Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Bilişim Ağındaki (EBA) Ortaokul Fen Bilimleri Ders Videolarının İncelenmesi

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 149 - 168, 02.10.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1555501

Abstract

Günümüzde teknoloji, yaşamımızın her köşesine nüfuz ettiği gibi eğitim alanını da önemli derecede etkilemiştir. Ülkemizde, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından hayata geçirilen Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi, teknolojinin eğitimdeki yerini ifade eden oldukça önemli girişimlerden biridir. FATİH projesiyle sınıflar akıllı tahtalarla zenginleştirilerek daha etkileşimli bir öğrenme ortamı yaratılmıştır. Ayrıca, eğitimciler ve öğrenciler için kapsamlı bir dijital kaynak koleksiyonu sağlamak amacıyla Eğitim Bilgi Ağı (EBA) oluşturulmuştur. EBA, öğretmenlerin derslerini geliştirmelerine ve öğrencilerle daha iyi etkileşim kurmalarına olanak tanıyan çok sayıda öğretici video ve etkileşimli materyal sunmaktadır. Bu çalışma, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturulan EBA tarafından sağlanan ortaokul fen bilimleri ders videoları ve etkileşimli içeriklerin değerlendirilmesine odaklanmaktadır. Bu noktada, süre, görüntülenme sayısı, videoların sınıf dağılımı ve eğitim hedefleriyle uyumu gibi temel değişkenler analiz edilmiştir. Çalışmada uzman fen bilimleri eğitimcisi tarafından beşinci sınıftan sekizinci sınıfa kadar toplam 924 ders videosu ve 282 etkileşimli materyal dikkatlice ve her parça iki kez izlenerek inceleme yapılmıştır. Elde edilen veriler döküman analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.

References

  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (Eba) İncelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Ballıel Ünal, B., & Hastürk, G. (2018). Fen Bilimleri Dersinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(7), 327-342.
  • Bayrak, B., & Erden, A. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 15(1), 137-54.
  • Çiftçi, S.,Taşkaya, S. M., & Alemdar, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Rize.
  • EBA, (2024). EBA Web Sitesi – Hakkımızda. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda.
  • Fen Bilimleri. (2017). EBA fen bilimleri konuları. https://www.fenbilim.net/2017/12/8-sinif-fen-bilimleri-konulari.html.
  • Nakiboğlu, C., & Gacanoğlu, Ş. (2019). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Derslerinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Ders İçeriklerini Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1141-1165. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.633128
  • Korkmaz, Ö., & Kadirhan, M. (2020). EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 64-75. https://doi.org/10.24315/tred.529721
  • Merriam, S. (2018). Qualıtative Research, Çev. Ed., Turan, S. Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 100-111.
  • Taş, H., & Buran, O. (2024). Eğitim Bilişim Ağındaki (EBA) ortaokul matematik ders videolarının incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 10 (39), 568-587.
  • Türker, A., & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri (İkinci Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Watson G. H. (2002). Using technology to promote success in pbl courses, the technology source, MayWeb: http://technologysource.org/article/usingtechnologytopromotesuccess in pblcourses/. (Erişim: 14 Kasım 2017).
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (7.Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Seçkin Yayınevi.

Investigation of Secondary School Science Course Videos in Education Information Network (EIN)

Year 2024, Volume: 9 Issue: 2, 149 - 168, 02.10.2024
https://doi.org/10.37995/jotcsc.1555501

Abstract

Today, technology has permeated every corner of our lives and has significantly affected the field of education. In our country, the Movement for Increasing Opportunities and Improving Technology (FATIH) project implemented by the Ministry of National Education (MoNE) is one of the most important initiatives expressing the place of technology in education. With the FATIH project, classrooms have been enriched with smart boards, creating a more interactive learning environment. In addition, the Education Information Network (EIN) was created to provide a comprehensive collection of digital resources for educators and students. EBA offers a wealth of instructional videos and interactive materials that allow teachers to improve their lessons and better interact with students. This study focuses on the evaluation of middle school science course videos and interactive content provided by EBA created by the Ministry of National Education. At this point, key variables such as duration, number of views, class distribution of the videos, and alignment with educational objectives were analyzed. In the study, a total of 924 lesson videos and 282 interactive materials from fifth to eighth grades were carefully reviewed by an expert science educator by watching each piece twice. The data obtained were analyzed using document analysis technique.

References

  • Aktay, S., & Keskin, T. (2016). Eğitim Bilişim Ağı (Eba) İncelemesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(3), 27-44.
  • Ballıel Ünal, B., & Hastürk, G. (2018). Fen Bilimleri Dersinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına Etkisi. Uluslararası Beşeri Bilimler Ve Eğitim Dergisi, 4(7), 327-342.
  • Bayrak, B., & Erden, A. (2007). Fen bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi. Kastamonu Education Journal, 15(1), 137-54.
  • Çiftçi, S.,Taşkaya, S. M., & Alemdar, M. (2012). Sınıf öğretmenlerinin fatih projesine ilişkin görüşleri. 11. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu’nda sunulan sözlü bildiri, Rize.
  • EBA, (2024). EBA Web Sitesi – Hakkımızda. http://www.eba.gov.tr/hakkimizda.
  • Fen Bilimleri. (2017). EBA fen bilimleri konuları. https://www.fenbilim.net/2017/12/8-sinif-fen-bilimleri-konulari.html.
  • Nakiboğlu, C., & Gacanoğlu, Ş. (2019). Deneyimli Kimya Öğretmenlerinin Derslerinde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) Ders İçeriklerini Kullanma Durumlarının İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen Ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(2), 1141-1165. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.633128
  • Korkmaz, Ö., & Kadirhan, M. (2020). EBA İçerikleriyle Harmanlanmış Öğretim Uygulamasının Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Akademik Başarılarına ve Tutumlarına Etkisi. Trakya Eğitim Dergisi, 10(1), 64-75. https://doi.org/10.24315/tred.529721
  • Merriam, S. (2018). Qualıtative Research, Çev. Ed., Turan, S. Nobel Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Özmen, H. (2004). Fen öğretiminde öğrenme teorileri ve teknoloji destekli yapılandırmacı (constructivist) öğrenme. The Turkish Online Journal of EducationalTechnology, 3(1), 100-111.
  • Taş, H., & Buran, O. (2024). Eğitim Bilişim Ağındaki (EBA) ortaokul matematik ders videolarının incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi, 10 (39), 568-587.
  • Türker, A., & Güven, C. (2016). Lise öğretmenlerinin Eğitim Bilişim Ağı (EBA) projesinden yararlanma düzeyleri ve proje ile ilgili görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 244-254.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri (İkinci Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Watson G. H. (2002). Using technology to promote success in pbl courses, the technology source, MayWeb: http://technologysource.org/article/usingtechnologytopromotesuccess in pblcourses/. (Erişim: 14 Kasım 2017).
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (7.Baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Genişletilmiş Baskı). Seçkin Yayınevi.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Chemistry Education
Journal Section Research Articles
Authors

Burak Çiftçi 0000-0002-3222-4557

Abdullah Aydın 0000-0002-8741-3451

Publication Date October 2, 2024
Submission Date September 25, 2024
Acceptance Date September 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Çiftçi, B., & Aydın, A. (2024). Eğitim Bilişim Ağındaki (EBA) Ortaokul Fen Bilimleri Ders Videolarının İncelenmesi. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 9(2), 149-168. https://doi.org/10.37995/jotcsc.1555501

Creative Commons Lisansı
Bu eser ile lisanslanmıştır.

This journal is licensed with Creative Commons Atıf 4.0 International License.