Research Article
BibTex RIS Cite

Digital Game Addiction Scale For University Students (Adaptation Study)

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 308 - 322, 31.12.2019
https://doi.org/10.25307/jssr.652854

Abstract

The purpose of this research is to adaptation a
digital game addiction scale for university students and to contribute to the
literature for the solution of this problem. The draft form of the developed
scale was applied to the students between the ages of 18-22 who were studying
in the Faculty of Sport Sciences selected according to purposive sampling
method. The sample group consisted of 93 female and 202 male students,  295 students in total.  The obtained data were analyzed using SPSS
21.0 and Amos 26. For construct validity, exploratory and confirmatory factor
analysis were performed. Fitness of the data for factor analysis was
investigated by item analysis, the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient and the
Bartlett Sphericity Test. KMO value was found to be ,91 and Bartlett Sphericity
test was found to be p <.001. The reliability of the instrument was tested
by the Cronbach Alpha internal consistency coefficient and Independent T Test
conducted by calculating the mean scores of the top 27% (participants with high
levels of measured characteristics) of the group and the sub 27% (participants
with low levels of measured characteristics) of the group. The variance
explained by the scale was found to be 59.61%. The results of the analysis
showed that the correlation values ​​of the factors varied between 0.58 and
0.75. According to the analysis results; The model fit indeces ​​of the scale
were; x² // sd (398/186): 2.14, RMSEA: 0.08, GFI = 0.80, AGFI = 0.76, CFI =
0.89, IFI: 0.89, PGFI: 0.65 and PNFI: 0.73. It is seen that the results are
between the good fit and the acceptable. These results confirm the factor
structure of the scale. As a result, it can be said that Digital Game Addiction
Scale for University Students developed within the scope of this research is a
valid and reliable scale.

References

  • Akçayır, G. (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi. M.A. Ocak (Ed.). Eğitsel Dijital Oyunlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akın, A., Usta, F., Başa, E., ve Özçelik, B. (2016). Oyun bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 223-232.
  • Anlı, G., ve Taş, İ. (2018). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeği kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 13(11), 189-203. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13371.
  • Ayas, T., Çakır, Ö., ve Horzum, M.B. (2011). Ergenler için bilgisayar bağımlılığı ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 439-448.
  • Baysak, E., Kaya, F.D., Dalgar, I., & Candansayar, S. (2016). Online game addiction in a sample from Turkey: Development and validation of the Turkish version of game addiction scale. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 26(1), 21-31. https://doi.org/10.5455/bcp.20150502073016.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, H. E., & Yılmaz, V. (2013). Lisrel 9,1 İle yapısal eşitlik modellemesi: Temel kavramlar. Ankara: Anı.
  • Erboy, E. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Erkuş, A. (2014). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin.
  • Evren, C., Dalbudak, E., Topcu, M., Kutlu, N., Evren, B., & Pontes, H. M. (2018). Psychometric validation of the Turkish nine-item internet gaming disorder scale–short form (IGDS9-SF). Psychiatry Research, 265, 349-354. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.05.002.
  • Griffiths, M. D., & Meredith, A. (2009). Videogame addiction and its treatment. Journal Contemp Psychother, 9(39), 247-253.
  • Hazar, Z., ve Hazar, M. (2017). Çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. International Journal of Human Sciences, 14 (1), 204-216.
  • Horzum, M.B., Ayas, T., ve Çakır-Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Ilgaz, H. (2015). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeğinin türkçeye uyarlama çalışması. İlköğretim Online Dergisi, 14(3), 874-884. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.75608.
  • Irmak, A. Y. ve Erdoğan, S. (2015). Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe formunun geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(1), 10-18.
  • Kaya, A. B. (2013). Çevrimiçi oyun bağımlılığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Lemmens, J.S., Valkenburg, P.M. & Peter, J. (2012). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12(1), 77-95.
  • Lieberman, D.A., Fisk, M., C. & Biely, E. (2009). Digital games for young children ages three to six: from research to design. Computers in the Schools, 26 (3), 299–313.
  • Özdamar, K. (1999). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (A. A. Bir Ed.). Bilim ve araştırma. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan.
  • Şahin, M., Keskin, S., & Yurdugül, H. (2019). Impact of family support and perception of loneliness on game addiction analysis of a mediation and moderation. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 9(4), 15-30.
  • Torun, F., Akçay, A. & Çoklar, A. N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3(15), 25-35.
  • Yalçın, S., & Bertiz, Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığının etkileri üzerine nitel bir çalışma. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 27-34.
  • Yılmaz, E., Griffiths, M.D., & Kan, A. (2017). Development and validation of videogame addiction scale for Children (VASC). International Journal of Mental Health and Addiction, 15, 869-882.

Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması)

Year 2019, Volume: 4 Issue: 2, 308 - 322, 31.12.2019
https://doi.org/10.25307/jssr.652854

Abstract

Bu araştırmanın
amacı;  üniversite öğrencilerine yönelik
dijital oyun bağımlılığı ölçeği uyarlayarak bu problemin tespitine ve çözümüne
yönelik alanyazına katkı sağlamaktır. Uyarlanan
ölçeğin taslak formu, amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilen Spor Bilimleri
Fakültesinde öğrenim gören ve 18-22 yaş aralığında bulunan öğrencilere
uygulanmıştır. Örneklem grubunu 93’si kadın, 202’i erkek toplam 295 kişi
oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, SPSS 21.0 paket program ve Amos 26
kullanılarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri
uygulanmıştır. Verilerin faktör analizi için uygunluğu için Kaiser-Mayer-Olkin
(KMO) katsayısı ve Bartlett Küresellik Testi yapılmıştır ve  yapılan analiz sonucunda KMO değeri ,91 ve
Bartlett Küresellik testi sonucunda anlamlılık değeri p <.001 çıkmıştır.
Maddelerin ölçülmek istenen özelliğe sahip olan bireyler ile olmayan bireyleri
ayırt edebilme gücü, toplam ölçek puanına göre belirlenen üst % 27 (ölçülen
özelliğe yüksek düzeyde sahip olan bireyler) ve alt % 27 (ölçülen özelliğe
düşük düzeyde sahip olan bireyler) gruplarının ortalama puanlarının bağımsız
t-testi yapılarak incelenmiştir. Ölçeğin açıkladığı varyansın % 59,61olduğu
görülmüştür. Analiz sonuçlarında faktörlerin korelasyon değerlerinin 0,58 ile
0,75 arasında değiştiği görülmektedir. Analiz sonuçlarına göre; ölçeğin uyum
değerleri sırasıyla; x²/sd (398/186): 2,14, RMSEA: 0,08, GFI=0,80, AGFI=0,76,
CFI=0,89,  IFI: 0,89, PGFI: 0,65 ve PNFI:
0,73 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçların iyi varsayılan aralık ve kabul
edilebilir aralık değerleri arasında olduğu görülmektedir. Bu sonuçlar ölçeğin
faktör yapısını doğrulamaktadır. Sonuç olarak; bu araştırma kapsamında
uyarlanan “Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” nin
geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.

