Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye ve Etiyopya Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programlarında Bulunan “Çözeltiler” Ünitesindeki Kazanımların Benzerlik Yönünden Karşılaştırılması

Yıl 2018, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 16, 12.06.2018

Öz

Bu çalışmada, Türkiye ve Etiyopya Ortaöğretim Kimya
Dersi Öğretim Programlarında bulunan “Çözeltiler” ünitesindeki kazanımların
ima, ifade, vurgu benzerlikleri yönünden karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaç
kapsamında karşılaştırmalı eğitim alanlarında kullanılan Problem Çözme ve
Tanımlayıcı yaklaşımlar kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında konuyla ilgilikişi
ve kurumlarca hazırlanan yazılı kaynaklardan yararlanılmıştır. Veri toplama
aracı olarakdoküman tekniğinden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde ise
doküman analizi kullanılmıştır. Bu analizler vurgu, ifade, ima yönünden yapılmıştır.
Bu yönden karşılaştırılan her bir kazanım, bu alanın uzmanı 4 kimya öğretmeni
tarafından kontrol edilerek güvenirlilik hesaplaması yapılmış ve güvenilirlik
yüzdesi % 75 olarak bulunmuştur. Adı geçen programlardaki kazanımların vurgu ve
ifade yönünden benzer olmadıkları, ima yönünden benzer oldukları tespit
edilmiştir. Bu incelemeler ışığında elde edilen bulguların diğer gelişmekte
olan ülkelerin programlarıdizaynedilirkenprogram geliştiricileri tarafından
kullanabilecekleri önerilebilir.

Kaynakça

  • Abraham, M. R.,Williamson, V.M. and Westbrook, S.L. (1994). A Cross-Age Study of the Understanding of Five Chemistry Concepts. Journal of Research in Science Teaching, 31(2), 147-165.
  • Alpaydın, S., Uslu İ., Şenyıldırım A., Beyhan Ö., Ardahan H., (2006). Bilgisayar destekli kimya öğretiminde çözeltiler konusu için geliştirilen öğretim materyallerinin öğrenci başarısına etkisi, VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Bourgeois, S. P.,Dutura, A. A., Mccrohan, H. D., Riviere, P. E., Smith, H E., Souza R. And Pariser E.R. (1986). Experimenting with water: factorsaffecting the solubility of substances in water. Journal of Marine Education, 7(l), 15-50.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008).Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (1. Basım). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. ve Turgut, F. (1997). Fizik Öğretimi. Ankara: YÖK/Dünya Bankası, Milli Eğitimi Geliştirme Projesi.
  • Ebenezer, J.V. (2001). A Hypermedia Environment to Exploreand Negotiate Students' Conceptions: Animation of the Solution Process of Table Salt. Journal of Science Education and Technology, 10 (1), 73-92.
  • Ebenezer, J.V. &Erickson, L.G. (1996). Chemistry Students' Conception of Solubility: A Phenomenograpy. Science Education, 80 (2), 181-201.Ekiz, D. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. (geliştirilmiş üçüncü basım). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ethopian Ministry of Education [EME] (2009). Secondery Education for (Grade 9.10.11 and12) Chemistry Syllabus.(05.04.2016) Erişim:http://info.moe.gov.et/cdim.shtml
  • Fensham, P. and Fensham, N. (1987). Description and Frameworks of Solutions and Reactionsin Solutions. Research in Science Education, 17, 139-148.
  • Gennaro, E.D. (1981). Assessing junior high students’ understanding of density and solubility. School Science and Mathematics, 81, 399-404.
  • Goodwin, A. (2002). Is Salt Melting When it Dissolves in Water? Journal of Chemical Education, 79(3), 393-396.
  • Griffiths, A.K. (1994). A critical analysis and synthesis of research on chemistry misconceptions. In Schmidt HJ Proceedings of The 1994 International Symposium Problem Solving and Misconceptions in Chemistry and Physics, ICASE (The International Council of Associations for Science Education) Publications 70-99
  • Hwang, B. T. ve Liu, Y. S. (1994). A Study of Proportional Reasoning and Self Regulation Enstruction on Students’ Conceptual Change in Conceptions of Solution. The Annual Meeting of the National Association for research in Science Teaching, March, Taiwan.
  • IMF’nin raporları için kullanılan internet adresi (20.05.2016) Erişim:http://www.frmartuklu.org/konu/geli%C5%9Fmi%C5%9F- geli%C5%9Fmemi%C5%9F-ve-geli%C5%9Fmekte-olan-%C3%BClkeler-hangileridir.259192/
  • Karamustafaoğlu, S.,Ayas, A. ve Çoştu, B. (2002). Sınıf öğretmeni adaylarının çözeltiler konusunda kavram yanılgıları ve bu yanılgılarının kavram haritası tekniği ile giderilmesi, V. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitim Kongresi, ODTÜ, Ankara, 16–18 Eylül.
  • Karasar, N., (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara, Nobel Yayınları, s.77
  • Kelly, D. L. (2002). The TIMS grades. Educational Researchand Evaluation, 8 (1), 41-54.
  • Köseoğlu F., Kavak N. ve Uslu, C. (2000). 10. Sınıf Öğrencilerinin Çözeltiler Konusundaki Kavram Yanılgılarının Ortadan Kaldırılması İçin Konstraktivist Metoda Dayalı İşlem Yapraklarının Hazırlanması, IV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • McMinn, D.G.,Nakamaye, K. L. &Smieja, D. A. (1994). Enhancingundergraduate education. Chemistry Education, 71 (9), 755-758.
  • Miles, M. B.,&Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2013). Ortaöğretim (9.10.11. ve 12. Sınıflar) Kimya Dersi Öğretim Programı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • OECD’nin Eğitim raporunda belirtilen 76 ülke için kullanılan internet adresi (20.05.2016) Erişim:http://www.bbc.com/turkce/haberler/2015/05/150513_oecd_egitim_ra por
  • Pınarbaşı, T and Canpolat, N. (2003). Students’ understanding of solution chemistry concepts, Journal of Chemical Education, 80(11), 1328-1332
  • Raviolo, A. (2001). Assessing Students@ Conceptual Understanding of Solubility Equilibrium. Journal of Chemical Education, 78(5), 629-31.
  • Reddy V., (2005). Cross-national achievement studies: learning from South Africa’s participation in the trends in international mathematics and science study (TIMSS). Compare, 35(1), 63-77.
  • Sanger, M. J.,Greenbowe, T. J. (2000). AdreessingStudentMisconceptionsConcerning ElectronFlow in Aqueous Solutions with Instruction Including Computer Animations and Conceptual Change Strategies. International Journal of Science Education, 22(5), 521-537.
  • Saracaloğlu, A. S. (1992) Türk ve Japon Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Selley, N. J. (2001). Students' Spontaneous Use of a Particulate Model for Dissolution. Research in ScienceEducation, 30(4), 389-402.
  • Taylor, N. and Coll, R (1997). The Use of Analogy in the Teaching of Solubilityto Preservice Primary Teachers. Australian Science Teachers Journal, 43(4), 58-64.
  • Tezcan, H. ve Bilgin, E. (2004). Liselerde çözünürlük konusunun öğretiminde laboratuar yönteminin ve bazı faktörlerin öğrenci başarısına etkisi. GÜ Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 175-191.
  • Türkoğlu, A. (1984). Türkiye ve Fransa’da Lise Programlarının Karşılaştırmalı olarak İncelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Türkoğlu, A. (1985). Fransa, İsveç ve Romanya Eğitim Sistemleri. Ankara:Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Basımevi.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim Bilimi. Ankara: Eylül Kitap ve Yayınevi.
  • Yıldırım, A.(2015). Yeni Türkçe Sözlük (14. Basım). İstanbul: Bilge Kültür Sanat Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Burak Çiftçi

Abdullah Aydın

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 2 Mart 2018
Kabul Tarihi 27 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çiftçi, B., & Aydın, A. (2018). Türkiye ve Etiyopya Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programlarında Bulunan “Çözeltiler” Ünitesindeki Kazanımların Benzerlik Yönünden Karşılaştırılması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 3(1), 1-16.