Metin oluşturma, bireyler için zor ve deneyim gerektiren bir süreçtir. Geleceğin öğretmenlerinin bu süreçteki bilgi ve becerilere sahip olmaları beklenmektedir. Bu çalışma; Türkçe öğretmeni adaylarının metin oluşturma deneyimlerine yönelik görüşlerini sıklık, amaç, yeterli olma, yazma süreci, yazma tarzı ve öğretmenlik mesleği açısından incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilimi (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. 18 katılımcıdan oluşan çalışma grubunda veriler, açık ve kapalı uçlu sorulardan elde edilen yanıtlar doğrultusunda çözümlenmiştir. Öğretmen adaylarının metin oluşturma sıklığında bazen ve nadiren seçeneklerine daha fazla yöneldikleri ve bu görevi gerçekleştirmede kişisel amaçları dikkate aldıkları tespit edilmiştir. Katılımcıların yarısından fazlasının metin oluşturmada kendilerini kısmen yeterli buldukları ve yazma süreci açısından en çok planlama aşamasında zorlandıkları gözlenmiştir. Metin oluştururken dijital ortamda yazmanın elle yazmaya göre daha fazla kullanıldığı görülse de her iki yazma tarzının birbirine yakın sayıda tercih edildiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca katılımcıların metin oluşturmayı kendi meslekleri açısından önemli buldukları belirlenmiştir. Tüm değerlendirmelerden hareketle Türkçe öğretmeni adaylarının metin oluşturmaya yönelik deneyimlerinin artırılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Text composition is a challenging and experience-dependent endeavor. Pre-service teachers are expected to possess the necessary knowledge and skills. This study examined pre-service Turkish language teachers' opinions about their text composition experiences in terms of frequency, purpose, proficiency, the writing process, writing modes, and relevance to their teaching profession. This qualitative study employed a phenomenological design. The study group comprised 18 participants, and data were analyzed based on responses to both open-ended and closed-ended questions. Findings regarding composition frequency indicated a tendency to select “sometimes” and “rarely” and a personal purpose for engaging in writing. Most participants considered themselves partially proficient in text composition, with many reporting the most difficulty during the planning stage of the writing process. Although digital writing was favored over handwriting, the preference rates for both writing modes were relatively close. Participants regarded text composition as significant for their professional practice. In light of the findings, it was concluded that pre-service Turkish language teachers’ composition competencies need to be further enhanced.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Turkish Education |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 29, 2025 |
| Publication Date | October 29, 2025 |
| Submission Date | June 4, 2025 |
| Acceptance Date | September 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 11 Issue: 2 |