The purpose of this research is to adaptation a
digital game addiction scale for university students and to contribute to the
literature for the solution of this problem. The draft form of the developed
scale was applied to the students between the ages of 18-22 who were studying
in the Faculty of Sport Sciences selected according to purposive sampling
method. The sample group consisted of 93 female and 202 male students, 295 students in total. The obtained data were analyzed using SPSS
21.0 and Amos 26. For construct validity, exploratory and confirmatory factor
analysis were performed. Fitness of the data for factor analysis was
investigated by item analysis, the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) coefficient and the
Bartlett Sphericity Test. KMO value was found to be ,91 and Bartlett Sphericity
test was found to be p <.001. The reliability of the instrument was tested
by the Cronbach Alpha internal consistency coefficient and Independent T Test
conducted by calculating the mean scores of the top 27% (participants with high
levels of measured characteristics) of the group and the sub 27% (participants
with low levels of measured characteristics) of the group. The variance
explained by the scale was found to be 59.61%. The results of the analysis
showed that the correlation values of the factors varied between 0.58 and
0.75. According to the analysis results; The model fit indeces of the scale
were; x² // sd (398/186): 2.14, RMSEA: 0.08, GFI = 0.80, AGFI = 0.76, CFI =
0.89, IFI: 0.89, PGFI: 0.65 and PNFI: 0.73. It is seen that the results are
between the good fit and the acceptable. These results confirm the factor
structure of the scale. As a result, it can be said that Digital Game Addiction
Scale for University Students developed within the scope of this research is a
valid and reliable scale.
Game Digital game Addiction Digital game addiction University students
Bu araştırmanın
amacı; üniversite öğrencilerine yönelik
dijital oyun bağımlılığı ölçeği uyarlayarak bu problemin tespitine ve çözümüne
yönelik alanyazına katkı sağlamaktır. Uyarlanan
ölçeğin taslak formu, amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilen Spor Bilimleri
Fakültesinde öğrenim gören ve 18-22 yaş aralığında bulunan öğrencilere
uygulanmıştır. Örneklem grubunu 93’si kadın, 202’i erkek toplam 295 kişi
oluşturmaktadır. Elde edilen veriler, SPSS 21.0 paket program ve Amos 26
kullanılarak geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılmıştır. Yapı geçerliliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri
uygulanmıştır. Verilerin faktör analizi için uygunluğu için Kaiser-Mayer-Olkin
(KMO) katsayısı ve Bartlett Küresellik Testi yapılmıştır ve yapılan analiz sonucunda KMO değeri ,91 ve
Bartlett Küresellik testi sonucunda anlamlılık değeri p <.001 çıkmıştır.
Maddelerin ölçülmek istenen özelliğe sahip olan bireyler ile olmayan bireyleri
ayırt edebilme gücü, toplam ölçek puanına göre belirlenen üst % 27 (ölçülen
özelliğe yüksek düzeyde sahip olan bireyler) ve alt % 27 (ölçülen özelliğe
düşük düzeyde sahip olan bireyler) gruplarının ortalama puanlarının bağımsız
t-testi yapılarak incelenmiştir. Ölçeğin açıkladığı varyansın % 59,61olduğu
görülmüştür. Analiz sonuçlarında faktörlerin korelasyon değerlerinin 0,58 ile
0,75 arasında değiştiği görülmektedir. Analiz sonuçlarına göre; ölçeğin uyum
değerleri sırasıyla; x²/sd (398/186): 2,14, RMSEA: 0,08, GFI=0,80, AGFI=0,76,
CFI=0,89, IFI: 0,89, PGFI: 0,65 ve PNFI:
0,73 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçların iyi varsayılan aralık ve kabul
edilebilir aralık değerleri arasında olduğu görülmektedir. Bu sonuçlar ölçeğin
faktör yapısını doğrulamaktadır. Sonuç olarak; bu araştırma kapsamında
uyarlanan “Üniversite Öğrencileri İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” nin
geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir.
Oyun Dijital oyun Bağımlılık Dijital oyun bağımlılığı Üniversite öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |