Bu araştırmanın amacı, tercih edilen sınıf öğretmenlerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin algılarını metafor analizi yoluyla ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2019–2020 eğitim öğretim yılında Kahramanmaraş ili Onikişubat ve Dulkadiroğlu ilçelerinde görev yapan öğretmenlerden amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme ile belirlenen 4’ü kadın, 11’i erkek olmak üzere toplam 15 tercih edilen sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplanırken tercih edilen sınıf öğretmenlerine “Öğretmenlik mesleği … gibidir. Çünkü … ” cümlesinde boş bırakılan yerlere uygun metaforlar üreterek, doldurmaları istenmiştir. Toplanan verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre tercih edilen sınıf öğetmenleri mesleklerine ilişkin 13 farklı metafor üretmiştir. Elde edilen metaforlar 7 ayrı kategoride gruplandırılmıştır. Bu yedi kategori; bireysel gelişimi destekleyen, yol gösterici, yenilikçi, bilgi kaynağı, fedakâr, şekillendirici, model olma şeklindedir. Araştırmanın sonucunda frekans değeri olarak ilk üç sırada oluşturulan metaforlar bireysel gelişimi destekleyen, yol gösterici ve yenilikçi kategorilerinde yer almıştır. İlk üç sırada oluşturulan kategoriler diğer araştırmalardan farklı olarak tercih edilen sınıf öğretmenlerinin yapılandırmacı eğitim anlayışının öğretmene biçtiği rollere uygun metaforlar geliştirdikleri yönünde yorumlanabilir. Tercih edilen sınıf öğretmenlerinin oluşturdukları metaforlar öğretmenlik mesleğine yönelik olumlu algı içerdiği söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2021 |
Submission Date | October 18, 2021 |
Acceptance Date | November 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: 10 |