In this study, the use of local and oral history in Life studies and Social studies lessons were examined according to primary class teacher’s views. The study was conducted with a case study, one of the qualitative research designs. The study group of the research consists of 32 classroom teachers working in public schools in Fatih, Bakırköy, and Florya districts of Istanbul. In the research, as data collection tool was used semi-structured interview, and data analysis was counducted by content analysis. According to the results of the study, it was found that the classroom teachers’ thoughts the use of local and oral history in life studies and social studies lessons as the basis of the lessons. In addition, it was observed that most of the teachers perceived the concepts of local and oral history correctly. However, it revealed that very few classroom teachers have confusion in their oral and local history perceptions. According to the opinions of the classroom teachers about using the local and oral history method in the life studies and social studies lessons,it concluded that three of the teachers do not use the local history in the life studies and social studies lessons, and four of the teachers donot use the oral history. Also two classroom teachers thought that the oral history method was not suitable for the 3rd grade life studies course. According to the results of the research, it has been suggested that teachers who do not use the oral and local history methods in these lessons and who think that these teaching methods are not suitable for the life studies lesson can be supported by trainings on how to use the oral and local history studies in these lessons.
Bu araştırmada hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde yerel ve sözlü tarih kullanımı öğretmen görüşlerine göre incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ili Fatih, Bakırköy ve Florya ilçelerindeki devlet okullarında görev yapmakta olan toplam 32 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme, verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sınıf öğretmenlerinin hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde yerel ve sözlü tarih kullanımını önemli gördükleri bulgusuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin çoğunun yerel ve sözlü tarih kavramlarını doğru algıladıkları görülmüştür. Bununla birlikte çok az sayıda sınıf öğretmeninin sözlü ve yerel tarih algılarında karışıklık olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenlerinin yerel ve sözlü tarih metodunu hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde kullanmalarına ilişkin görüşlerine göre öğretmenlerden 3’ünün hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde yerel tarihi kullanmadıkları, öğretmenlerden 4’ünün hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerinde sözlü tarihi kullanmadıkları, 2 öğretmenin ise 3.sınıf hayat bilgisi dersi için sözlü tarih yönteminin uygun olmadığı düşüncelerine sahip oldukları sonuçlarına ulaşılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre sözlü ve yerel tarih yöntemini bu derslerde kullanmayan ve bu öğretim metotlarının hayat bilgisi dersi için uygun olmadığını düşünen öğretmenlerin sözlü ve yerel tarih çalışmalarını bu derslerde nasıl kullanabileceklerine yönelik eğitimlerle desteklenebilecekleri önerilerinde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 1, 2022 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | January 23, 2022 |
Acceptance Date | March 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 8 Issue: 1 |