Bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Millî Eğitim Akademisine yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel yöntemlerden birisi olan temel nitel araştırma deseninde yürütülmüştür. Bu bağlamda araştırmanın katılımcılarını 2024-2025 akademik yılı içerisinde Türkiye’de bulunan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 25 farklı sosyal bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının seçiminde amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir durum örneklemesinden yararlanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler, nitel araştırmalarda sıklıkla kullanılan içerik analiziyle çözümlenmiştir. Analizler sonucunda öğretmen adaylarının cevaplarının sırasıyla; “yaklaşım”, “bilgiye erişim”, “ihtiyaç”, “gereklilik”, “sürdürülebilirlik”, “alternatif”, “odak”, “uyum” ve “motivasyon” olmak üzere dokuz farklı temel boyut etrafında toplandığı anlaşılmıştır. Bazı öğretmen adayları Millî Eğitim Akademisini desteklerken büyük çoğunluğu yanlış olarak değerlendirmiştir. Özellikle olumlu yanlarına değinen öğretmen adaylarının da olumsuz görüşte olanlar gibi uygulama esnasında çok fazla problemle karşılaşılabileceğini belirttikleri tespit edilmiştir. Bu kapsamda sosyal bilgiler öğretmen adaylarına Millî Eğitim Akademisinin daha net bir şekilde anlatılıp olumlu yanlarına değinilmesi gerekmektedir. Bunun için eğitim fakültelerinde Millî Eğitim Akademisine yönelik bilgilendirici faaliyetlerde bulunulmalıdır.
This study aims to explore the perspectives of social studies teacher candidates regarding the proposed establishment of the National Education Academy in Türkiye. Employing a basic qualitative research design, the study draws on data collected from 25 social studies teacher candidates enrolled at a public university during the 2024–2025 academic year. Participants were selected using the easily accessible case sampling method, a type of purposive sampling method. Data were analyzed through content analysis, a widely used technique in qualitative research for identifying thematic patterns. The findings revealed that participants’ responses clustered around nine key thematic categories: “approach”, “access to information”, “need”, “necessity”, “sustainability”, “alternative”, “focus”, “adaptation”, and “motivation”. Although a minority of candidates expressed support for the National Education Academy, the majority viewed it critically. Interestingly, even those who voiced support acknowledged the potential for significant implementation challenges, echoing concerns raised by more suspicious participants. In this context, it is essential to provide social studies teacher candidates with a clearer understanding of the structure and objectives of the National Education Academy, emphasizing its positive aspects. Accordingly, informative events regarding the Academy should be organized within faculties of education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators, Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Eğitim Bilimleri |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | July 1, 2025 |
Acceptance Date | August 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 21 |
The Aim of The Journal
The Journal of Interdisciplinary Educational Researches (JIER) published by the Interdisciplinary Educational and Research Association (JIER)A) is an internationally eminent journal.
JIER, a nonprofit, nonprofit NGO, is concerned with improving the education system within the context of its corporate objectives and social responsibility policies. JIER, has the potential to solve educational problems and has a strong gratification for the contributions of qualified scientific researchers.
JIER has the purpose of serving the construction of an education system that can win the knowledge and skills that each individual should have firstly in our country and then in the world. In addition, JIER serves to disseminate the academic work that contributes to the professional development of teachers and academicians, offering concrete solutions to the problems of all levels of education, from preschool education to higher education.
JIER has the priority to contribute to more qualified school practices. Creating and managing content within this context will help to advance towards the goal of being a "focus magazine" and "magazine school", and will also form the basis for a holistic view of educational issues. It also acts as an intermediary in the production of common mind for sustainable development and education