The aim of this study is to develop a valid and reliable measurement tool that can be used to determine the measurement and evaluation literacy self-efficacy of EFL teachers.Exploratory and Confirmatory Factor Analysis data were collected from 419 teachers at different times. As a result of the analyses, a four-factor structure consisting of 36 items was obtained. These factor structures were named as ‘Language skills’, ‘Basic concepts’, ‘Technology-based assessment and evaluation’ and ‘Ethics’. Cronbach's alpha coefficients of the scale factors were calculated as .903, .945, .930 and .884 respectively. In addition, Cronbach's alpha coefficient of all items of the scale was found to be .912 and the total variance explanatory percentage was found to be 61.32%. These values show that the scale developed within the scope of the research is a valid and reliable tool that can determine the measurement and evaluation literacy self-efficacy of the teachers.
Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe öğreten öğreticilerin ölçme ve değerlendirme okuryazarlık öz yeterliklerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Alanyazın incelemesi neticesinde madde havuzu oluşturulmuş ve taslak maddeler, uzman görüşüne sunulmuştur. Kapsam geçerliğine kanıt olarak uzman görüşleri Lawshe tekniği ile analiz edilmiştir. Yapı geçerliği kapsamında Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi verileri, farklı zamanlarda 419 öğreticiden toplanmıştır. Analizler sonucunda 36 maddeden oluşan dört faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Bu faktör yapıları; “Dil becerileri”, “Temel kavramlar”, “Teknoloji tabanlı ölçme ve değerlendirme” ve “Etik” olarak adlandırılmıştır. Ölçek faktörlerinin Cronbach’s alpha katsayısı sırasıyla .903, .945, .930 ve .884 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin tüm maddelerden Cronbach’s alpha katsayısı .912 ve toplam varyans açıklayıcılık yüzdesi %61,32 olarak bulunmuştur. Bu değerler, araştırma kapsamında geliştirilen ölçeğin öğreticilerin ölçme ve değerlendirme okuryazarlık öz yeterliklerini belirleyebilecek nitelikte geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Scale Development, Turkish Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 29, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | February 20, 2025 |
| Acceptance Date | September 15, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |