After the 1970s, advances in technology and industry have begun to destroy nature. As a result, problems such as diminishing of natural resources, global warming, changing of climates have become the compulsory subjects of human beings in recent years. The problems encountered have led to a distress in the health of the people and caused their right to live in a clean environment to disappear. The biologically fertile soil and water area required for providing production of consumed resources and absorbing the generated waste is called ecological footprint. With the increase of social and political pressures, the enterprises act with the aim of preventing environmental pollution and reducing ecological footprints. The purpose of this study is; by dealing with global warming, environmental problems and the possible effects of the ecological footprint on the food and beverage industry, environmentall y friendly consumers and environmentally friendly products, to emphasize the importance of ecological footprints in food and beverage businesses. For this purpose, by analyzing the concepts that constitute the problematic of working, it has been tried to reveal possible associations with each other
1970’li yıllardan sonra teknoloji ve sanayi alanındaki ilerlemeler doğayı yok etmeye başlamıştır. Bunun sonucunda ortaya çıkan doğal kaynakların azalması, küresel ısınma, iklimlerin değişmesi gibi problemler son yıllarda insanoğlunun zorunlu ilgi alanları olmuştur. Çevre konusunda farkındalığın ve bilinçlenmenin artmasıyla birlikte tüketiciler; çevrenin sürdürülebilirliğini sağlayan çevre dostu ürünleri kullanmaya başlarken, tüketim alışkanlıklarını ve davranışlarını çevreye daha duyarlı olacak şekilde düzenlemek durumunda kalmışlardır. Tüketilen kaynakların üretimini sağlamak ve yaratılan atıkların absorbe edilmesi için gerekli olan biyolojik olarak verimli toprak ve su alanına ekolojik ayak izi denilmektedir. Toplumsal ve politik baskıların da artmasıyla işletmeler, çevre kirliliğini önlemek, ekolojik ayak izlerini azaltmak hedefiyle hareket etmektedir. Bu çalışmanın amacı; küresel ısınmanın, çevre sorunlarının ve ekolojik ayak izinin yiyecek ve içecek endüstrisine muhtemel etkilerini, çevreye duyarlı tüketicileri ve çevre dostu ürünleri ele alarak yiyecek ve içecek işletmelerinde ekolojik ayak izinin önemini vurgulamaktır. Bu amaçla çalışmada, çalışmanın sorunsalını oluşturan kavramların analizi yapılarak, birbirleriyle olası ilişkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır
Other ID | JA57GT46FA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |