Medya, programlar ve popüler içeriklerle birtakım mesajları izleyicilere aktarmaktadır. Daha çok egemen kodlarla şekillenmiş olan bu iletiler ise takipçi kitleler tarafından değişik şekillerde yorumlanabilmektedir. Bu mesajlar, tüm izleyenleri aynı biçimde ve aynı hızda etkilemeyebilir. Bireyin kişisel özelliklerinin yanı sıra içinde yaşadığı toplumsal yapı da bu farklılığı ortaya çıkarabilmektedir. İzleyicilerin içerikteki mesajları nasıl alımladığının anlaşılmasında Kültürel Çalışmalar geleneği içerisinde yer alan Stuart Hall’ün ortaya koyduğu ‘Kodlama- Kodaçımı’ modeli kullanılarak analizler yapmak mümkün olmaktadır. Bu alımlama modeli kullanılarak seyircilerin aktarılan mesajları nasıl okudukları anlaşılabilmektedir. İletişim teknolojisinin geldiği aşamada yeni medya ortamları geleneksel medyaya kıyasla seyirci bakımından önemli bir potansiyele sahip olmuştur. Dijital medyada yayınlanan içerikler ve diziler toplumdan yoğun ilgi görmektedir. Bu çalışma kapsamında, Netflix’te yayınlanmış olan “Kuş Uçuşu” dizisine ait kodların gazetecilik mezunu öğrenciler tarafından nasıl alımlandığı belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun için alımlama analizi çerçevesinde derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırma için diziyi izlemiş olan 8 öğrenci ile derinlemesine görüşmeler yapılarak öğrencilerin verdikleri cevaplar Hall’ün geliştirdiği üç okuma şekli baz alınarak yorumlanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre; “Kuş Uçuşu” dizisinde kodlanan mesajların egemen, muhalif ve müzakereci bir anlayışla alımlandığı gözlenmektedir. Bu bakımdan içerikleri takip eden kitlelerin pasif bir durumda konumlanmayıp aktif olarak içerikleri alımlayıp yorumlayabildikleri anlaşılmaktadır. Diğer yandan, katılımcılardan çoğu dizide gazetecilik mesleğinin zorluklarının ve rekabetçi yapısının olması gerektiği gibi yansıtıldığını düşünmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |