In this research, it was aimed to enhance students’ submicroscopic images about chemistry through a science-art application. For this aim, macro and submicro nature were studied in a surrealist way on canvas through the science-art application. The research was conducted on four students educating at a high school in Ankara on the basis of the case study. The participants were a small group because of studying multiple surrealist paintings. The students constructed surrealist paintings by reflecting both of macro and submicro nature together. These paintings and participant-observer notes were used as data collecting tools. Photography content analysis was utilized for the paintings and descriptions were made for observer notes. At the end of the research, it was found that the students could gain partly scientifically true images by constructing surrealist paintings. Also, it could be said based on participant-observer notes that before the application, the students’ submicroscopic images were not adequate, so they needed the literature search. After the application, the students referred to meaningful learning by the help of images according to participant-observer notes.
Öğrencilerin
kimyayı öğrenebilmeleri, kimyanın submikroskobik doğasını zihinlerinde bilimsel
olarak doğru bir biçimde yapılandırabilmelerine bağlıdır. Dolayısıyla bu
araştırmada STEAM uygulamasıyla öğrencilerin submikroskobik imajlarının
geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla makro ve submikro doğa sürrealist bir
biçimde çalışılmıştır. Araştırma Ankara’da bir ortaöğretim kurumunda dört
öğrenci ile nitel araştırma desenlerinden durum çalışması temelinde
yürütülmüştür. Katılımcı grubun küçük tutulmasındaki amaç birden fazla
sürrealist tablo çalışılacak olmasıdır. Araştırmanın veri toplama sürecinde
öğrencilerin makro ve submikro doğayı harmanlama suretiyle STEAM felsefesi
temelinde yapılandırdıkları tablolar araştırmanın veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Araştırmanın diğer veri toplama aracıysa katılımcı gözlemci
gözlem notlarıdır. Tablolar içerik analizi tekniklerinden fotoğraf analizi ile
çözümlenmiş, katılımcı gözlemci gözlem notları için de betimlemeler
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda STEAM uygulamasıyla sürrealist tablolar
yapılandırma suretiyle öğrencilerin kısmen bilimsel submikroskobik imaj
edindikleri bulunmuştur. Katılımcı gözlemci gözlem notları öğrencilerin
öncesinde submikroskobik imajlarının çok zayıf olması sebebiyle ayrıntılı
alanyazın taramasına ihtiyaç duymalarına, uygulama sonrasında ise imaj edinmeye
dair anlamlı öğrenmeye vurgu yapmaları şeklindedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Submission Date | September 13, 2019 |
Acceptance Date | February 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 5 Issue: 1 |
This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.