Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Sokak Yiyecekleri Videolarındaki İzleyici Yorumlarının Dijital Söylemi

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 559 - 569, 28.09.2025

Öz

Sokak yiyeceklerini tüketmek geçmişte olduğu gibi günümüzde de gündelik hayatın önemli bir parçasını oluşturmaktadır. Sokak yiyecekleri hızlı ve ekonomik bir şekilde yemek yeme ihtiyacını karşıladığından dolayı önemi giderek artmaktadır. Farklı bir kültürü tanımanın ve keşfetmenin en etkili yöntemlerinden birisi sokak yiyeceklerini deneyimlemektir. Dolayısıyla hem farklı bir kültürü deneyimlemek hem de ucuz ve hızlı bir şekilde yemek yeme ihtiyacını karşılama bakımından sokak lezzetleri yerli ve yabancı ziyaretçilerin ilgisini çekmektedir. Günümüzde sokak yiyeceklerinin farklı kültürlere sahip insanlara tanıtılmasında ve ilgi çekilmesinde sosyal medya platformları üzerinden paylaşılan videolar oldukça değerlidir. Bu videolara kullanıcılar tarafından yapılan yorumlar kültürlerarası karşılaştırmaların yapılması, beğeni ve şikâyetlerin belirlenmesi açısından önem taşımaktadır. Bu çalışmada Türk sokak yiyeceklerine ilişkin YouTube platformu üzerinden yayınlanan videolara yapılan yorumlar incelenmiştir. Çalışma kapsamında Türk sokak yiyecekleri ile ilgili yayınlanmış ve en fazla izlenme sayısına ulaşmış beş videoya yapılan yorumlar değerlendirilmiştir. Videolara yapılan yorumlar yiyecekler ilişkin özellikler (tat, koku, lezzet), fiyat, hijyen ve mutfak kültürü olmak üzere dört kategori altında incelenmiştir. Bu videolara yapılan 12.298 yorumun 968 tanesi ilgili kategoriler altında toplanmıştır. En fazla yorum yapılan kategoriler sırasıyla; yiyeceğe ilişkin özellikler (650 yorum), fiyat (210 yorum), hijyen (72 yorum), yemek kültürü (26 yorum) şeklinde olmuştur.

Kaynakça

  • Akdağ, G., Demir, Ş., Sormaz, Ü., & Özata, E. (2018). Sokak lezzetlerinin gastronomik değeri: İstanbul sokak lezzetleri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 589-601.
  • Annan-Prah, A., Amewowor, D. H. A. K., Osei-Kofi, J., Amoono, S. E., Akorli, S. Y., Saka, E., & Ndadi, H. A. (2011). Street foods: Hhandling, hygiene and client expectations in a World Heritage Site Town, Cape Coast, Ghana. African Journal of Microbiology Research, 5(13), 1629-1634.
  • Altunbağ, E. (2020). Türkiye’de yazılı medyada sokak lezzetleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arabacı, İ. B., & Şener, G. (2014). Üniversitelerin misyon ifadelerinin tematik olarak incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 701-716.
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ballı, E. (2016). Gastronomi turizmi açısından Adana sokak lezzetleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 3-17.
  • Blakey, C. (2011). Consuming place: Tourism’s gastronomy connection. University of Hawai’i at Hilo: Hawai’i College of HOHONU, 10(1), 51-54.
  • Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 167-174.
  • Choi, J., Lee, A., & Ok, C. (2013). The effects of consumers’ perceived risk and benefit on attitude and behavioral intention: A study of street food. Journal of Travel and Tourism Marketing, 30(3), 222–237.
  • Chung, C., Ritoper, S., & Takemoto, S. (2010). The importance of street foods for the poor in Bangkok, Thailand. Bangkok and access to food for low-income residents, Boston: Massachusetts Institute of Technology.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: SAGE.
  • Çakıroğlu, F. P., & Sürücüoğlu, M. S. (2000). Ankara Üniversitesi öğrencilerinin hızlı hazır yiyecek tercihleri üzerine bir araştırma. Tarım Bilimleri Dergisi, 6 (3), 116-121.
  • Çavuşoğlu, M. & Çavuşoğlu, O. (2018). Gastronomi turizmi ve Kıbrıs sokak lezzetleri üzerine bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 687-651.
  • Çifçi, İ., Atsız, O., & Gupta, V. (2021). The street food experiences of the local-guided tour in the meal-sharing economy: The case of Bangkok. British Food Journal, 123(12), 4030-4048.