References

  • Akçayır, G. (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi. M.A. Ocak (Ed.). Eğitsel Dijital Oyunlar. Ankara: Pegem Akademi.
  • Akın, A., Usta, F., Başa, E., ve Özçelik, B. (2016). Oyun bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1, 223-232.
  • Anlı, G., ve Taş, İ. (2018). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeği kısa formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Studies, 13(11), 189-203. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.13371.
  • Ayas, T., Çakır, Ö., ve Horzum, M.B. (2011). Ergenler için bilgisayar bağımlılığı ölçeği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 439-448.
  • Baysak, E., Kaya, F.D., Dalgar, I., & Candansayar, S. (2016). Online game addiction in a sample from Turkey: Development and validation of the Turkish version of game addiction scale. Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 26(1), 21-31. https://doi.org/10.5455/bcp.20150502073016.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, H. E., & Yılmaz, V. (2013). Lisrel 9,1 İle yapısal eşitlik modellemesi: Temel kavramlar. Ankara: Anı.
  • Erboy, E. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Erkuş, A. (2014). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Ankara: Seçkin.
  • Evren, C., Dalbudak, E., Topcu, M., Kutlu, N., Evren, B., & Pontes, H. M. (2018). Psychometric validation of the Turkish nine-item internet gaming disorder scale–short form (IGDS9-SF). Psychiatry Research, 265, 349-354. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.05.002.
  • Griffiths, M. D., & Meredith, A. (2009). Videogame addiction and its treatment. Journal Contemp Psychother, 9(39), 247-253.
  • Hazar, Z., ve Hazar, M. (2017). Çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. International Journal of Human Sciences, 14 (1), 204-216.
  • Horzum, M.B., Ayas, T., ve Çakır-Balta, Ö. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Ilgaz, H. (2015). Ergenler için oyun bağımlılığı ölçeğinin türkçeye uyarlama çalışması. İlköğretim Online Dergisi, 14(3), 874-884. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.75608.
  • Irmak, A. Y. ve Erdoğan, S. (2015). Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği Türkçe formunun geçerliliği ve güvenilirliği. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 16(1), 10-18.
  • Kaya, A. B. (2013). Çevrimiçi oyun bağımlılığı ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Lemmens, J.S., Valkenburg, P.M. & Peter, J. (2012). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12(1), 77-95.
  • Lieberman, D.A., Fisk, M., C. & Biely, E. (2009). Digital games for young children ages three to six: from research to design. Computers in the Schools, 26 (3), 299–313.
  • Özdamar, K. (1999). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (A. A. Bir Ed.). Bilim ve araştırma. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan.
  • Şahin, M., Keskin, S., & Yurdugül, H. (2019). Impact of family support and perception of loneliness on game addiction analysis of a mediation and moderation. International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), 9(4), 15-30.
  • Torun, F., Akçay, A. & Çoklar, A. N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 3(15), 25-35.
  • Yalçın, S., & Bertiz, Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde oyun bağımlılığının etkileri üzerine nitel bir çalışma. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi), 3(1), 27-34.
  • Yılmaz, E., Griffiths, M.D., & Kan, A. (2017). Development and validation of videogame addiction scale for Children (VASC). International Journal of Mental Health and Addiction, 15, 869-882.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Original Article
Authors

Zekihan Hazar 0000-0002-9305-4010

Esin Hazar 0000-0003-2986-696X

Publication Date December 31, 2019
Acceptance Date December 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Hazar, Z., & Hazar, E. (2019). Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(2), 308-322. https://doi.org/10.25307/jssr.652854
AMA Hazar Z, Hazar E. Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). JSSR. December 2019;4(2):308-322. doi:10.25307/jssr.652854
Chicago Hazar, Zekihan, and Esin Hazar. “Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması)”. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4, no. 2 (December 2019): 308-22. https://doi.org/10.25307/jssr.652854.
EndNote Hazar Z, Hazar E (December 1, 2019) Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4 2 308–322.
IEEE Z. Hazar and E. Hazar, “Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması)”, JSSR, vol. 4, no. 2, pp. 308–322, 2019, doi: 10.25307/jssr.652854.
ISNAD Hazar, Zekihan - Hazar, Esin. “Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması)”. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi 4/2 (December 2019), 308-322. https://doi.org/10.25307/jssr.652854.
JAMA Hazar Z, Hazar E. Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). JSSR. 2019;4:308–322.
MLA Hazar, Zekihan and Esin Hazar. “Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması)”. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 2, 2019, pp. 308-22, doi:10.25307/jssr.652854.
Vancouver Hazar Z, Hazar E. Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği (Uyarlama Çalışması). JSSR. 2019;4(2):308-22.

Cited By











26355     18836     18837         8748

Journal Download Statistics