Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

MESLEK YÜKSEKOKULLARINDAKİ UZAKTAN EĞİTİMİN ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2023, , 44 - 60, 04.01.2024
https://doi.org/10.46236/jovosst.1383243

Öz

Bu çalışmanın amacı, meslek yüksekokullarındaki uzaktan eğitimin öğrenci ve öğretim elemanları bakış açısıyla değerlendirilmesidir. Araştırma, derleme türünde bir çalışma olup bu çalışmada meslek yüksekokullarındaki uzaktan eğitimin; öğrenciler yönünden avantaj ve dezavantajları, öğrenciler açısından zorlukları, öğretim elemanları yönünden avantaj ve dezavantajları, öğretim elemanları açısından zorlukları ve altyapı sorunları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Uzaktan eğitim sisteminin coğrafi konum ve bölgesel engellerden bağımsız olarak sürdürülmesinin, öğrenciye her ortamda bilgiye hızlı ve kolay erişebilmesine fırsat sağlama, yüz yüze eğitime göre ulaşım, konaklama, barınma ve beslenme masrafları bakımından daha ekonomik olma gibi avantajlar sağladığı belirlenmiştir. Öte yandan, bu eğitim sisteminde; eğitimde verimsizlik, sistem erişiminde zorluk, disiplinsizlik, eğitim videolarının donması ve iletişimde eksiklik gibi öğrenci dezavantajları tespit edilmiştir. Öğretim elemanları açısından avantajlar; mekandan bağımsız olarak ders yürütebilme, öğretimin kalıcı olması, dezavantajlar ise; online gerçekleştirilen sınavların güvenilir olmaması, öğrencilerin canlı derslere katılımının düşük olması şeklinde belirlenmiştir. Elde edilen bulgular ışığında meslek yüksekokulları yöneticilerine, öğrencilerine ve öğretim elemanlarına uzaktan eğitim ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Abdelmola, A. O., Makeen, A., Hanafi, H. M., ve Ageeli, E. (2021). E-learning during COVID-19 pandemic, faculty Perceptions, challenges, and recommendations. MedEdPublish, 10(112), 112.
  • Ak, A., Oral, B. ve Topuz, V. (2018). Marmara Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (SEAT Dergisi) , 2 (1), 71-80.
  • Akbal, H., ve Akbal, H. İ. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim ile ilgili yaşanan sorunların öğrenci bakış açısına göre AHP yöntemi ile incelenmesi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(22), 533-546.
  • Akça, Ö. (2006). SAÜ uzaktan eğitim öğrencilerinin iletişim engelleri ile ilgili öğrenci görüşleri (Yüksek Lisans Tezi), Sakarya Universitesi, Türkiye.
  • Al, U., ve Madran, O. (2004). Web tabanlı uzaktan eğitim sistemleri: Sahip olması gereken özellikler ve standartlar. Bilgi Dünyası, 5(2), 259-271.
  • Alanazi, A. A., ve Alshaalan, Z. M. (2020). Views of faculty members on the use of e-learning in Saudi medical and health colleges during COVID-19 pandemic. Journal of Nature and Science of Medicine, 3(4), 308-317. Aldağ, H. Ve Gürpınar K. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Sunu Becerilerini Etkileyen Faktörler. Akademik Bilişim Konferansı, 31.
  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., & Şahin, M. (2014). Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar Ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (3), 133-140.
  • Arat, T., Bakan, Ö. (2011). Uzaktan Eğitim ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Archbald, D. A. (1991). Authentic assessment: wtat it menas and how it can help schools School Psycology 6(4),11-15.
  • Aydın, C., ve Tarhan, Ç. (2018). Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Adaptasyonunun Sayısal Uçurum Kapsamında Araştırılması. Alphanumeric Journal, 6(2), 349-364.
  • Bağcı, A. (2019, 14-16 Kasım). E-Öğrenmeye Yönelik Tutum Tespiti: Bir Devlet Üniversitesi Konteksti. Uluslararası açık ve uzaktan öğrenme konferansı, Eskişehir, Türkiye.
  • Balaban, E. (2012). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitim ve bir proje önerisi. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • Bates, A., W. (2015). Teaching in a digital age. Open Educational Resources Collection. 6. University of Missouri, St. Louis. https://irl.umsl.edu/oer/6
  • Bulun, M., Gülnar, B. ve Güran, M. S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 3(2), 1303-6521
  • Büyükgöze, S., Korkmaz, A., Dereli, A., ve Bıkmaz Z. (2017). Duyuru ve Ödev Takip Amaçlı Bir İnternet Sitesinin Öğrenciler Açısından Değerlendirilmesi. 2.Uluslararası Çağdaş Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı. S.11. 28.09.2017-1.10.2017. Muğla. https://www.academia.edu/36094003/2_Uluslararas%C4%B1_%C3%87a%C4%9Fda%C5%9F_E%C4%9Fitim_Ara%C5%9Ft%C4%B1rmalar%C4%B1_Kongresi_2017_Bildiri_%C3%96zet_Kitab%C4%B1_CEAD_pdf (Erişim tarihi: 6.6.2023).
  • Bychkova, T. V. (2020, October). Distance education in the comments of students of Russian state university for the humanities (RSUH). In 2020 International Conference on Engineering Management of Communication and Technology (EMCTECH) (pp. 1-4). IEEE.
  • Casacchia, M., Cifone, M. G., Giusti, L., Fabiani, L., Gatto, R., Lancia, L., ... & Roncone, R. (2021). Distance education during COVID 19: an Italian survey on the university teachers’ perspectives and their emotional conditions. BMC medical education, 21(1), 1-17.
  • Çallı, İ., İşman, A., & Torkul, O. (2002). Sakarya Üniversitesi'nde uzaktan eğitimin dünü bugünü ve geleceği. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (3), 1-8.
  • Demir, B. (2020). “Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim İle Yürütülen Matematik Derslerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi”, International Social Mentality and Researcher Thinkers Journal, (Issn:2630-631X) 6(39): 2448-2454.
  • Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde küresel çapta uygulanan yükseköğretim kurumlarındaki uzaktan eğitim süreçleri hakkında durum çalışması: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Educational Studies, 7(2), 78-98. https://doi.org/10.33907/turkjes.721685
  • Erfidan, A. (2019). Derslerin uzaktan eğitim yoluyla verilmesiyle ilgili öğretim elemanı ve öğrenci görüşleri Balıkesir Üniversitesi örneği (Master's thesis, Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü).
  • Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi–bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
  • Eryılmaz Ballı, F., ve Herdem, F. (2022). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Covid-19 Pandemisi Sürecinde Eğitim-Öğretim Yaşantıları: ISUBU Örneği. Journal of Higher Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 12(2). https://dergipark.org.tr/en/pub/higheredusci/issue/72432/1037988 (Erişim tarihi:9.6.2023).
  • Evcili, F., Güçlü, G., & Akkoyun, S. (2021). Pandemi Döneminde Uzaktan Eğitim: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Görüşleri ve Önerileri. Türk Fen ve Sağlık Derg, 2(2), 82-8.
  • Gilbert, S.D. (2001), Altınay, F.(2004), “Communication Barriers: A Study of Eastern Mediterranean University Students’ & Teachers’ Perceptions of Online Program and Courses” p.13
  • Göldağ, B. (2021). Meslek Yüksekokullarında Öğrenim Gören Öğrencilerin Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1207-1229.
  • Gökbulut, B. (2021). Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin Bakış Açısıyla Uzaktan Eğitim Ve Mobil Öğrenme. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 11(1), 160-177.
  • Günter, T., Güneş, E. Ö., & DEMİR, E. O. (2012). Türkiye'deki Meslek Yüksekokullarında Uzaktan Eğitim. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (1), 54-62Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/562769, (Erişim Tarihi: 6.06.2023).
