Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Tutumları Arasındaki İlişki Okuma ve Okuduğunu Anlama Düzeylerine Yönelik Tutumları Arasındaki İlişki

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 136 - 165, 28.04.2022
https://doi.org/10.31464/jlere.1070053

Abstract

This study aims to determine the relation between primary school fourth grade students’ attitudes towards reading and reading comprehension levels and make a comparative analysis of these variables in terms of number of books read in a month, reading frequency, and regular reading habits. Population of the study is primary school fourth grade students studying in public schools. “Reading Attitude Scale” developed by Yurdakal and Kırmızı (2019) and “Reading Comprehension Achievement Test” developed by Ergen and Batmaz (2019) are used as data collection tools of the study. The scales were applied to 300 students in spring semester of 2019-2020 educational year. The results of the study revealed that students’ attitudes towards reading were at a positive level; however, their reading comprehension achievements were at medium level. There was a weak positive correlation between attitude towards reading and reading comprehension achievement level. It was also found that as number of books students read, time allocated for reading, and regular reading habits increased, their achievement levels increased as well.

References

  • Akkaya, N., & Özdemir, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (İzmir-Buca örneği) [An investigation of high school students’ attitudes toward reading (İzmir-Buca sample)]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(1), (pp. 75-96).
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi [Teaching of reading and writing in Turkish]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Altunkaya, H., & Sülükçü, Y. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki [The correlation between reading strategy metacognitive awareness levels and reading comprehension skills of 7th grade students]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), (pp. 2502-2517).
  • Aşuluk, Y. (2020). Zekâ oyunlarının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisine etkisi [The effect of mind games on the reading comprehension skill of primary education third grade students in Turkish course]. Unpublished master’s thesis, Hacettepe University, Ankara.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları [Elementary 8th grade students’ attitudes towards reading habits]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), (pp. 265-300).
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi [Reading and comprehension education]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Belet, Ş., & Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi [Effectiveness of learning strategies over reading comprehension, writing skills and learners’ attitudes towards Turkish course]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), (pp. 69-86).
  • Durualp, E., Çiçekoğlu, P., & Durualp, E. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin kitap okumaya yönelik tutumlarının internet ve kitap okuma alışkanlıkları açısından incelenmesi [Examination of the attitude of reading students in the 8th grades in terms of use internet and reading habits]. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 2(1), (pp. 115-132).
  • Ergen, Y., & Batmaz, O. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri ile okuduğunu anlama başarıları arasındaki ilişki [The relationship between level of using reading comprehension strategies and reading comprehension achivement of primary school fourth grade students]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, (pp. 130-147).
  • Gür Erdoğan, D. & Demir, Y. E. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [An examination of primary (4th grade) students’ attitudes towards reading regarding various variables]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, (pp. 85-96).
  • Gürses, R. (1996). Okuma anlama [Reading comprehension]. Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Bülteni, 28(4), (pp. 98-103).
  • Kanmaz, A. (2012). Okuduğunu anlama stratejisi kullanımının, okuduğunu anlama becerisi, bilişsel farkındalık, okumaya yönelik tutum ve kalıcılığa etkisi [The effects of using reading comprehension strategy on reading comprehension, cognitive awareness, attitudes towards reading and retention]. Unpublished doctoral thesis, Adnan Menderes University, Aydın.
  • Karabay, A., & Kuşdemir Kayıran, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki [Relationship between primary school fifth grade students reading comprehension skills and attitudes towards reading]. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3(38), (pp. 110-117).
  • Kaya Tosun, D. (2018). Okuma çemberlerinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi [The effects of literature circles on reading fluency, reading comprehension and reader responses]. Unpublished doctoral thesis, Pamukkale University, Denizli.
  • Kıran, M. S. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme beceri düzeyleri ile okuduğunu anlama başarı durumları arasındaki ilişki [The relationship between the level of critical thinking skills and the level of reading comprehension success of 4th grade students in elementary school]. Unpublished master’s thesis, İnönü University, Malatya.
  • Koç, C. (2007). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve sınıf içi etkileşim üzerindeki etkileri [The effects of active learning on reading comprehension, critical thinking and classroom interaction]. Unpublished doctoral thesis, Dokuz Eylül University, İzmir.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö. , Bilican, S., & Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi [Exaining variables in predicting achievement and failure of primary school fifth grade students’ reading comprehension]. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2(1), (pp. 132-139).
  • MEB. (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu [PISA 2018 Turkey Preliminary Report]. Ankara: National Ministry of Education. http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
  • Özaslan, A, (2006). Kelime oyunları ile kelime dağarcığının geliştirilmesinin okuduğunu anlamaya etkisi [The effect of improving vocabulary with word games on reading comprehension]. Unpublished master’s thesis, Selçuk University, Konya.
  • Sallabaş, M. E. (2008). İlköğretim 8 sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki [Relationship between 8th grade secondary school students’ reading attitudes and reading comprehension skills]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), (pp. 141-155).
  • Şeflek Kovacıoğlu, N. (2006). İlköğretim ikinci sınıflarında aile çevresi ve çocuğun okumaya karşı tutumu ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişkiler [The relationship between primary school second grade students family environment, attitudes towards reading and reading comprehension levels]. Unpublished master’s thesis, Yıldız Teknik University, İstanbul.
  • Sert, A. (2010). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of sixth grade elementary students reading comprehension skills the evaluation of some variables]. Unpublished master’s thesis, Selçuk University, Konya.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme [Turkish Education and complete learning]. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H., & Kırmızı, F. S. (2019). Okumaya yönelik tutum ölçeği güvenirlik ve geçerlik çalışması [Reading attitude scale: Validity and reliability study]. Elementary Education Online, 18(2), (pp. 714-733).
  • Sidekli, S. & Çetin, E. (2017). Okuduğunu anlama stratejilerinin okuduğunu anlamaya etkisi: bir meta-analiz çalışması [The effect of reading comprehension strategies on reading comprehension: A meta-analysis study]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), (pp. 285-303).
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki. [The relationship between primary school students' critical reading skills and their reading comprehension and attitudes towards reading]. 8(2), (pp. 285-303).
  • Tok, Ş. (2008). İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemlerinden ikili denetim tekniğinin okuduğunu anlama üzerindeki etkisi [Effects of cooperative learning method of pairs check technique on reading comprehension]. İlköğretim Online, 7(3), (pp. 748-757).
  • Türkben, T., & Gündeğer, C. (2021). Beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki [The relation between reading comprehension, reading motivation, and attitudes of fifth grade students towards Turkish course]. Journal of Mother Tongue Education, 9(3), (pp. 871-888).
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki [The relation between primary school students critical reading skills and ability of reading understanding and their attitudes towards reading]. Unpublished master’s thesis, Osmangazi University, Eskişehir.

The Relation between Primary School Fourth Grade Students’ Attitudes towards Reading and Reading Comprehension Levels

Year 2022, Volume: 8 Issue: 1, 136 - 165, 28.04.2022
https://doi.org/10.31464/jlere.1070053

Abstract

This study aims to determine the relation between primary school fourth grade students’ attitudes towards reading and reading comprehension levels and make a comparative analysis of these variables in terms of number of books read in a month, reading frequency, and regular reading habits. Population of the study is primary school fourth grade students studying in public schools. “Reading Attitude Scale” developed by Yurdakal and Kırmızı (2019) and “Reading Comprehension Achievement Test” developed by Ergen and Batmaz (2019) are used as data collection tools of the study. The scales were applied to 300 students in spring semester of 2019-2020 educational year. The results of the study revealed that students’ attitudes towards reading were at a positive level; however, their reading comprehension achievements were at medium level. There was a weak positive correlation between attitude towards reading and reading comprehension achievement level. It was also found that as number of books students read, time allocated for reading, and regular reading habits increased, their achievement levels increased as well.

References

  • Akkaya, N., & Özdemir, S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (İzmir-Buca örneği) [An investigation of high school students’ attitudes toward reading (İzmir-Buca sample)]. Bartın University Journal of Faculty of Education, 2(1), (pp. 75-96).
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi [Teaching of reading and writing in Turkish]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Altunkaya, H., & Sülükçü, Y. (2018). 7. sınıf öğrencilerinin okuma stratejileri üstbilişsel farkındalık düzeyleri ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki [The correlation between reading strategy metacognitive awareness levels and reading comprehension skills of 7th grade students]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(4), (pp. 2502-2517).
  • Aşuluk, Y. (2020). Zekâ oyunlarının ilkokul 3. sınıf öğrencilerinin Türkçe dersinde okuduğunu anlama becerisine etkisi [The effect of mind games on the reading comprehension skill of primary education third grade students in Turkish course]. Unpublished master’s thesis, Hacettepe University, Ankara.
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları [Elementary 8th grade students’ attitudes towards reading habits]. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), (pp. 265-300).
  • Balcı, A. (2013). Okuma ve anlama eğitimi [Reading and comprehension education]. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Belet, Ş., & Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi [Effectiveness of learning strategies over reading comprehension, writing skills and learners’ attitudes towards Turkish course]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), (pp. 69-86).
  • Durualp, E., Çiçekoğlu, P., & Durualp, E. (2013). Sekizinci sınıf öğrencilerinin kitap okumaya yönelik tutumlarının internet ve kitap okuma alışkanlıkları açısından incelenmesi [Examination of the attitude of reading students in the 8th grades in terms of use internet and reading habits]. International Journal of Turkish Literature Culture Education, 2(1), (pp. 115-132).
  • Ergen, Y., & Batmaz, O. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama stratejilerini kullanma düzeyleri ile okuduğunu anlama başarıları arasındaki ilişki [The relationship between level of using reading comprehension strategies and reading comprehension achivement of primary school fourth grade students]. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49, (pp. 130-147).
  • Gür Erdoğan, D. & Demir, Y. E. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi [An examination of primary (4th grade) students’ attitudes towards reading regarding various variables]. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, (pp. 85-96).
  • Gürses, R. (1996). Okuma anlama [Reading comprehension]. Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Bülteni, 28(4), (pp. 98-103).
  • Kanmaz, A. (2012). Okuduğunu anlama stratejisi kullanımının, okuduğunu anlama becerisi, bilişsel farkındalık, okumaya yönelik tutum ve kalıcılığa etkisi [The effects of using reading comprehension strategy on reading comprehension, cognitive awareness, attitudes towards reading and retention]. Unpublished doctoral thesis, Adnan Menderes University, Aydın.
  • Karabay, A., & Kuşdemir Kayıran, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki [Relationship between primary school fifth grade students reading comprehension skills and attitudes towards reading]. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,3(38), (pp. 110-117).
