In this research, it is aimed to determine the optimistic and pessimistic personality traits of the students receiving tourism education and examine them in terms of various variables. Based on the quantitative methods, this research was fulfilled over 304 students who were being educating at Gaziantep University Tourism and Hotel Management Vocational School in the fall semester of 2018-2019 Academic Year. In order to replicate the aforementioned researh, same questionnaire was conducted this time on 383 students in the fall semester of 2014-2015 Academic Year, but the research could not be completed for various reasons. In order to be able to make a comparison by years, these 383 questionnaires were also analyzed. Standard deviation and arithmetic mean values were calculated considering the normal distribution of both data sets belonging different timelines. Thenafter, frequency, percentage, “Mann-Whitney U Test”, “Kruskal-Wallis H Test” analysis were applied. According to the results of the research, for the mother’s education level only, it was found that there was a statistically significant difference toward 2014-2015 session.
Bu araştırmada, turizm eğitimi alan öğrencilerin iyimserlik ve kötümserlik kişilik özelliklerini belirlemek ve çeşitli değişkenler açısından incelemek amaçlanmıştır. Veri toplama yöntemi anket olan bu araştırma, 2018-2019 Akademik Yılı güz döneminde Gaziantep Üniversitesi Turizm ve Otelcilik Meslek Yüksekokulu’nda eğitim alan 304 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Aynı araştırmayı gerçekleştirmek üzere 2014-2015 Akademik Yılı güz döneminde 383 öğrenciye anket uygulanmış fakat çeşitli sebeplerden dolayı araştırma tamamlanamamıştır. Elde edilen sonuçlarda yıllar itibarıyla bir kıyaslama yapılabilmek için söz konusu 383 anket araştırmada ayrıca analiz edilmiştir. Her iki dönem verilerinin normal dağılım gösterip göstermediği göz önünde bulundurularak, standart sapma ve aritmetik ortalama değerleri hesaplanmış, frekans ve yüzde analizleri gerçekleştirilmiş, “Mann-Whitney U” ve “Kruskal- Wallis H” testleri uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin iyimserlik ve kötümserlik kişilik özellikleri ile annenin eğitim seviyesi arasında yalnızca 2014-2015 Akademik Yılında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılığın bulunduğu saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism (Other) |
Journal Section | Tourism, Hospitality and Sports |
Authors | |
Publication Date | April 25, 2020 |
Submission Date | March 12, 2020 |
Acceptance Date | April 6, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 19 Issue: 2 |