  • Hakkari, F. (2018). Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Uzaktan Eğitim Derslerine Yönelik Görüşleri. Vocatıonal Hıgh School Students'vıews Towards Dıstance Educatıon Courses Dr. Fidan HAKKARİ. Journal of Social And Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1140-1151.
  • Hüttel, H., & Gnaur, D. (2020, October). How higher education adapted to online teaching at aalborg university after COVID-19: Experiences and perspectives. In European Conference on e-Learning (pp. 243-XV). Academic Conferences International Limited.
  • Işık, A.H., Karakış, R. & Güler, İ. (2010). Postgraduate students’ attitudes towards distance learning (The case study of Gazi University). Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 218–222
  • Işıklı, E. Buharkent Meslek Yüksekokulu’nda Örgün Öğretim Programındaki Öğrencilerin “5i” Uzaktan Öğretim Derslerine Karşı Tutumları. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 7(2), 94-101.
  • Johannesen, T. ve Eide, EM (2000). Teknoloji çağında öğretmenin rolü: Bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitimde kullanılmasıyla rol değişecek mi? Avrupa Açık, Uzaktan ve E-öğrenme Dergisi , 3 (2).
  • Karataş, S., ve Üstündağ, M.T., (2008). Gazi Üniversitesi Uzaktan Eğitim Programi Öğrencilerinin Internet Temelli Uzaktan Eğitim Doyumlari Ile Demografik Özellikleri Arasındaki İlişki. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 62-73.
  • Karataş, K. U., Özgüler, A. T., Özgüler, D., ve Özgüler, D. (2017 Öğretim Elemanların Uzaktan Eğitim Bakışları: Malatya Meslek Yüksekokulu Örneği. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Jret) . 6 (4), 193-201.
  • Kınalıoğlu, İ. H., ve Güven, Ş. (2011). Uzaktan eğitim sisteminde öğrenci başarısını ölçülmesinde karşılaşılan güçlükler ve çözüm önerileri. XIII. Akademik Bilişim Konferansı Bildiriler, 637-644.
  • Koloğlu, T. F., Kantar, M., & Doğan, M. (2016). Öğretim elemanlarının uzaktan eğitimde hazırbulunuşluklarının önemi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(1), 52-70.
  • Kurnaz, E., ve Serçemeli, M. (2020). Covıd-19 Pandemi Döneminde Akademisyenlerin Uzaktan Eğitim Ve Uzaktan Muhasebe Eğitimine Yönelik Bakış Açıları Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (3), 262-288.
  • Li, W., Gillies, R., He, M., Wu, C., Liu, S., Gong, Z., & Sun, H. (2021). Barriers and facilitators to online medical and nursing education during the COVID-19 pandemic: perspectives from international students from low-and middle-income countries and their teaching staff. Human resources for health, 19(1), 64.
  • Mahmoud, A.A.A (2016). Students' Attitude towards Distance Learning at Al-Quds Open University/ Tulkarem Educational Region. International Journal of Science and Research 5(2), 1157-1164.
  • Mshvidobadze, T. & Gogoladze, T. (2012). “About Web-Based Distance Learning”, International Journal of Distributed and Parallel Systems (IJDPS) Vol.3, No.3, Georgia.
  • Mueller, J. (2005). The authentic asessment toolbox: enhancing student learning through online faculty development. Journal of Learning and Teaching, 1(1), 1-7.
  • Önen, F., Saka, M., Erdem, A., Uzal, G., & Gürdal, A. (2008). Hizmet içi eğitime katılan fen bilgisi öğretmenlerinin öğretim tekniklerine ilişkin bilgilerindeki değişimin tesbiti: Tekirdağ örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 (1), 45-57.
  • Özbay, Ö. (2015). Dünyada ve Türkiye’de uzaktan eğitimin güncel durumu. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, (5), 376-394.
  • Özer, B. (2011). Uzaktan eğitim programlarının öğrenci ve öğretim üyesi görüşleri açısından değerlendirilmesi (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Öztürk, H. (2021). Meslek Yüksekokulu Öğretim Elemanlarının Uzaktan Eğitim Sürecinde Uyumlarının İncelenmesi: Nitel Bir Araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (57), 74-97.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., & Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595-605.
