Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 3 - 13, 23.07.2019

Abstract

References

  • Al, U. & Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisinin Bibliyometrik Profili. Türk Kütüphaneciliği, 21(2): 142-163.
  • Al, U. & Tonta, Y. (2004). Atıf Analizi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü Tezlerinde Atıf Yapılan Kaynaklar. Bilgi Dünyası. 5(1): 19-47.
  • Arıca, R. (2014). Seyahat İşletmeciliği Literatürünün Gelişim Süreci: Türkiye’de Hazırlanan Lisansüstü Tez Çalışmalarının Bibliyografik Olarak İncelenmesi. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. Aydın: 446 – 462.
  • Beck, J. & Miao, L. (2003). Mystery Shopping in Lodging Properties as a Measurement of Service Quality. Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 4 (1-2): 1-21.
  • Calvert, P. (2005). It's A Mystery: Mystery Shopping in New Zealand’s Public Libraries. Library Review, 54 (1): 24 – 35.
  • Cook, L. S., Bowen, D. E., Chase, R. B., Dasuc, S., Stewart, D. M. & Tansik, D. A. (2002). Human Issues in Service Design. Journal of Operations Management, 20: 159–174.
  • Czepiec, H. (1983). The Mystery Shopper Technique as an Experiential Exercise to Teach Undergraduate Marketing Principles. Journal of Marketing Education. 5(1): 33-36. Diodato, V. P. (1994). Dictionary of Bibliometrics, Portland. The Hawthorne Press.
  • Erstad, M. (1998). Mystery Shopping Programmes and Human Resource Management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10 (1): 34 - 38.
  • Evren, S. & Kozak, N. (2012), Türkiye’de 2000-2010 Yılları Arasında Yayınlanan Turizm Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi (12-15 Nisan), Antalya: Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi: 250-266.
  • Finn, A. (2001). Mystery Shopper Benchmarking of Durable-Goods Chains and Stores. Journal of Service Research, 3 (4): 310-320.
  • Gegez, E. (2010). Pazarlama Araştırmaları, 3. Baskı. Beta Yayınları, İstanbul: 148.
  • Güllü, K. & Karasakal, S. (2016). Kapadokya Bölgesinde Bulunan Konaklama İşletmelerinde E-Posta Yönetimi Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1): 303-315.
  • Gosselt, J. F., Hoof, J. J., Jong, M. D. T. & Prinsen, S. (2007). Mystery Shopping and Alcohol Sales: Do Supermarkets and Liquor Stores Sell Alcohol To Underage Customers?. Journal of Adolescent Health 41: 302 – 308.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Harvey, J. (1998). Service Quality: A Tutorial. Journal of Operations Management, (16): 583–597.
  • Huang, S. S., Liu, Z. & Hsu, C. H. C. (2014). Customer Experiences with Economy Hotels in China: Evidence From Mystery Guests. Journal of Hospitality Marketing & Management, 23(3): 266-293.
  • İnce, M., Gül, H. & Bozyiğit, S. (2017). Türkiye'de Turizm Pazarlaması Konusunda Yazılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi: 1990-2016. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5): 113-130.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4 (3): 21-28.
  • Kozak, N. (2001). Türkiye’de Turizm Pazarlaması Literatürünün Gelişim Süreci: 1972-1999 Yılları Arasında Hazırlanmış Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Biyo-Bibliyografik Bir İnceleme, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12: 26-33.
  • Liu, C. H. S., Su, C. S., Gan, B. & Chou, S. F. (2014). Effective Restaurant Rating Scale Development and A Mystery Shopper Evaluation Approach. International Journal of Hospitality Management, 43, s. 53-64. Liu, C. H. S., Chou, S. F., Gan, B. & Tu, J. H., (2015). How “Quality” Determines Customer Satisfaction. Evidence From The Mystery Shoppers’ Evaluation. The TQM Journal, 27(5): 576 – 590.
  • Moore, S. (1984). Unleashing The Mystery Shopper. Contemporary Administrator For Long-Term Care. 7(9): 73-76.
  • Morrison, L. J., Colman, A. M. & Preston, C. C. (1997). Mystery Customer Research: Cognitive Processes Affecting Accuracy. Journal of The Market Research Society, 39: 349-361.
  • Öter, Z., Olay, N. A. & Kömürcü, S. (2015). Gizli Müşteri Uygulamaları. Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. (Ed.) Kılıç, B,. Öter, Z., İstanbul: Beta Yayıncılık, s. 379-393.
  • Özdemir, E. & Eroğlu, U. (2009). Gizli Müşteri Araştırması: Mobilya Sektöründe Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14 (3): 357-381.
  • Özel, Ç. H. & Kozak, N. (2012). Turizm Pazarlaması Alanının Bibliyometrik Profili (2000-2010) ve Bir Atıf Analizi Çalışması. Türk Kütüphaneciliği 26 (4): 715 – 733.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical Bibliography or Bibliometrics?. Journal of Documentation. 25: 348-349.
  • Scopus.com/search/mystery shopper (05,06,2018).
  • Sünnetçioğlu, A., Yalçınkaya, P., Olcay, M. & Mercan, Ş. O. (2017). Turizm Alanında Yazılmış Olan Gastronomiye İlişkin Tezlerin Bibliyometrik Profili. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/Special issue2: 345-354.
  • Tükeltürk, Ş. A. (2008). Hizmet İşletmelerinde Gizli Müşteri Uygulamalarının İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından Değerlendirilmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(4): 55-62.
  • Ulu, S. & Akdağ, M. (2015). Dergilerde Yayınlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili: Selçuk İletişim Örneği. Selçuk İletişim. 9(1): 5-21.
  • Wilson, A. M. (1998a). The Role of Mystery Shopping in The Measurement of Service Performance. Managing Service Quality: An International Journal, 8 (6), s. 414–420.
  • Wilson, A. M. (1998b). The Use Of Mystery Shopping in The Measurement of Service Delivery. The Service Industries Journal, 18 (3): 148-163.
  • Wu, B., Xiao, H., Dong, X., Wang, M. & Xue, L. (2012). Tourism Knowledge Domains: A Keyword Analysis. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(4): 355-380.
  • Yalçın, H. (2010). Milli Folklor Dergisinin Bibliyometrik Profili (2007-2009). Milli Folklor. 85: 205-211.
  • Yaşar, Ş. & Papatğa, E. (2015). İlkokul Matematik Derslerine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 113-124.
  • Yıldırgan, Recep., Met, Ömer Lütfü,. Batman, Orhan. (2016). Müşteri İlişkileri Yönetimi Kapsamında Gizli Müşteri Alışverişi: Zincir Otel Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 13 (3): 56-67.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, E. (2017). Yiyecek İçecek İşletmeleri Çalışanlarının Gizli Müşteri Uygulamalarına Yönelik Tutumları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, E. & Kılıç, B. (2017). Yöneticilerin Perspektifinden Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gizli Müşteri Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies (5) Special issue 2: 322-332.
  • Yılmaz, G. (2017). Restoranlarda Bahşiş İle İlgili Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2): 65-79.
  • Yolal, M. (2016). Turizm Araştırmalarında Örnekleme Bibliyometrik Bir Araştırma. Detay Yayıncılık, Ankara: 54-89.

