The aim of this research is to explain the
concept and types of personalized online news, as well as providing a holistic
view by presenting different views on this distinctive feature of the new media
with literature review. In this context, the study firstly focuses on the basic
working logic of algorithms that primarily provide personalized news content. Subsequently,
the assumptions of critical works on the automatic creation of personal news feeds
are discussed in the context of echo chamber effect, filter bubble, and
cyberbalkanization concepts. Finally, the
comparison of different approaches in the literature is provided by presenting
the results of empirical studies in which the criticisms are found to be
overhyped. The study also
describes the technological tools which are developed to solve the problems
that may be caused by the personalized news. At the end of the research, it was
emphasized that journalistic ethics should be improved to include transparency
of technological processes of news personalization as well as media ownership
and news content. Media literacy courses
have also been proposed to cover these topics.
Bu araştırmanın amacı hem kişiselleştirmiş çevrimiçi haber
kavramını ve türlerini açıklamak hem de yeni medyanın ayırt edici bu özelliğine
yönelik farklı görüşleri literatür taraması ile serimleyerek bütüncül bir bakış
açısı sağlamaktır. Bu kapsamda, çalışmada öncelikle kişiselleştirilmiş haber
içerikleri sunan algoritmaların temel çalışma mantığı üzerinde durulmuştur.
Ardından kişisel haber akışlarının otomatik oluşturulmasına yönelik eleştirel
çalışmaların varsayımları yankı odası etkisi, filtre balonu ve
siberbalkanizasyon kavramları bağlamında tartışılmıştır. Son olarak, bu araştırmalardaki
eleştirileri iddialı bulan deneysel çalışmaların sonuçları sunularak; literatürdeki
farklı yaklaşımların karşılaştırılması sağlanmıştır. Çalışmada ayrıca kişiselleştirilmiş
haberlerin neden olabileceği sorunlardan korunmak için geliştirilen teknolojik araçlar
da açıklanmıştır. Araştırmanın sonunda, gazetecilik etiğinin medya sahiplik
yapısı ve içeriğe yönelik kodların yanı sıra kişiselleştirilmiş haber akışı
gibi teknolojik süreçlerin şeffaflığını da içerecek şekilde geliştirilmesi
gerektiği vurgulanarak; dijital medya okuryazarlığı derslerinin bu konuları da kapsaması
önerilmiştir.
Yankı Odası Etkisi Filtre Balonu Siberbalkanizasyon Kişiselleştirilmiş Haber İnternet Gazeteciliği
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 11, 2018 |
Submission Date | September 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 |