  • Palloff, R. M., and Pratt, K. (2003). Assessing the online leaner: Reseurces and strategies for faculty. John Wiler and Sons. (Vol.7).
  • Paulson, F.L., Poulson, P. R., and Mayer, C. A. (1991). What makes portfolio a portfolio. Educational leadership, 48(5).
  • Rakes, G.C. (2008). Open book testing in online learning enveronments. Journal of Interactive Online Learning, 7(1), 1-9.
  • Sevindik, T. (2011). Determining the attitudes of the preservice teachers about distance education applications. Energy Education Science And Technology Part B-Social And Educational Studies, 3(4), 527-534.
  • Süral, İ. (2015). Açık ve uzaktan öğrenmede teknolojik altyapının kütüphanesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi , 1 (4), 81-95.
  • Thach, E. C., & Murphy, K. L. (1995). Competencies for distance education professionals. Educational technology research and development, 43(1), 57-79.
  • Terzi, D., Akalın, R. B., & Erdal, B. (2020). Covid-19 salgınının sağlık alanındaki öğrencilerin eğitimine etkisi: Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu örneği. Namık Kemal Tıp Dergisi. 8(3): 279 – 287.
  • Türkiye İstatistik Kurumu [TUİK], (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri (BT)Kullanım Araştırması. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587#:~:text=T%C3%9C%C4%B0K%20Kurumsal&text=Hanehalk%C4%B1%20bili%C5%9 Fim%20teknolojileri%20kullan%C4%B1m%20ara%C5%9Ft%C4%B1rmas%C4%B1,Birimleri%20S%C4%B1n%C4%B1flamas%C4%B1%20(%C4%B0BBS)%201. (Erişim Tarihi: 9.6.2023).
  • Ural, O. (2007). Attitudes of graduate students toward distance education technologies and independent learning. Turkish Online Journal of Distance Education.8(4), 34-43.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan Eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wikipedia, (2023). Uzaktan Eğitimin Tarihsel Gelişimi. Erişim Tarihi: 23.05.2023. Erişim Adresi: https://tr.wikipedia.org/wiki/Uzaktan_e%C4%9Fitimin_tarihsel_geli%C5%9Fimi Yağan, S. A. (2021). Üniversite öğrencilerinin COVID-19 salgını sürecinde yürütülen uzaktan eğitime yönelik tutum ve görüşleri. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 4(1), 147-174.
  • Yenilmez, K., Balbağ, M.Z. & Turgut, M.(2017). Öğretmen Adaylarının Uzaktan Eğitime Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91-107, https://dx.doi.org/10.17556/erziefd.305902
  • Yeşil, Y. (2017). Türkiye'de mesleki eğitimin gelişimi açisindan uzaktan eğitim faaliyetlerinin önemi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(3), 757-767.
  • Yıldız, E. P., Çengel, M., ve Alkan, A. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutum ölçeği. OPUS International Journal of Society Researches, 17(33), 132-153.
  • Yiğit, T., Bingöl, O., Armağan, H., Çolak, R., Aruğaslan, E., Yakut, G., & Çivril, H. (2010). Öğrenci ve öğretim elemanının uzaktan eğitime bakış açısı. Akademik Bilişim, 10, 21-27.
Toplam 62 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Eğitimi
Bölüm Derleme Makaleleri
Yazarlar

Hasan Mete 0000-0002-8701-379X

Aytekin Erdem 0000-0002-1760-4789

Gürcan Uzal 0000-0002-2029-8612

Erdal Kılıç 0000-0001-8212-5533

Yayımlanma Tarihi 4 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 30 Ekim 2023
Kabul Tarihi 18 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Mete, H., Erdem, A., Uzal, G., Kılıç, E. (2024). MESLEK YÜKSEKOKULLARINDAKİ UZAKTAN EĞİTİMİN ÖĞRENCİ VE ÖĞRETİM ELEMANLARI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 5(13), 44-60. https://doi.org/10.46236/jovosst.1383243