Research Article
BibTex RIS Cite

From the Establıshment of the Republıc to the Present Vısual Arts Subject

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 239 - 253, 31.12.2019
https://doi.org/10.34137/jilses.601557

Abstract

The
contribution of art education to the necessity in the development of the
individual, its impact upon creativity, and its contribution to the
achievements which are realized in psychomotor, cognitive and affective fields
are quite crucial. In art education besides 
the cultural and social contributions of art to the individual, the
development of individuals who are self-confident, revealing their talents,
develop their environmentally sensitive and aesthetic feelings are given
importance.
In this study; The aim
of this subject is to evaluate the developments in the Visual Arts curriculum
in the Turkish Education System (1924 - 2018). Qualitative research approach is
adopted in the research and the research model is the source scanning method.
In this research, Visual Arts subject programs between 1924-2018 were scanned
and the changing name of the visual arts, in which classes it took place, aims,
achievements, developments related to the number of subject hours and the
weight of visual arts in the programs were evaluated. Since the survey model
was used in the study, the universe and sample were not specified. According to
the findings; It has been determined that the name of the subject has been
changed in the programs, Visual arts subject has been included in every grade
level, the hours of the subject have decreased, the goals have been included in
the programs and the number of targets has increased. It was determined that
the gains were first included in the 1992 Elementary Art Teaching Program and
then structured into learning areas and later the weight of the subject in the
programs decreased. Suggestions have been made in order to achieve the
objectives determined in the Visual Arts subject.

References

  • Akkurt, S. ve Boratav, O. (2018). Neden Sanat Eğitimi?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60.
  • Akpınar, B. (2017). Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme. Ankara: Data Yayınları.
  • Aslan, E. (2011). The First Primary School Curriculum of theTurkishRepublic:“1924 İlk Mektepler Müfredat Programı” Elementary Education Online, 10(2), 717-734.
  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aşılıoğlu, B. ve Diğerleri. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaydın, A. (2015). Çoklu Zekâ Tabanlı Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ayaydın, A, ve Diğerleri. (2011). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Eğitimi, (Ed.: Alakuş, A.O. ve Mercin, L.), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Buyurgan, S, ve Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2015). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gültekin, M. ve Diğ. (2017). Program Geliştirmeye İlişkin Temel Kavramlar. Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme İçinde, (Editörler: Oral, B. ve Yazar, T.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gürkan, T. ve Diğ. (1998). Eğitim Bilimine Giriş, (Ed.: Varış, F.).İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Kırışoğlu, O. T. ( 2005). Sanatta Eğitim, Görmek, Öğrenmek, Yaratmak. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB. (1992). İlköğretim Kurumları Resim-İş Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı ( 1–8. Sınıflar).
  • MEB. (2013). İlkokul ve Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (1 - 8. Sınıflar).
  • MEB.(2018). (http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=358 ).
  • Mercin, L., ve Alakuş, A.,O. (2007). Birey Ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9,s.14-20.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev. Ed.:Turan, S.).Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (2015). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Şeker, H. ve Diğ. (2014). Eğitimde Program Geliştirme, (Ed.: Şeker, H.), Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şişman, M. (2018). Eğitime Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tan, Ş. ve Erdoğan, A. (2004). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ünver, E. (2002). Sanat Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolcu, E. (2018). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.

Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Görsel Sanatlar Dersi

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 239 - 253, 31.12.2019
https://doi.org/10.34137/jilses.601557

