Background: It is important to determine the satisfaction and self-confidence levels after the simulation training in evaluating the effectiveness of simulation-based training of the trainees.
Objective: It is aimed to determine the effect of simulation-based nursing orientation training on employee satisfaction and self-confidence.
Methods: This study employed a descriptive and retrospective approach. The sample consisted of 209 nurses who consented to participate in the study. Data were collected using the Student Satisfaction and Confidence in Learning Scale. Descriptive statistics were tabulated. Descriptive statistics, Kruskal Wallis test and post hoc Bonferroni Dunn’s test, Spearman’s Rho test were used in the evaluation of the data.
Results: “The teaching methods used in the simulation were useful and effective” (95.3%) had the highest level of agreement and was determined as the satisfaction scale item with the highest number of positive responses. The mean total score on the satisfaction scale was 21.61±2.75, and the mean total score on the self-confidence scale was 31.57±3.29. The mean total score of the Student Satisfaction and Confidence in Learning Scale is 53.18±5.70.
Conclusion: Simulation-based nursing education; increases the self-confidence and satisfaction of nurses.
Giriş: Simülasyona dayalı eğitimlerin etkinliğinin değerlendirilmesinde, simülasyon eğitimi sonrası eğitim alanların, memnuniyet ve özgüven düzeylerinin belirlenmesi önemlidir.
Amaç: Simülasyona dayalı hemşirelik oryantasyon eğitiminin hemşirelerin memnuniyetine ve hemşirenin kendine olan güvenine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma tanımlayıcı ve retrospektif olarak yapılmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden 209 hemşire araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Veriler öğrenci memnuniyeti ve öğrenmede kendine güven ölçeği ile toplanmıştır. Tanımlayıcı istatistiklerle tablo haline getirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Kruskal Wallis testi ve post hoc Bonferroni Dunn testi Spearman’s Rho testi kullanılmıştır.
Bulgular: “Simülasyonda kullanılan öğretim yöntemleri yararlı ve etkiliydi” (%95,3) maddesi en yüksek katılıma sahip olup, en fazla olumlu yanıtın verildiği memnuniyet ölçeği maddesi olarak belirlendi. Memnuniyet ölçeğinden alınan toplam puan ortalaması 21,61±2,75’dir, kendine güven ölçeğinden alınan toplam puan ortalaması 31,57±3,29’dur. Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği toplam puan ortalaması 53,18±5,70’dir.
Sonuç: Simülasyona dayalı hemşirelik eğitimi hemşirelerin kendilerine olan güvenlerini ve memnuniyetini artırmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 15, 2024 |
Publication Date | July 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 17 Issue: 3 |
Journal of Nursing Effect was indexed by ULAKBİM Turkish Medical Index, Turk Medline, Turkiye Atıf Dizini, (since february 2021) EBSCO HOST, (since 26th of october 2021) DOAJ and (since 18th of January) Index Copernicus, Scopus.
Journal of Nursing Effect is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.