The aim of
this research is to examine the relationship between the family climate,
parental attachments and the level of self-confidence in university students.
The study group consisted of a total of 377 students attending 1st, 2nd, 3rd and 4th classes of different faculties
of Inonu University. The gender distribution of study group was 243
(64.5%) female and 134 (35.5%) male. The data was collected by using
“Coopersmith Self-Esteem Inventory”, “Family Assessment Scale"(ADÖ), “parental attachments” (ABBÖ) and "Personal Information
Form". The latter was developed by the researchers. In the data analysis
step; parental attachment styles, family structure, and self-esteem scores were
examined using the Pearson Product-Moment Correlation Coefficient technique.
Multiple regression analysis was used to examine the relationship between level
of self-confidence and demographic variables, family assessment, and
parent-child attachment. It was observed that the level of father education
included in the demographic variables, family assessment and the parental
attachments style predict level of self-confidence significantly.
Bu araştırmanın amacı üniversite
öğrencilerinin algıladıkları aile iklimi ve anne-babaya bağlanma biçimleri ile
özgüven düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu
İnönü Üniversitesi’nin farklı fakültelerinin 1., 2., 3., ve 4. sınıflarına devam eden 243’ü (% 64,5) kadın;
134’ü (% 35,5) erkek olmak üzere toplam 377 öğrenciden oluşmaktadır.
Veriler “Coopersmith Benlik Saygısı Envanteri, “Anne-Babaya Bağlanma Ölçeği”
(ABBÖ), “Aile Değerlendirme Ölçeği” (ADÖ) ile araştırmacı tarafından
geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde,
anne-baba bağlanma biçimleri, aile yapısı ve özgüven puanları arasındaki
ilişkinin incelenmesinde ‘Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı’
tekniği, özgüven düzeyi ile demografik
değişkenler, aile değerlendirme, anne-babaya bağlanma arasındaki ilişkinin
incelenmesinde çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Demografik
değişkenlerden baba eğitim düzeyinin ve aile değerlendirme ile anne babaya
bağlanma biçiminin özgüveni anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | May 17, 2017 |
Acceptance Date | June 9, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 1 |