Abstract

Sanat
eğitiminin bireyin gelişimindeki gerekliliği, yaratıcılığa olan etkisi,
psikomotor, bilişsel ve duyuşsal alanlarda gerçekleştirilen kazanımlara olan
katkısı oldukça önemlidir. Sanat eğitiminde; sanatın bireye sağladığı kültürel
ve toplumsal katkılarının yanı sıra, kendine güveni olan, yeteneklerini ortaya
çıkaran, çevreye duyarlı ve estetik duygularını geliştiren bireylerin gelişimine
önem verilmektedir.
Bu çalışmada; Türk Eğitim Sistemi’nde (1924 – 2018 Arası) yer alan Görsel
Sanatlar dersi öğretim programları ile ilgili gelişmelerin değerlendirilmesi
amaçlanmıştır.
Araştırmada nitel araştırma
yaklaşımı benimsenmiş,
araştırmanın modeli, kaynak tarama
yöntemidir. Araştırmada, 1924-2018 yılları arasındaki Görsel Sanatlar dersi
öğretim programları taranmış ve görsel sanatların değişen adı, hangi sınıflarda
yer aldığı, amaçları, kazanımları, ders saati sayısı  ile ilgili gelişmeler ve görsel sanatların
programlardaki ağırlığı değerlendirilmiştir. Araştırmada tarama modeli
kullanıldığından evren ve örneklem belirtilmemiştir.
Elde edilen bulgularda; Programlarda dersin adında
değişiklikler yapıldığı, Görsel sanatlar dersine her sınıf düzeyinde yer verildiği,
ders saatinin zamanla azaldığı, programlarda amaçlara yer verildiği ve hedef
sayısının arttığı belirlenmiştir. Kazanımlara ilk olarak 1992 İlköğretim
Resim-İş dersi Öğretim Programında yer verildiği ve daha sonraki programlarda öğrenme
alanlarına ayrılarak yapılandırıldığı belirlenmiş ve dersin programlardaki ağırlığını
zamanla azalmıştır. Görsel Sanatlar dersinin programlarda belirlenen amaçlara
ulaşılabilmesi için önerilere yer verilmiştir.

References

  • Akkurt, S. ve Boratav, O. (2018). Neden Sanat Eğitimi?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60.
  • Akpınar, B. (2017). Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme. Ankara: Data Yayınları.
  • Aslan, E. (2011). The First Primary School Curriculum of theTurkishRepublic:“1924 İlk Mektepler Müfredat Programı” Elementary Education Online, 10(2), 717-734.
  • Artut, K. (2013). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aşılıoğlu, B. ve Diğerleri. (2014). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ayaydın, A. (2015). Çoklu Zekâ Tabanlı Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Ayaydın, A, ve Diğerleri. (2011). Sanat Eğitimi ve Görsel Sanatlar Eğitimi, (Ed.: Alakuş, A.O. ve Mercin, L.), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Buyurgan, S, ve Buyurgan, U. (2012). Sanat Eğitimi ve Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2015). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fidan, N. (2012). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gültekin, M. ve Diğ. (2017). Program Geliştirmeye İlişkin Temel Kavramlar. Eğitimde Program Geliştirme ve Değerlendirme İçinde, (Editörler: Oral, B. ve Yazar, T.). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Gürkan, T. ve Diğ. (1998). Eğitim Bilimine Giriş, (Ed.: Varış, F.).İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Kırışoğlu, O. T. ( 2005). Sanatta Eğitim, Görmek, Öğrenmek, Yaratmak. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • MEB. (1992). İlköğretim Kurumları Resim-İş Dersi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı ( 1–8. Sınıflar).
  • MEB. (2013). İlkokul ve Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (1 - 8. Sınıflar).
  • MEB.(2018). (http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=358 ).
  • Mercin, L., ve Alakuş, A.,O. (2007). Birey Ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9,s.14-20.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel Araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber, (Çev. Ed.:Turan, S.).Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özsoy, V. (2015). Görsel Sanatlar Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Şeker, H. ve Diğ. (2014). Eğitimde Program Geliştirme, (Ed.: Şeker, H.), Ankara: Anı Yayıncılık
  • Şişman, M. (2018). Eğitime Giriş. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tan, Ş. ve Erdoğan, A. (2004). Öğretimi Planlama ve Değerlendirme, Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ünver, E. (2002). Sanat Eğitimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yolcu, E. (2018). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Demet Erkuzu 0000-0001-5041-0380

Ahmet Çoban 0000-0002-8177-5670

Publication Date December 31, 2019
Submission Date August 5, 2019
Acceptance Date January 3, 2020
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Erkuzu, D., & Çoban, A. (2019). Cumhuriyetin Kuruluşundan Günümüze Görsel Sanatlar Dersi. The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences, 5(2), 239-253. https://doi.org/10.34137/jilses.601557