BIBLIOMETRIC PROFILE OF MYSTERY SHOPPING LITERATURE FROM 1997 TO 2018

Year 2019, Volume: 2 Issue: 1, 3 - 13, 23.07.2019

Abstract

In this study, it is aimed to classify the published academic studies on
mystery shopping based on their various characteristics and to determine on which
areas these studies concentrate. The study is also important in terms of
identifying in which areas mystery shoppers are used and developing their
employability in different areas on the basis of the studies in the literature.
Within the scope of the study; book chapters, published scientific articles,
master’s theses and doctoral dissertations in the literature were examined and 74
printed or online-published studies between 1997 and 2018 were accessed. In
order to determine their bibliometric profile, the studies were categorized on
the basis of years, publication types, research areas, subjects, sample sizes,
countries and the number of authors. The results show that the majority of the
studies in the literature are scientific articles and written by two or more
researchers. Furthermore, subject of service quality has been frequently
discussed in the scope of studies carried out widely in the areas of tourism,
health and retailing.

References

  • Al, U. & Coştur, R. (2007). Türk Psikoloji Dergisinin Bibliyometrik Profili. Türk Kütüphaneciliği, 21(2): 142-163.
  • Al, U. & Tonta, Y. (2004). Atıf Analizi: Hacettepe Üniversitesi Kütüphanecilik Bölümü Tezlerinde Atıf Yapılan Kaynaklar. Bilgi Dünyası. 5(1): 19-47.
  • Arıca, R. (2014). Seyahat İşletmeciliği Literatürünün Gelişim Süreci: Türkiye’de Hazırlanan Lisansüstü Tez Çalışmalarının Bibliyografik Olarak İncelenmesi. VII. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi. Aydın: 446 – 462.
  • Beck, J. & Miao, L. (2003). Mystery Shopping in Lodging Properties as a Measurement of Service Quality. Journal of Quality Assurance in Hospitality and Tourism, 4 (1-2): 1-21.
  • Calvert, P. (2005). It's A Mystery: Mystery Shopping in New Zealand’s Public Libraries. Library Review, 54 (1): 24 – 35.
  • Cook, L. S., Bowen, D. E., Chase, R. B., Dasuc, S., Stewart, D. M. & Tansik, D. A. (2002). Human Issues in Service Design. Journal of Operations Management, 20: 159–174.
  • Czepiec, H. (1983). The Mystery Shopper Technique as an Experiential Exercise to Teach Undergraduate Marketing Principles. Journal of Marketing Education. 5(1): 33-36. Diodato, V. P. (1994). Dictionary of Bibliometrics, Portland. The Hawthorne Press.
  • Erstad, M. (1998). Mystery Shopping Programmes and Human Resource Management. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 10 (1): 34 - 38.
  • Evren, S. & Kozak, N. (2012), Türkiye’de 2000-2010 Yılları Arasında Yayınlanan Turizm Konulu Makalelerin Bibliyometrik Analizi. VI. Lisansüstü Turizm Öğrencileri Araştırma Kongresi (12-15 Nisan), Antalya: Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi: 250-266.
  • Finn, A. (2001). Mystery Shopper Benchmarking of Durable-Goods Chains and Stores. Journal of Service Research, 3 (4): 310-320.
  • Gegez, E. (2010). Pazarlama Araştırmaları, 3. Baskı. Beta Yayınları, İstanbul: 148.
  • Güllü, K. & Karasakal, S. (2016). Kapadokya Bölgesinde Bulunan Konaklama İşletmelerinde E-Posta Yönetimi Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9 (1): 303-315.
  • Gosselt, J. F., Hoof, J. J., Jong, M. D. T. & Prinsen, S. (2007). Mystery Shopping and Alcohol Sales: Do Supermarkets and Liquor Stores Sell Alcohol To Underage Customers?. Journal of Adolescent Health 41: 302 – 308.
  • Göktaş, Y., Küçük, S., Aydemir, M., Telli, E., Arpacık, Ö., Yıldırım, G. & Reisoğlu, İ. (2012). Türkiye’de Eğitim Teknolojileri Araştırmalarındaki Eğilimler: 2000-2009 Dönemi Makalelerinin İçerik Analizi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 177-199.
  • Harvey, J. (1998). Service Quality: A Tutorial. Journal of Operations Management, (16): 583–597.
  • Huang, S. S., Liu, Z. & Hsu, C. H. C. (2014). Customer Experiences with Economy Hotels in China: Evidence From Mystery Guests. Journal of Hospitality Marketing & Management, 23(3): 266-293.
  • İnce, M., Gül, H. & Bozyiğit, S. (2017). Türkiye'de Turizm Pazarlaması Konusunda Yazılan Lisansüstü Tezlerin İçerik Analizi Yöntemiyle İncelenmesi: 1990-2016. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(5): 113-130.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koçak, A. & Arun, Ö. (2006). İçerik Analizi Çalışmalarında Örneklem Sorunu. Selçuk İletişim, 4 (3): 21-28.