  • Kaya Tosun, D. (2018). Okuma çemberlerinin okuduğunu anlama, akıcı okuma, okuma motivasyonu ve sosyal beceriler üzerindeki etkisi ve okur tepkilerinin belirlenmesi [The effects of literature circles on reading fluency, reading comprehension and reader responses]. Unpublished doctoral thesis, Pamukkale University, Denizli.
  • Kıran, M. S. (2019). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme beceri düzeyleri ile okuduğunu anlama başarı durumları arasındaki ilişki [The relationship between the level of critical thinking skills and the level of reading comprehension success of 4th grade students in elementary school]. Unpublished master’s thesis, İnönü University, Malatya.
  • Koç, C. (2007). Aktif öğrenmenin okuduğunu anlama, eleştirel düşünme ve sınıf içi etkileşim üzerindeki etkileri [The effects of active learning on reading comprehension, critical thinking and classroom interaction]. Unpublished doctoral thesis, Dokuz Eylül University, İzmir.
  • Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö. , Bilican, S., & Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi [Exaining variables in predicting achievement and failure of primary school fifth grade students’ reading comprehension]. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 2(1), (pp. 132-139).
  • MEB. (2019). PISA 2018 Türkiye ön raporu [PISA 2018 Turkey Preliminary Report]. Ankara: National Ministry of Education. http://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf
  • Özaslan, A, (2006). Kelime oyunları ile kelime dağarcığının geliştirilmesinin okuduğunu anlamaya etkisi [The effect of improving vocabulary with word games on reading comprehension]. Unpublished master’s thesis, Selçuk University, Konya.
  • Sallabaş, M. E. (2008). İlköğretim 8 sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki [Relationship between 8th grade secondary school students’ reading attitudes and reading comprehension skills]. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), (pp. 141-155).
  • Şeflek Kovacıoğlu, N. (2006). İlköğretim ikinci sınıflarında aile çevresi ve çocuğun okumaya karşı tutumu ile okuduğunu anlama becerisi arasındaki ilişkiler [The relationship between primary school second grade students family environment, attitudes towards reading and reading comprehension levels]. Unpublished master’s thesis, Yıldız Teknik University, İstanbul.
  • Sert, A. (2010). İlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi [Investigation of sixth grade elementary students reading comprehension skills the evaluation of some variables]. Unpublished master’s thesis, Selçuk University, Konya.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme [Turkish Education and complete learning]. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yurdakal, İ. H., & Kırmızı, F. S. (2019). Okumaya yönelik tutum ölçeği güvenirlik ve geçerlik çalışması [Reading attitude scale: Validity and reliability study]. Elementary Education Online, 18(2), (pp. 714-733).
  • Sidekli, S. & Çetin, E. (2017). Okuduğunu anlama stratejilerinin okuduğunu anlamaya etkisi: bir meta-analiz çalışması [The effect of reading comprehension strategies on reading comprehension: A meta-analysis study]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), (pp. 285-303).
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki. [The relationship between primary school students' critical reading skills and their reading comprehension and attitudes towards reading]. 8(2), (pp. 285-303).
  • Tok, Ş. (2008). İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemlerinden ikili denetim tekniğinin okuduğunu anlama üzerindeki etkisi [Effects of cooperative learning method of pairs check technique on reading comprehension]. İlköğretim Online, 7(3), (pp. 748-757).
  • Türkben, T., & Gündeğer, C. (2021). Beşinci sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama, okuma motivasyonu ve Türkçe dersine yönelik tutumları arasındaki ilişki [The relation between reading comprehension, reading motivation, and attitudes of fifth grade students towards Turkish course]. Journal of Mother Tongue Education, 9(3), (pp. 871-888).
  • Ünal, E. (2006). İlköğretim öğrencilerinin eleştirel okuma becerileri ile okuduğunu anlama ve okumaya ilişkin tutumları arasındaki ilişki [The relation between primary school students critical reading skills and ability of reading understanding and their attitudes towards reading]. Unpublished master’s thesis, Osmangazi University, Eskişehir.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Göksu Çiçekli Koç 0000-0002-7165-7312

Gizem Engin 0000-0003-2532-8136

Tuğçe Yardım 0000-0003-3339-9639

Publication Date April 28, 2022
Submission Date February 8, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Çiçekli Koç, G., Engin, G., & Yardım, T. (2022). The Relation between Primary School Fourth Grade Students’ Attitudes towards Reading and Reading Comprehension Levels. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 8(1), 136-165. https://doi.org/10.31464/jlere.1070053

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research