Bireylerin ve toplumun düşüncelerinin istenilen şekilde yönlendirilmesi, yüzyıllardır propaganda tekniği ile mümkün olmuştur. Propaganda, bireylerin düşüncelerinin kişi veya kişilerce etkileme yöntemi, geçmişten günümüze özellikle siyasal alanda oldukça sık kullanılmaktadır. Propagandada, etkilemek istenilen bireyler bir kitleye dahil olduğundan dolayı, benimsetilmek istenilen düşüncelerin kitlelere ulaşılmasında en kolay ve en ulaşılabilir yol olan kitle iletişim araçları her zaman tercih edilmiştir. Geçmişte daha çok şuan geleneksel olarak adlandırılan radyo, televizyon, gazete gibi kitle iletişim araçları propaganda amaçlı tercih edilmiş olsa da günümüzde bu araçların yerini yeni medya olarak adlandırılan dijital ortam ve araçları almıştır.
Günümüzde propaganda, en ulaşılabilir hali ile sosyal medya aracılığıyla yapılmaktadır. İletişim teknolojisinde yaşanan gelişmeler, iletişim ortam ve araçlarını değiştirmiş ve bu araçların kullanım amaçlarını da genişletmiştir. Geleneksel kitle iletişim araçlarının yerini alan sanal ortam, propaganda için oldukça uygun bir mekan olarak görülmektedir. Reklam, pazarlama ve daha çok siyasi amaçlarla kullanılan propaganda, dijital ortamlarda kendine daha sık ve kolayca yer bulabilmiştir. Çoklu bir iletişime olanak sağlayan dijital mekanlar, her kesimden bireyin veya grubun bir başka birey veya kitleye ulaşması, etkilemesi, etkilemeyi hedeflediği kitle ile iletişime geçmesi ve bu kitle üzerinde nüfuz etmesini hızlandırması açısından propaganda tekniklerine yeni bir ortam sağlamıştır.
Çalışmanın amacı, siyasal iletişim sürecinin dönüşümü, propaganda ve günümüzde daha sık rastlanılan, sanal ortamda gerçekleştirilen ve kitlesine ulaşmayı sosyal medya platformu üzerinden hedefleyen dijital propaganda kavramları incelemeyi kapsamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Compilation Articles |
Authors | |
Publication Date | January 15, 2021 |
Submission Date | September 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 |