  • Kozak, N. (2001). Türkiye’de Turizm Pazarlaması Literatürünün Gelişim Süreci: 1972-1999 Yılları Arasında Hazırlanmış Lisansüstü Tez Çalışmaları Üzerine Biyo-Bibliyografik Bir İnceleme, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12: 26-33.
  • Liu, C. H. S., Su, C. S., Gan, B. & Chou, S. F. (2014). Effective Restaurant Rating Scale Development and A Mystery Shopper Evaluation Approach. International Journal of Hospitality Management, 43, s. 53-64. Liu, C. H. S., Chou, S. F., Gan, B. & Tu, J. H., (2015). How “Quality” Determines Customer Satisfaction. Evidence From The Mystery Shoppers’ Evaluation. The TQM Journal, 27(5): 576 – 590.
  • Moore, S. (1984). Unleashing The Mystery Shopper. Contemporary Administrator For Long-Term Care. 7(9): 73-76.
  • Morrison, L. J., Colman, A. M. & Preston, C. C. (1997). Mystery Customer Research: Cognitive Processes Affecting Accuracy. Journal of The Market Research Society, 39: 349-361.
  • Öter, Z., Olay, N. A. & Kömürcü, S. (2015). Gizli Müşteri Uygulamaları. Turizm Pazarlamasında Güncel Yaklaşımlar. (Ed.) Kılıç, B,. Öter, Z., İstanbul: Beta Yayıncılık, s. 379-393.
  • Özdemir, E. & Eroğlu, U. (2009). Gizli Müşteri Araştırması: Mobilya Sektöründe Bir Uygulama. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14 (3): 357-381.
  • Özel, Ç. H. & Kozak, N. (2012). Turizm Pazarlaması Alanının Bibliyometrik Profili (2000-2010) ve Bir Atıf Analizi Çalışması. Türk Kütüphaneciliği 26 (4): 715 – 733.
  • Pritchard, A. (1969). Statistical Bibliography or Bibliometrics?. Journal of Documentation. 25: 348-349.
  • Scopus.com/search/mystery shopper (05,06,2018).
  • Sünnetçioğlu, A., Yalçınkaya, P., Olcay, M. & Mercan, Ş. O. (2017). Turizm Alanında Yazılmış Olan Gastronomiye İlişkin Tezlerin Bibliyometrik Profili. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 5/Special issue2: 345-354.
  • Tükeltürk, Ş. A. (2008). Hizmet İşletmelerinde Gizli Müşteri Uygulamalarının İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından Değerlendirilmesi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 5(4): 55-62.
  • Ulu, S. & Akdağ, M. (2015). Dergilerde Yayınlanan Hakem Denetimli Makalelerin Bibliyometrik Profili: Selçuk İletişim Örneği. Selçuk İletişim. 9(1): 5-21.
  • Wilson, A. M. (1998a). The Role of Mystery Shopping in The Measurement of Service Performance. Managing Service Quality: An International Journal, 8 (6), s. 414–420.
  • Wilson, A. M. (1998b). The Use Of Mystery Shopping in The Measurement of Service Delivery. The Service Industries Journal, 18 (3): 148-163.
  • Wu, B., Xiao, H., Dong, X., Wang, M. & Xue, L. (2012). Tourism Knowledge Domains: A Keyword Analysis. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 17(4): 355-380.
  • Yalçın, H. (2010). Milli Folklor Dergisinin Bibliyometrik Profili (2007-2009). Milli Folklor. 85: 205-211.
  • Yaşar, Ş. & Papatğa, E. (2015). İlkokul Matematik Derslerine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 113-124.
  • Yıldırgan, Recep., Met, Ömer Lütfü,. Batman, Orhan. (2016). Müşteri İlişkileri Yönetimi Kapsamında Gizli Müşteri Alışverişi: Zincir Otel Örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi. 13 (3): 56-67.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, E. (2017). Yiyecek İçecek İşletmeleri Çalışanlarının Gizli Müşteri Uygulamalarına Yönelik Tutumları, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, E. & Kılıç, B. (2017). Yöneticilerin Perspektifinden Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gizli Müşteri Uygulamaları. Journal of Tourism and Gastronomy Studies (5) Special issue 2: 322-332.
  • Yılmaz, G. (2017). Restoranlarda Bahşiş İle İlgili Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Analizi. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 14(2): 65-79.
  • Yolal, M. (2016). Turizm Araştırmalarında Örnekleme Bibliyometrik Bir Araştırma. Detay Yayıncılık, Ankara: 54-89.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Burhan Kılıç This is me 0000-0002-1136-5107

Emrah Yıldız 0000-0003-0206-115X

Publication Date July 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Kılıç, B., & Yıldız, E. (2019). BIBLIOMETRIC PROFILE OF MYSTERY SHOPPING LITERATURE FROM 1997 TO 2018. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 2(1), 3-13.