This paper presents a study that analyze the distribution of postgraduate theses in terms of thesis type, method, gender of the author and sample group by years carried out in the Department of Science Education at Canakkale Onsekiz Mart University (COMU) between 2014-2019. A case study design was used in the study. The case study pattern is examined within the scope of qualitative research method. The sample group of the research consisted of master's and doctoral theses completed in the field of science education at COMU between 2014-2019. For this purpose, master's and doctoral theses published by the National Thesis Center were included in this study. Data were collected using the document analysis method. The results of the study showed that there were no doctoral dissertations completed in the field of science education between 2014-2019 at COMU. In addition, it was determined that the majority of the 26 master theses (14 master theses) were completed in 2019 and the number of female authors was higher in 2019 compared to other years.
Bu araştırmada, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi’nde (ÇOMÜ’de) 2014-2019 yılları arasında Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalında yürütülmüş olan lisansüstü tezlerin tez türü, yöntem, yazarın cinsiyeti ve örneklem grubu bakımından yıllara göre dağılımı analiz edilmiştir. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Durum çalışması deseni, nitel araştırma yöntemi kapsamında incelenmektedir. Araştırmanın örneklem grubunu ÇOMÜ’de 2014-2019 yılları arasında fen bilimleri eğitimi alanında tamamlanmış yüksek lisans ve doktora tezleri oluşturmuştur. Bu amaç doğrultusunda, Ulusal Tez Merkezi tarafından yayımlanmış yüksek lisans ve doktora tezleri bu çalışma kapsamına alınmıştır. Araştırma sürecinde, doküman analizi yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Çalışma sonuçları, ÇOMÜ’de 2014-2019 yılları arasında fen bilimleri eğitimi alanında tamamlanmış doktora tezinin bulunmadığı göstermiştir. Ayrıca, incelenen 26 lisansüstü tezinin büyük çoğunluğunun (14 adet yüksek lisans tezi) 2019 yılında tamamlandığı ve kadın yazarların sayısının 2019 yılında diğer yıllara göre çoğunlukta olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |