When the characteristics of gifted children are examined, it is seen that they have a
high interest in technology (Usta, 2016; Yavuz 2018). The aim of this study is to
investigate the opinions of children attending Science and Art Center (BİLSEM) about
television, tablet, phone, computer and internet usage periods and digital games.
Descriptive scanning model was used in the research. In the 2018-2019 academic year,
a total of 16 gifted students, 8 girls and 8 boys, attended the Aydın Söke Science and
Art Center. Semi-structured interview form was used in the study. Content analysis
was performed in the data obtained. The findings of the research were presented with
the theme of interview questions. In the study, it was seen that gifted children mostly
use computers, tablets or phones to play games. The positive aspects of digital games;
imagination expansion, entertainment and creativity as an increase. All the results
obtained are discussed by considering the literature. Suggestions were made for implementation and further research.
Üstün yetenekli
çocukların özellikleri incelendiğinde teknolojiye yönelik ilgilerinin yüksek
olduğu görülmektedir. Bu araştırmada Bilim ve Sanat Merkezi’ne (BİLSEM) devam
eden çocukların televizyon, tablet, telefon, bilgisayar ve internet kullanım
süreleri ve dijital oyunlara yönelik görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. 2018-2019 Eğitim öğretim
yılında Aydın Söke Bilim ve Sanat Merkezi’ne devam eden 8 kız ve 8 erkek olmaz
üzere toplam 16 üstün yetenekli öğrenci çalışma grubunu oluşturmaktadır.
Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerde
içerik analizi yapılmıştır. Araştırma bulguları, görüşme soruları tema alınarak
sunulmuştur. Araştırmada üstün yetenekli çocukların bilgisayar, tablet veya
telefonu en çok oyun oynamak için kullandıkları görülmüştür. Dijital oyunların
olumlu yönlerini; hayal gücünü genişletme, eğlence ve yaratıcılığın artması
olarak belirtmişlerdir. Elde edilen tüm sonuçlar, literatür dikkate alınarak
tartışılmıştır. Uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Counselling and Guidance of Gifted |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |
Türkiye'den makaleleri gönderen akademisyenlerin Türkçe olarak makalelerini yüklemeleri, tüm hakemlik süreçlerinden sonra kabul edilirse ingilizce çevirisinin yapılması önemle duyurulur.