The relationship between artificial intelligence (AI) and religion has emerged as a significant area of research that has developed rapidly in recent years. In particular, generative AI (GenAI) technologies offer new perspectives on the creation and discussion of religious content while also raising novel questions and challenges at the intersection of religion and digital technology. This study examines how the relationship between AI and religion is reflected in the narratives of religious communities and how these narratives are received by audiences. To this end, it analyzes a YouTube video created using AI by Sözler Köşkü, one of Türkiye’s leading religious digital creatives (RDCs). This study employs qualitative case study design and collects data through document analysis. Both the video and audience comments were examined using descriptive analysis. The findings shed light on various dimensions of the AI–religion relationship and identify the thematic focal points of the religious narrative. In a representative dialogue with ChatGPT, AI is anthropomorphized and positioned as an interlocutor in matters of faith, serving to rationalize and scientize the religious arguments presented. The narrative was reinforced with humor and tailored to engage the audiences. Audience comments suggest that religious digital content created with the aid of GenAI can be interpreted through a multivocal and layered framework. This study reveals that AI has transformed into a discourse-forming and interactive-organizing actor in the creation of religious digital content.
ChatGPT Digital religion Religious digital creatives (RDCs) Generative artificial intelligence (GenAI) YouTube
Yapay zekâ ve din ilişkisi, son yıllarda hızla gelişen önemli bir araştırma sahasına evrilmiştir. Özellikle üretken yapay zekâ teknolojileri, dini içeriklerin üretiminde ve dini tartışmaların şekillenmesinde yeni perspektifler sunarken, din ile dijital teknolojilerin kesişiminde yeni soru ve sorunları da ortaya çıkarmaktadır. Mezkûr ilişki, dinlerin dijital teknolojilere uyumunu görmek ve yapay zekânın dini deneyimleri nasıl dönüştürdüğünü anlamak açısından son derece önemlidir. Bu araştırma, Türkiye’deki en büyük dini dijital içerik üreticilerinden biri olan Sözler Köşkü’nün yapay zekâ kullanarak ürettiği YouTube videosunu incelemek suretiyle, yapay zekâ-din ilişkisinin dini topluluk anlatılarına nasıl yansıdığını ve bu anlatıların izleyiciler/takipçiler tarafından nasıl karşılandığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Nitel durum çalışması deseniyle gerçekleştirilen araştırmanın verileri, doküman incelemesi tekniğiyle toplanmıştır. Bu çerçevede, Sözler Köşkü’nün metin tabanlı üretken yapay zekâ araçlarından ChatGPT’yi kullanarak ürettiği YouTube videosu ve bu videoya ait yorumlar betimsel analize tabi tutulmuştur. Sonuçlar, yapay zekâ ve din ilişkisinin farklı veçhelerine ışık tutarken, dini anlatının tematik odaklarını da ortaya koymaktadır. ChatGPT ile yürütülen temsili diyalogda yapay zekâ, insanileştirilerek inancın muhatabı sayılmış, ileri sürülen dini argümanların rasyonelleştirilmesi ve bilimleştirilmesinde kullanılmıştır. Dini anlatı, izleyici etkileşimi gözetilerek mizahi üslupla kuvvetlendirilmiştir. Videoya yapılan yorumlar ise üretken yapay zekâ desteğiyle oluşturulan dini dijital içeriğin çok sesli bir katmanda şekillendiğine işaret etmektedir. Araştırma yapay zekânın dini dijital içerik üretiminde söylem kurucu ve etkileşim düzenleyici bir aktöre dönüştüğünü ortaya koymaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2025 |
Submission Date | May 11, 2025 |
Acceptance Date | July 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 18 Issue: 2 |