The Digital Discourse of Viewer Comments on Turkish Street Food Videos

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 3, 559 - 569, 28.09.2025

Öz

Consuming street food is as much a part of everyday life today as in the past. Street food is becoming increasingly important as it meets the need to eat quickly and economically. One of the most effective ways to experience and discover a different culture is to try street food. Therefore, street food attracts the interest of both local and foreign visitors, as it offers both the opportunity to experience a different culture and the need to eat cheaply and quickly. Today, videos shared on social media platforms significantly introduce street food to people from different cultures and attract interest. The comments made by users on these videos are important for making cross-cultural comparisons and identifying likes and dislikes. This study examined comments made on videos posted on YouTube about Turkish street food. The study evaluated comments made on the five most-viewed videos related to Turkish street food. Comments on the videos were examined under four categories: food characteristics (taste, smell, taste), price, hygiene, and culinary culture. Of the 12,298 comments made on these videos, 968 were categorised under the relevant categories. The categories with the most comments were, in order: characteristics of the food (650 comments), price (210 comments), hygiene (72 comments), and food culture (26 comments).

Kaynakça

  • Akdağ, G., Demir, Ş., Sormaz, Ü., & Özata, E. (2018). Sokak lezzetlerinin gastronomik değeri: İstanbul sokak lezzetleri. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek1), 589-601.
  • Annan-Prah, A., Amewowor, D. H. A. K., Osei-Kofi, J., Amoono, S. E., Akorli, S. Y., Saka, E., & Ndadi, H. A. (2011). Street foods: Hhandling, hygiene and client expectations in a World Heritage Site Town, Cape Coast, Ghana. African Journal of Microbiology Research, 5(13), 1629-1634.
  • Altunbağ, E. (2020). Türkiye’de yazılı medyada sokak lezzetleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Arabacı, İ. B., & Şener, G. (2014). Üniversitelerin misyon ifadelerinin tematik olarak incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 701-716.
  • Arıkan, R. (2011). Araştırma Yöntem ve Teknikleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Ballı, E. (2016). Gastronomi turizmi açısından Adana sokak lezzetleri. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 4(1), 3-17.
  • Blakey, C. (2011). Consuming place: Tourism’s gastronomy connection. University of Hawai’i at Hilo: Hawai’i College of HOHONU, 10(1), 51-54.
  • Bülbül, T. (2003). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde görev yapan öğretim üyelerinin lisansüstü öğretime öğrenci seçme sürecine ilişkin görüşleri. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 36(1), 167-174.
  • Choi, J., Lee, A., & Ok, C. (2013). The effects of consumers’ perceived risk and benefit on attitude and behavioral intention: A study of street food. Journal of Travel and Tourism Marketing, 30(3), 222–237.
  • Chung, C., Ritoper, S., & Takemoto, S. (2010). The importance of street foods for the poor in Bangkok, Thailand. Bangkok and access to food for low-income residents, Boston: Massachusetts Institute of Technology.
  • Creswell, J. W. (2013). Research Design: Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks: SAGE.
  • Çakıroğlu, F. P., & Sürücüoğlu, M. S. (2000). Ankara Üniversitesi öğrencilerinin hızlı hazır yiyecek tercihleri üzerine bir araştırma. Tarım Bilimleri Dergisi, 6 (3), 116-121.
  • Çavuşoğlu, M. & Çavuşoğlu, O. (2018). Gastronomi turizmi ve Kıbrıs sokak lezzetleri üzerine bir araştırma. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 687-651.
  • Çifçi, İ., Atsız, O., & Gupta, V. (2021). The street food experiences of the local-guided tour in the meal-sharing economy: The case of Bangkok. British Food Journal, 123(12), 4030-4048.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Ömer Ceyhun Apak 0000-0002-1409-6707

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 6 Ağustos 2025
Kabul Tarihi 17 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Apak, Ö. C. (2025). Türk Sokak Yiyecekleri Videolarındaki İzleyici Yorumlarının Dijital Söylemi. Journal of Humanities and Tourism Research, 15(3), 559-569.