québec.
Gallagher, J. J. (1996). Educational research and educational policy: The strange case of acceleration. In C. P. Benbowve D. Lubinski (Eds.), Intellectual talent: psychometric and social issues (pp. 83-92). Baltimore: The John HopkinsUniversity Press.
Goodnough, K. (2001). Changing teacher beliefs about giftedness and differentiation practices. Gifted and TalentedInternational, 16(2), 115-121.
Gross, M. U. M. (1993). Exceptionally gifted children. London: Rutledge.
Gross, M. U. M. (1994). Changing teacher attitudes to gifted students through inservice training. Gifted and TalentedInternational, 9(1), 15-21.
Hansen, J. B., & Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted ChildQuarterly, 38(3), 115-121.
Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi; kavramlar, ilkeler, teknikler. 16.baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Kaya, N.G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15(1), 115-122
Kulaksızoğlu, A. (2004). Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Önsözü (Editörler: Adnan Kulaksızoğlu, Ahmet Emre Bilgili, Mustafa Ruhi Şirin) I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 7–8.
Kunt, K., & Tortop, H.S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin bilim ve sanat merkezlerine ilişkin metaforik algıları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), BİLSEM Özel Sayısı, 117-127.
Kurtdaş, M. Ç., (2012).Üstün Yetenekliler ve Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Bilim ve Sanat Merkezleri (Malatya Bilim ve Sanat Merkezi Örneği), Hikmet Yurdu, 2012; 5( 10): 151–181.
Lassig, C. J. (2009) Teachers' attitudes towards the gifted: the importance of Professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education,18(2), 32-42.
Levent, F. (2011). Üstün yenekli çocukların hakları el kitabı, anne baba ve öğretmenler için. Çocuk Vakfı Yayınları: İstanbul.
Lewis, J. F. (1982). Bulldozers or chairs? Gifted students describe their ideal teachers. Gifted Child Today, 23, 16-19 MEB, (2007).
Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. 04.12.2011 tarihinde mevzuat. meb.gov.tr/html/2593_0.html
Millî Eğitim Bakanlığı,(2015). Okullarda Özel Öğrencilere “Destek Odaları“ Geliyor.http://www.meb.gov.tr/okullarda-ozel-ogrencilere-destek-odalari-geliyor/haber/8272/tr,18.03.2015
Mönks, F.J., & Pflüger, R. (2005). Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and Perspective.www.bmbf.de/pub/gifted_education_21_eu_countries.pdf
Olszewski-Kubilius, P., Lee, S. Y., & Thomson, D. (2014). Family Environment and Social Development in GiftedStudents. Gifted Child Quarterly, http://gcq.sagepub.com/content/58/3/199.abstract
T.B.M.M, Üstün Yetenekli Çocukların Keşfi, Meclis Araştırması Komisyonu Raporu, Dönem: 24, Yasama Yılı: 3 (S.Sayısı: 427) Kasım 2012
Tortop, H. S. (2013). A new model program for academically gifted students in Turkey: Overview of the educationprogram for the gifted students’ bridge with university (EPGBU). Journal for the Education of Young Scientist andGiftedness, 2(1), 21-31.
Tortop, H.S. (2014a). Öğretmenler İçin Üstün Yeteneklilerin Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Türkiye İçin UyarlamaÇalışmasının Yeniden Gözden Geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 63-71.
Tortop, H.S. (2014b). Examining the effectiveness of the in-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2),67-86.
Tortop, H.S., & Kunt, K.(2012) İlköğretim öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutumlarınınincelenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 441-451.
Uzanay, M. (2015). Üstün zekalı çocuğun anlaşılması da zor eğitimi de,http://www.semerkandaile.com/Detay.aspx?Sayi=70&YaziID=1557,
Vogl, K., & Preckel, F. (2014). Full-time ability grouping of gifted students ımpacts on social self-concept and school-related attitudes. Gifted Child Quarterly, 58(1), 51-68.
Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Tutum ve Öz-yeterliklerinin İncelenmesi
Year 2015,
Volume: 2 Issue: 1, 12 - 16, 15.06.2015
Bu çalışmanın amacı, üstün yetenekli öğrencilerin tanılanmasında, aday gösterme sürecinde görev alan sınıf
öğretmenlerinin, üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz-yeterliklerinin ve tutumlarının belirlenmesidir.
Tarama modelinde yapılan bu çalışmada, Diyarbakır İlinde 2014-2015 öğretim yılında küme örnekleme
metoduna göre belirlen 19 ilkokul örneklem olarak alınmıştır. Bu okulların 2.3.4.sınıflarında görev yapan
222 sınıf öğretmenine ulaşılmıştır. Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Öz-yeterlik Ölçeği (ÜYEÖÖ) ve
Üstün Yeteneklilerin Eğitimine İlişkin Öğretmen Tutum Ölçeği (ÜYETÖ) ile alınan veriler, SPSS 18 programında değerlendirilmiştir. Elde edilen bulgular ışığında sınıf öğretmenlerin üstün yeteneklilerin
̅ eğitimine ilişkin tutum puan ortalamalarının orta düzeyin üstünde olduğu (𝑋=3.80) ve cinsiyete göre
farklılaşmadığı görülmüştür (p>.05). Ayrıca, sınıf öğretmenlerin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin öz-
̅ yeterlik puan ortalamalarının orta düzeyin üstünde olduğu (𝑋=3.43), sınıf öğretmenlerinin üstün
yeteneklilerin eğitimine ilişkin öz-yeterlik puanları ile yalnızca üstün yeteneklilere ilişkin tutum ölçeği alt boyutu olan üstün yeteneklilerin ihtiyaçları ve destek boyutunda bir ilişki bulunduğu belirlenmiştir (r=.15).
Ataman A., (1998). Üstün zekalılar ve üstün yetenekliler, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 183-185. Birdişli, F., & Özdemir, H. (2015) .Türkiye’de Nitelikli Kamusal Eğitim Politikaları İçinde Üstün Yetenekli Çocukların Eğitimi ve Avrupa Birliğinde Yer Alan Uygulamalar,http://www.fikretbirdisli.com.tr/dosyalar/makale/giftedness.pdf
Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.,K., Akgün, Ö.,E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri, Ankara:PegemA Yayıncılık.
Canbolat, U.İ. (2015). Üstün zekalı çocukları bekleyen sorunlar!, 2http://www.hurriyet.com.tr/saglik/9009397.asp Çaldıranlı, S. (2015) Dünyada Dahi Yetiştiren Merkezler, http://www.ustunveozel.com/makale53.htm
Dağlı, E. (2014) Üstün Zekalılar Enstitüsü, Geleceğe Açılan Pencere. http://www.ustunzekalilar.org/egitim-programlari/egitimci-egitimi/79-uestuen-yetenekli- cocuklarn-egitiminde-oegretmenin-rolue.html
Gagne, F. (1991). Brief presentation of Gagné and Nadeau‘s attitude scale: Opinions about the gifted and their education. Montreal:University of Québec.
Gallagher, J. J. (1996). Educational research and educational policy: The strange case of acceleration. In C. P. Benbowve D. Lubinski (Eds.), Intellectual talent: psychometric and social issues (pp. 83-92). Baltimore: The John HopkinsUniversity Press.
Goodnough, K. (2001). Changing teacher beliefs about giftedness and differentiation practices. Gifted and TalentedInternational, 16(2), 115-121.
Gross, M. U. M. (1993). Exceptionally gifted children. London: Rutledge.
Gross, M. U. M. (1994). Changing teacher attitudes to gifted students through inservice training. Gifted and TalentedInternational, 9(1), 15-21.
Hansen, J. B., & Feldhusen, J. F. (1994). Comparison of trained and untrained teachers of gifted students. Gifted ChildQuarterly, 38(3), 115-121.
Karasar, N. (2006). Bilimsel araştırma yöntemi; kavramlar, ilkeler, teknikler. 16.baskı, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Kaya, N.G. (2013). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Eğitimi ve BİLSEM’ler. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,15(1), 115-122
Kulaksızoğlu, A. (2004). Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Önsözü (Editörler: Adnan Kulaksızoğlu, Ahmet Emre Bilgili, Mustafa Ruhi Şirin) I. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Üstün Yetenekli Çocuklar Bildiriler Kitabı, İstanbul: Çocuk Vakfı Yayınları, 7–8.
Kunt, K., & Tortop, H.S. (2013). Türkiye’deki üstün yetenekli öğrencilerin bilim ve sanat merkezlerine ilişkin metaforik algıları. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 1(2), BİLSEM Özel Sayısı, 117-127.
Kurtdaş, M. Ç., (2012).Üstün Yetenekliler ve Üstün Yeteneklilerin Eğitiminde Bilim ve Sanat Merkezleri (Malatya Bilim ve Sanat Merkezi Örneği), Hikmet Yurdu, 2012; 5( 10): 151–181.
Lassig, C. J. (2009) Teachers' attitudes towards the gifted: the importance of Professional development and school culture. Australasian Journal of Gifted Education,18(2), 32-42.
Levent, F. (2011). Üstün yenekli çocukların hakları el kitabı, anne baba ve öğretmenler için. Çocuk Vakfı Yayınları: İstanbul.
Lewis, J. F. (1982). Bulldozers or chairs? Gifted students describe their ideal teachers. Gifted Child Today, 23, 16-19 MEB, (2007).
Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesi. 04.12.2011 tarihinde mevzuat. meb.gov.tr/html/2593_0.html
Millî Eğitim Bakanlığı,(2015). Okullarda Özel Öğrencilere “Destek Odaları“ Geliyor.http://www.meb.gov.tr/okullarda-ozel-ogrencilere-destek-odalari-geliyor/haber/8272/tr,18.03.2015
Mönks, F.J., & Pflüger, R. (2005). Gifted Education in 21 European Countries: Inventory and Perspective.www.bmbf.de/pub/gifted_education_21_eu_countries.pdf
Olszewski-Kubilius, P., Lee, S. Y., & Thomson, D. (2014). Family Environment and Social Development in GiftedStudents. Gifted Child Quarterly, http://gcq.sagepub.com/content/58/3/199.abstract
T.B.M.M, Üstün Yetenekli Çocukların Keşfi, Meclis Araştırması Komisyonu Raporu, Dönem: 24, Yasama Yılı: 3 (S.Sayısı: 427) Kasım 2012
Tortop, H. S. (2013). A new model program for academically gifted students in Turkey: Overview of the educationprogram for the gifted students’ bridge with university (EPGBU). Journal for the Education of Young Scientist andGiftedness, 2(1), 21-31.
Tortop, H.S. (2014a). Öğretmenler İçin Üstün Yeteneklilerin Eğitimine İlişkin Tutum Ölçeği Türkiye İçin UyarlamaÇalışmasının Yeniden Gözden Geçirilmesi. Üstün Yetenekliler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2(2), 63-71.
Tortop, H.S. (2014b). Examining the effectiveness of the in-service training program for the education of the academically gifted students in Turkey: A case study. Journal for the Education of the Young Scientist and Giftedness, 2(2),67-86.
Tortop, H.S., & Kunt, K.(2012) İlköğretim öğretmenlerinin üstün yeteneklilerin eğitimine ilişkin tutumlarınınincelenmesi, International Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 441-451.
Uzanay, M. (2015). Üstün zekalı çocuğun anlaşılması da zor eğitimi de,http://www.semerkandaile.com/Detay.aspx?Sayi=70&YaziID=1557,
Vogl, K., & Preckel, F. (2014). Full-time ability grouping of gifted students ımpacts on social self-concept and school-related attitudes. Gifted Child Quarterly, 58(1), 51-68.
Güneş, A. (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Üstün Yetenekliler Eğitimine İlişkin Tutum ve Öz-yeterliklerinin İncelenmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, 2(1), 12-16.