Bu makale, program çalışmaları için öğretmen eğitimi konusundaki kuramsal bir çerçeve sunmaktadır. Öğretmenin programı tasarlama, uygulama ve değerlendirme süreçlerinde önemli rolü vardır. Mesleki yeterlikleri üst düzeyde olan, mesleki gelişimini sürdüren ve program çalışmalarına yönelik olumlu tutum sergileyen öğretmen, bu çalışmalara büyük katkı sağlayabilir. Ancak Türkiye’de “davranışçı”, “politik sorun”, “program sorunu” ve “yetiştirme sorunu” öğretmen eğitimi paradigmaları yaygındır. Programı tartışılabilir, içselleştirilmiş ve bütüncül bilgi olarak algılamak; verilen, genel ve dar kapsamlı bilgi biçiminde algılamaktan daha etkili bulunmaktadır. Türkiye’de programın verilen, genel ve dar kapsamlı bilgi olarak algılanmaktadır. Öğretmenin program yeterliklerini edinmesini eğitimin süresi ve öğretmen eğitimcilerinin program yönelimleri de etkilemektedir. Bu nedenle, öğretmen eğitimcilerinin, öğretmenin program çalışmalarındaki rolüne ilişkin bakış açısı esnek olmalıdır. Hizmet öncesi eğitimde ve mesleki gelişim etkinliklerinde “bireysel gelişim”, “araştırma odaklı” ve “öğrenme sorunu” değerler dizileri temele alınmalıdır. Hizmet öncesi eğitim, öğretmen adaylarının program geliştirme yeterliklerini kazanmalarını ve program çalışmalarına olumlu tutum geliştirmelerini amaçlamalıdır. Öğretmenin programı tartışılabilir, içselleştirilmiş ve bütüncül bilgi olarak algılamasını hedeflemelidir. Mesleki gelişim etkinlikleri bireysel, uygulamalı ve sürekli yapılmalıdır. Mesleki gelişim etkinliklerinde programla ilgili kılavuz, basılı ya da elektronik kaynaklar ve iletişim ağlarından yararlanılmalıdır. Ayrıca, öğretmen eğitimi, bütün program çalışmalarında bir boyut olarak ele alınmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 27, 2021 |
Acceptance Date | August 2, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |