Bu araştırmada, epistemolojik inançların 8. sınıf öğrencilerinin ısı ve
sıcaklık konusunda bilgi düzeyine etkisi incelenmiştir. Araştırma nicel
araştırma modellerinden tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini 823 8.
sınıf öğrencisi ve bu öğrencilerin fen bilimleri dersine giren 15 fen bilimleri
öğretmeni oluşturmaktadır. Öğrencilerin ısı ve sıcaklık kavram bilgilerini ve
bu bilgiye etki eden epistemolojik inançları belirlemek için “Isı ve Sıcaklık
Öğrenci Kavram Testi”, Epistemolojik İnanç Anketi” ve “Isı ve Sıcaklık Öğretmen
Kavram Testi” veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde
nicel veri analizi yöntemleri kullanılmıştır. Gerçekleştirilen analizler
sonucunda öğrencilerin; epistemolojik inançlarının ısı ve sıcaklık kavram
bilgilerini yordadığı, epistemolojik inanç düzeyleri arttıkça ısı ve sıcaklık
kavramları bilgilerinin de da arttığı, ısı ve sıcaklık kavramları bilgi düzeyi
ile epistemolojik inanç ölçeği alt boyutları arasında anlamlı bir ilişki olduğu
sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca bu analizlerden öğretmenlerin; ısı ve sıcaklık
kavram bilgileri yüksek olanların öğrencilerinin de ısı ve sıcaklık kavram
bilgileri puan ortalamalarının yüksek olduğu, onlardan epistemolojik inanç
düzeyleri yüksek olanların öğrencilerinin de epistemolojik inanç düzeylerinin
yüksek olduğu tespit edilmiştir.
Doç. Dr. Abdullah AYDIN
In
this study, the effects of epistemological beliefs on the knowledge
of heat and temperature of 8th grade students were investigated. The
research is in the survey model of quantitative research models. The
sample of the study consists of 823 8th grade students and 15 science
teachers who are enrolled in the science course of these students.
Heat and Temperature Student Concept Test ”,” Epistemological
Belief Questionnaire ” and “Heat and Temperature Teacher Concept
Test” were used as data collection tools to determine the heat and
temperature concept information and the variables affecting this
information. Quantitative data analysis methods were used for data
analysis. As a result of the analyzes conducted; It was concluded
that epistemological beliefs predicted the concepts of heat and
temperature, and that as the levels of epistemological belief
increased, knowledge of the concepts of heat and temperature
increased, and that there was a significant relationship between the
knowledge level of the concepts of heat and temperature and
epistemological belief scale sub-dimensions. In addition, it was
determined that the students of teachers with high heat and
temperature concept information from these analyzes were found to
have high average scores of heat and temperature concept information
and the students of the teachers with high levels of epistemological
beliefs had high levels of epistemological beliefs.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |