Background: It is important to determine the satisfaction and self-confidence levels after the simulation training in evaluating the effectiveness of simulation-based training.
Objective: It is aimed to determine the effect of simulation-based nursing orientation training on employee satisfaction and self-confidence.
Method: In this descriptive retrospective study, a questionnaire was sent to 313 nurses who received orientation training in 2018-2019 and the study was conducted with 209 nurses who responded to the questionnaire. Data collected by researchers with the individual characteristics form consisting of 9 questions and the “Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale” consisting of 13 questions. The questionnaires were sent to the participants via eloctronic mail.
Results: The teaching methods used in the simulation were useful and effective (4.43 ± 0.676) item had the highest mean and was determined as the satisfaction scale item with the highest number of positive responses. The satisfaction sub-dimension score of the scale is: (Min: 5- Max: 25), the self-confidence sub-dimension score is (Min: 18- Max: 40), and the total score of the scale is (Min: 23- Max: 65).
Conclusion: Simulation-based nursing education; increases the self-confidence and satisfaction of
Giriş: Simülasyona dayalı eğitimlerin etkinliğinin değerlendirilmesinde, simülasyon eğitimi sonrası memnuniyet ve özgüven düzeylerinin belirlenmesi önemlidir.
Amaç: Simülasyona dayalı hemşirelik oryantasyon eğitiminin hemşirelerin memnuniyetine ve hemşirenin kendine olan güvenine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı retrospektif tipte olan bu çalışmada 2018-2019 yıllarında gerçekleştirilen oryantasyon eğitimi alan 313 hemşireye anket gönderildi ve ankete yanıt veren 209 hemşire ile çalışma gerçekleştirildi. Veriler, 9 sorudan oluşan bireysel özellikler formu ve 13 sorudan oluşan “Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği” ile toplandı. Anketler katılımcılara elektronik posta yoluyla gönderildi.
Bulgular: Simülasyonda kullanılan öğretim yöntemleri yararlı ve etkiliydi (4.43 ± 0.676) maddesi en yüksek ortalamaya sahip olup, en fazla olumlu yanıtın verildiği memnuniyet ölçeği maddesi olarak belirlendi. Ölçeğin memnuniyet alt boyut puanı: (Min: 5- Max: 25), kendine güven alt boyut puanı (Min: 18- Max: 40) olup, ölçeğin toplam puanı (Min: 23- Max: 65) ‘tir.
Sonuç: Simülasyona dayalı hemşirelik eğitimi hemşirelerin kendilerine olan güvenlerini ve memnuniyetini artırmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 15, 2024 |
Publication Date | |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 3 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.