The aim of this study is to determine the factors affecting pre-service science teachers’ choice of the teaching profession. The study group of the research consists of 22 first-year pre-service teachers (16 females, 6 males) studying at a university in Kayseri, Turkey in the spring semester of the 2018-2019 academic year. Case study as a qualitative research design was used in the study. A semi-structured interview form consisting of two open-ended questions was used as a data collection tool. These questions are as follows: (1) What is the main factor in choosing the teaching profession? (2) Do you think the teaching profession suits your interests, wishes and abilities? Content analysis method was used in the analysis of the data. According to the findings obtained from the first interview question, although both internal and external factors play a role in the profession preferences of pre-service teachers, external factors outnumbered internal factors, and the number of participants emphasizing external factors is also higher. External factors are grouped under four categories: Family, having not enough score, being suitable for women, economic security, and vacation opportunity. Internal factors are grouped under three categories: Enjoying teaching, being fun, and liking of children. According to the findings obtained from the second question, one third of the pre-service teachers stated that the teaching profession is not suitable for their interests and abilities, and 12 pre-service teachers stated that this profession is not suitable for their wishes.
Pre-service science teachers teaching profession choice of profession
Bu çalışmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerindeki faktörlerin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 öğretim yılının bahar döneminde Kayseri’de bulunan bir devlet üniversitesinin birinci sınıfında öğrenim görmekte olan 22 fen bilgisi öğretmen adayı (16 kadın, 6 erkek) oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışmasına başvurulmuştur. Veri toplama aracı olarak iki açık uçlu sorudan oluşan bir yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih nedenleri iki tema (dışsal ve içsel faktörler) ve sekiz kategori altında toplanmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen adaylarının meslek tercihlerinde hem içsel hem de dışsal faktörler rol oynamakla birlikte, dışsal faktörler sayıca daha fazla olup, bu faktörlere vurgu yapan katılımcı sayısı da daha fazla bulunmuştur. Dışsal faktörler aile etkisi, yetersiz puan, kadınlar için uygunluk, ekonomik güvence ve tatil imkânı adlı beş kategori altında toplanmıştır. İçsel faktörler ise
öğretmekten keyif alma, eğlenceli olma ve çocukları sevme olarak üç kategori altında toplanmıştır. Öğretmen adaylarının yaklaşık üçte biri öğretmenlik mesleğinin ilgi alanlarına ve yeteneklerine uygun olmadığını, 12 öğretmen adayı ise bu mesleğin isteklerine uygun olmadığını ifade etmiştir.
Fen bilgisi öğretmen adayları öğretmenlik mesleği meslek seçimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri, Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |